Som rubriken lyder så är våran luft/vatten värmepump en riktig energitjuv, iaf som vi tror.
Den har säkert 10 år på nacken så fort tempraturen sjunker till 5 grader så går eltillskottet på.

Vi flyttade in i april i år så vi har aldrig bott här när de varit riktigt kallt. Men nu under hösten så har vi ju märkt att den inte funkar som den ska. Vi ligger på en elförbrukning på 24000Kw per år, vi bor i en villa på 75kvm boyta och 65 biyta varav källaren är inredd. Jag kan inte komma på något annat i huset som drar mycke el. Vi har en konvektor sitter uppe i tvättstugan men dom drar ju inte så mycke eller? När man kollat på olika sidor på nätet så räknar man med en elförbrukning på ca 5000Kw i hushållsel med 2 vuxna och 2 barn så drar man bort de så är de ju nästan 19000Kw i värme. Så mycke ska de ju inte en luft/vatten värmepump dra om den funkar som den ska. Men som sagt har minst 10 år på nacken och är ett ihop plock av gammla ägare av huset som va rörmockare och tydligen så hör inte innedel och utedel ihop egentligen, men han krångla ihop de på något sätt.

Vi funderar på att byta ut värmepumpen så vi får ner elförbrukningen för som sagt den vi har nu funkar ju mest som en vanlig varmvattenberedare som drivs på el, alltså ingen nytta av luftdelen så fort tempraturen sjunker, eller är jag helt ute och cyklar?

Vad tror ni de skulle kosta att sätta in en ny pump, vet att de inte går att säga exakt utan att se hur de ser ut men ett ca pris kanske går att få fram?
 
Luftvärmepumpar har iofs alltid haft en lägsta gräns i temp. där de slutar fungera. Det är inte mer än ca 6 - 7 år sedan som det kom modeller som fungerar ned till -20 grader. Innan dess så tror jag att en vanlig gräns var -10. Men man skall komma ihåg att verkningsgraden på pumpen försämras kraftigt när det börjar bli kallt. Så en värmepump levererar ganska obetydligt med värme (mer än man stoppar in för att driva den) när den börjar närma sig sin avstängningstemp.

Det jag menar är att det är inte säkert att det är något egentligt fel på din nuvarande pump, men den kan vara olämplig för huset.

Det finns en mängd lösningar när det gäller luft/vatten pumpar. Det finns dels många som bara är ett "påhäng" till en befintlig el/olje/pellets panna. Dels många som iofs. är en komplett värmeanläggning, men där utedelen innehåller det mesta, såsom kompressor, och så har man radiatorvatten som skall ledas ut till pumpen. Jag tycker att de lösningarna verkar farliga, det känns helt fel att ha fryskänsligt radiatorvatten i rör ut ur huset. De pumparna är ofta egentligen någon sorts luftkonditioneringsanläggning (avsedda att kyla huset på sommaren) som konverterats till att leverera värme istället.

Sedan finns det luft/vatten pumpar där hela värmealnäggningen sitter inomhus, i rören till utedelen leds bara en glykolblandning, utedelen är bara en radiator med en fläkt.

Spridningen i pris är enorm. Nu är det 4 eller 5 år sedan jag tittade på det här, vi har en Thermia luft/vatten pump vid vårt fritidshus. Då gick det att köpa enkla pumpar som tillägg till bef. panna för 20 - 30 000 (plus arbete), vi köpte då en Thermia för drygt 100 000 inkl. arbete. Detta var strax innan ROT avdraget infördes. En fördel med en komplett "panna" som luftvärmepump, är att då anpassar pumpen hela driften av huset till värmepumpsdrift. Många "påhängspumpar" drivs så att de levererar högtempererat vatten till den bef. pannan där det sedan shuntas ned till rätt temp för att driva huset. Efterssom värmepumpen får sämre verkningsgrad ju högre temp. den skall tillverka så är det slöseri att först höja tempen för att sedan blanda ned till rätt temp. I en "riktig" luftvärmepump så produceras hela tiden precis rätt temperatur, vilket ger bäst verkningsgrad.
 
Vi har ju bara luft/vatten värmepumpen och sen vattenburena element. men dom förra ägarna satte in luf/luft oxå för att dom inte fick upp värmen dom vågade inte höja värmen på luft/vatten pumpen eftersom den redan drog så mycke el.

Men vi tycker inte att de hjälper eftersom vi även har källare och övervåning och luft/luften täcker bara mellanplan. Så om man får ordning på luft/vatten pumpen så kan man väll stänga av luft/luften? Vi har knappt haft luft/luften på utan starta bara upp den när de blev som kallast.
 
Förmodligen går det att göra en del optimeringar av inställningar på värmepump och eller panna.
Vad är det för grejor du har?
 
Ja om luft vattenvärmepumpen är korrekt dimensionerad, och era radiatorer är korrekt dimensionerade så skall ni inte behöva en luft/luft pump också.

En värmepump går bäst om den inte behöver värma upp vattnet för mycket, därför så skall man ha "stora" radiatorer så att rummen blir varma även med relativt svalt radiatorvatten. Man brukar kalla det för ett lågtemperatursystem. Detta är en skillnad mot olje/pellets/el uppvärmning, de är lika bra/dåliga med hög framledningstemp. Stora radiatorer får man genom att sätta ex. dubbelpaneler med konvektorplåtar istället för enkelpaneler.

