Hej, bygger badrum på övervåningen och det sitter byggplast i mellanbjälklaget. Huset byggde med o inredd övervåning. Antar att det är därför plasten sitter. Men ska jag ta bort plast under badrumsgolvet när jag ändå har det öppet? Läst mycket om dubbla tätskikt. Men det är många olika bud fram och tillbaka. Så vad gäller? Mvh
 
Plasten tillför inget om du ändå har ett öppet trapphus och gemensam ventilation i kåken i stort, så det är ju inte fel att ta bort den. Gör nog egentligen varken till eller från, annat än i badrum (på nedervåningen i detta fallet, dvs badrumstak).

De eventuella problemen med dubbla tätskikt är framförallt aktuella när fuktig luft kan stängas inne i en ytterväggskonstruktion där temperaturgradienten kan ge kondensation av ånga i konstruktionen. Men om små läckage uppstår är det ju aldrig bra med "instängd" fukt. Läckage i sig är ju inte riktigt bra det heller.

I ditt fall hade jag tagit bort plasten, men troligen bara under badrummet. Den övriga plasten spelar ingen roll i torr miljö.
 
Mikael_L
Ja nu plastar ni väl mot ytterväggar/yttertak på ÖV istället?

Ja, jag skulle slita bort den plasten i mellanbjälklaget om det är så att man ändå blottar den nu vid inredandet av vinden.

Själv har jag satt målarskyddspapp i underkant av mellanbjälklaget. Syftet är huvudsakligen att hålla isolering och skräp kvar i mellanbjälklaget, att det inte ska riskera att tränga ner till undervåningen. Jag är egentligen rätt tveksam över nyttan, men nu sitter det där.
Pappen kan även stoppa/bromsa luftströmmar genom bjälklaget, om det nu heller spelar någon roll.

PS, intressant särskrivning "o inredd" jag läste först inredd och fattade inte vad som menades med o'et och fick inte heller ihop sammanhanget. ;)
 
  • Gilla
strevert
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Plasten tillför inget om du ändå har ett öppet trapphus och gemensam ventilation i kåken i stort, så det är ju inte fel att ta bort den. Gör nog egentligen varken till eller från, annat än i badrum (på nedervåningen i detta fallet, dvs badrumstak).

De eventuella problemen med dubbla tätskikt är framförallt aktuella när fuktig luft kan stängas inne i en ytterväggskonstruktion där temperaturgradienten kan ge kondensation av ånga i konstruktionen. Men om små läckage uppstår är det ju aldrig bra med "instängd" fukt. Läckage i sig är ju inte riktigt bra det heller.

I ditt fall hade jag tagit bort plasten, men troligen bara under badrummet. Den övriga plasten spelar ingen roll i torr miljö.
Okej, va nästan det jag tänkte. Då tar jag bort den. Det är bara badrumsgolvet som är öppet då avlopp ska dras om.

Ska plasten tas bort i ytterväggar och snetak med? Det blir plattor i snetaket i duschen ca 1kvm

Resterande del av taket ska målas med takfärg för våtrum. Kan plasten vara kvar där?

Mvh
 
Du ska inte ha dubbla plastskikt i ytterväggarna eller ditt snedtak,
 
Nej du ska inte ha dubbla! Men du ska inte ta bort plasten i taket och ytterväggen i badrummet om du inte stoppar dit ny! Hela övervåningens yttertak/ytterväggar ska du väl klä in med plast`?
 
Mikael_L
Kort sagt kan man säga att alla ytterväggar och yttertaket ska plastas in, i ett tätt och obrutet skikt. (På insidan (varma sidan) av väggen och taket.)
Och tätt och obrutet är viktiga ledord här.

Men just vid badrum och liknande utrymmen med tätskikt som vetter mot ytterväggar/tak så leder det till dubbla diffusionstäta lager, tätskiktet i badrummet är första lagret och sen kommer den diffusionstäta plasten i väggen.
Detta är problematiskt att fukt-projektera/beräkna, då båda lagren har höga ånggenomgångsmotstånd, så man kan ofta inte säga ifall det sakta kommer byggas upp alltmer fukt i mellanrummet.
Här rekommenderar en del att man tar bort plasten i vägg och ev tak här och låter badrummets tätskikt agera diffusionsspärr istället. Och att sen (försöka) ansluta väggen difftäta plast mot badrummets tätskikt. Ja hur dett nu ska gå till på något bra sätt?

Själv har jag löst det med att ha ett 55mm resp 70mm brett luftat utrymme mellan badrummets tätskiktade vägg och den difftäta plasten i ytterväggen.
Detta utrymme kan sen avfuktas genom diffusion längs hela randen (ca 60mm x 8 meter) samt med konvektion genom att jag låtit ha ett ventilationshål i ena nedre kanten resp andra övre.
Vill du ha mer info kan jag beskriva lite mer och posta bilder.
 
Gärna bilder på det Mikael_L. Jag ska lösa ett badrum med två ytterväggar i vår och har projekterat för ett installstionsskikt 45 mm innanför plasten. Det står på platta på mark varför ventilation underifrån är svårt. Hur har du gjort?
 
Det är inget helt RÄTT eller FEL när det gäller dubbla tätskikt i yttervägg-badrum utan mest en känsla för hur det ser ut i det specifika fallet.
Om isoleringen i ytterväggen är ordentligt tilltagen så kan plastfolien sitta kvar.
Frågan är när isoleringen är "ordentligt" tilltagen. Det beror mycket på var man bor och hur temperatur och vind/väderförhållanden ser ut.
Frågar man fackmän så får man inget självklart svar.
 
Okej, ytterväggarna kommer plasten tas bort.

Men i snetaket låter jag den nog sitta kvar. Då det handlar om en yta på 90*90 cm. Det sitter dessutom gles i snetaket, Så eventuell fukt blir ju inte stående som i en yttervägg

Men det övriga taket, Kan plasten vara kvar där? Det kommer bli gips och takfärg för våtrum :) Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.