Hej

jag har el golvvärme i min hall ca 4 kvadrat. Värmen fungerar bra men min givare står alltid på rött och hoppar inte över till grönt.
Jag har en renova givare. Slår jag av den och sedan på så lyser givaren grönt ca 10 sekunder sedan blir den röd. Vad kan detta bero på kan det vara fel på nått?

Tack för svar :)
 
Har du golvgivare eller kör du på rumsgivare? Vad har du för golv, betong eller trä? Hur mycket värmekabel har du i golvet?
 
Hej

jag har ca 30 meter kabel och kör på en golvgivare,

jag har spångolv som jag har flytspacklat in slingan i ca 3 cm slingan ligger på mitten av detta

Det finns en rumsgivare på dosan kan det vara så att den är inställd på den så att givaren
som ligger i plattan inte är aktiv?

Hälsningar Olle
 
Hur många Watt/meter kabel?
Känns golvet varmt eller mycket varmt?
 
Har man en termostat med möjlighet till både rums och golvgivare är det troligt att den "står på rumsgivare" öppna "locket" och kolla och ställ om till enbart golvgivare. Rumsgivare som styr golvvärme fungerar generellt dåligt, det ska styras på govgivaren.
 
Är det nyligen lagt och var i så fall alla mätningar (meggning och resistansmätning) av slingan ok mellan de olika momenten?
 
Det är ca 28 meter kabel och det är gjort 2010. Hur många watt kommer jag inte ihåg men det är mätt så att slingan är inte trasig.
Plattan är varm och jag har under hälften på givaren för varmare vill jag inte ha.
Det är en renova golvtermostat och jag vet inte om det finns att välja mellan rum eller golvgivare på denna?
Jag har skruvat av men kan inte se vad jag kan ändra.
Jag kanske ska byta termostatgivare?

Tack för alla svar jag fått!
 
Kontrollmät givaren i sig och se till att den är bra ansluten.
20 kOhm = +10C
10 kOhm = +25C
8 kOhm = +30C

Vad jag kan läsa så skall fel på golvgivaren indikeras med blinkande rött, men det gäller nog bara avbrott eller kortslutning i givaren.

Är givaren rätt är det bara att byta termostaten i sig.
Glöm inte att bryta all spänning innan provmätning och koppla loss givaren från termostaten.

Sedan kanske en dum fråga men har den fungerat innan?
 
Hej
Ja detta ska jag testa.
Den har faktiskt alltid lyst rött sen den blev inkopplad av elektrikern, det är först nu jag börjat tänka på det.
Höjer jag termostaten och sedan sänker den så är den grön ganska länge men sedan börjar den lysa rött igen.

Tack tack
 
Nu har jag kontrollmätt och det stämmer med ohm och gradantalet.
Är nästa steg att byta till en ny termostatgivare i väggen?
Kan elslingan ta skada när termostaten alltid står på rött?
 
Rött betyder väl att den kallar på värme på dessa termostater. Om du vrider ner den till nästan det lägsta, lyser det grönt då? Om den gör det, så vrida sakta till varmare och se om du hittar en punkt där den slår över till rött.
 
Hej ja det slår över till grönt då efter ett tag blir det rött i förblir det. Har vridit upp den nu där den hoppar från grönt till rött.
 
Det verkar ju som att den fungerar då. Eftersom du kör med golvgivare är det inte säkert att temperaturskalan på vredet stämmer med verkligheten. Man brukar få prova sig fram till ett läge där man är nöjd med temperaturen.
Sen brukar man kunna lossa vredet och, så att säga kalibrera det med den verkliga rumstemperaturen. Är inte hundra säker på att man kan göra det på renova, men det borde gå.
Så prova att ha den lite lägre ställd och se om värmen räcker till ändå. Annars kan det ju vara så illa att effekten på slingan är för låg. Hur ser det ut under golvet? Väl isolerat?
 
Oki, jag trodde den skulle bli grön igen efter ett tag med det låter som det stämmer det du skriver.
golvet är bra isolerat och jag har källare där slingan ligger. Tror inte att effekten är för låg. Sänker jag ett snäpp blir den grön och sedan röd igen efter ca 10 min plattan är varm och funkar bra men började undra lite när den nästan aldrig lyser grönt.
Tack för informationen...
 
Tycker du ska skruva ner den rejält och se ifall du ändå blir nöjd med värmen på golvet. Känns ju onödigt att den går konstant om det inte behövs. Isåfall bör då märka att den lyser grönt oftare, dvs slingan är avstängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.