En luftvärmepump har alltid sämre verkningsgrad när det blir kallt. Om utetemperaturen är 0 så kanske du får ut 4kwh för varje kwh du driver pumpen med. Om ute temperaturen är -10 så får du kanske bara ut 2 kwh för varje "investerad" kwh. Och vid - 20 kanske du bara får 1,2 kwh för varje instoppad. Det innebär att du kommer alltid att behöva tillskottsvärme i ganska stora mängder vid kallt väder.
 
Andelen hushållsel tror jag för dom flesta är betydligt större än 5000kWh. Vi är en familj med 2 vuxna och 2 barn. Jag har under många år loggat energiförbrukningen hemma hos oss och separerat på duschvatten, värme (bägge fjärr) samt hushållsel. Jag skulle vilja påstå att vi ligger närmare 10000kWh per år på hushållsel men då har vi ett större hus med kanske mer elgrejor, större barn med mycket datorer och TV-apparater/spel o.s.v. Idag tror jag att bara dom som är väldigt medvetna och aktivt går in för att spara ligger på 5000kWh. Det drar lätt iväg i dagens samhälle med surrande datorer, pryttlar och grejer så att elförbrukningen skenar.

MVH

Anders
 
Alla mynt har två sidor, eller hur det nu var.

Fyra personers familj, Normalutrustat hus med avseende på el och elektronik. Hushållsel per år : 2000kWh. Kan inte direkt säga att vi snålar men stänger av lampor och andra prylar när dom inte används.
 
pratat med några firmor idag och nästan alla tycker vi ska byta till bergvärme istället.... skiljer inte så mycke i pris men är mycke driftsäkrare. Men hur är verkningsgraden på nya bergvärmepumpar? kommer dom upp i tempratur eller hur är det med dom nya?
 
5000 kWh ligger i underkant när det gäller hushållsel, man räknar med att allt mellan 5 - 15 000 kWh i hushållsel är normalt. Dom allra flesta brukar ligga på 7-9 000 kWh.
 
Bergvärme har bra verkningsgrad. De modernare är (tydligen) även bättre, relativt sett på höga framledningstemperaturer, men du bör låta någon utreda om dina radiatorer är lämpliga, eller bör bytas ut.

Oavsett om du kör bergvärme eller luft/vatten så fär du bättre verkningsgrad om radiatorerna fungerar med lägre framledningstemperatur. Allra bäst ekonomi får man med golvvärme, där är det stor yta som värmer, och temperaturen kan hållas låg. Men skall man få den fördelen så gäller det att HELA huset har golvvärme, annars måste pumpen iallafall tillverka varmare vatten som sedan blandas till lägre temp för golvvärmen.

Iom. att ditt hus är relativt litet så är jag tveksam om det går att räkna hem en bergvärmepump, med rimlig återbetalningstid. Man bör räkna med att anläggningen kommer att behöva en större reparation inom 10 - 15 år. Det är nu svårt att se vad som då blir bäst, att byta hela anläggningen igen, att bara byta själva bergärmepumpen, eller att betala en större reparation. Men räknar man worst case, att hela anläggningen bör bytas om 10 år, så känns det som att man bör räkna med 5 - 7 års återbetalningstid, så man får någon ekonomisk "vinst" av investeringen.

Vi bytte till bergvärme från direktel för 1 1/2 år sedan i vår villa. Innan konverteringen förbrukade vi 48 000 kwh per år, första året med bergvärme förbrukade vi 18 000 kwh (inkl. hushållsel). Vår bergärme (Thermia G2 optimum, 220m borrhål) kostade ca 155 000 efter ROT. Håller det här i sig så borde vi kunna räkna med 3,5 års återbetalning. Till den investeringskostnaden skall man lägga installation av radiatorer i hela huset (12 st + 45 kvm golvvärme), det gjorde jag själv, men materialet gick på ca 40 000. I källaren (97 kvm) var det redan vattenburet, där återstår att jag bör byta ut en del eller alla radiatorerna (10st).
 
Men om vi fortsätter med luft/vatten måste de bytas både innerdel och ytterdel plus arbete ca 100 000. Och med bergvärme har jag inte fått några priser men dom tror utan sett hur de ser ut osv runt 100-120000 alltså ca 20000 dyrare med bergvärme men då håller den ju längre än vad luft/vatten pumpen gör innan de är daggs att byta dom dyra delarna igen.

Och skulle vi minska våran elförbrukning med 11 000kw lågt räknat så har vi tjänat in den efter ca 8-9 år. Visst är ju inte så jätte snabbt men värme måste man ju ha och helst inte allt för dyr som den är idag. Och de skulle ta nästan lika lång tid att tjäna in en luft/vatten pump oxå men skillnaden är när den är intjänad så är de nästan dags för en ny igen. Så de lutar väll åt bergvärme men är öppen för förslag och kommer fundera fram och tillbaka många gånger till. Så ös på med tips och ideer!
 
Hade jag varit du så hade jag kollat varför min värmepump inte levererar värme som förväntat.

Detta hade jag kollat först och främst:
Går värmepumpen mer eller mindre kontinuerligt?
Om Ja:
Är den alldeles för liten för värmebehovet?
Är det för kallt för att den ska leverera någon effekt?

Om Nej:
Kolla givare på värmepumpen visar rimliga värden
Uppfattar värmepumpen ett värmebehov?
Kolla om värmepumpen är blockerad av för hög returtemperatur.
Sitter eltillskottet före eller efter värmepumpen?

Finns det bilder eller kopplingsschema på värmesystemet så är jag övertygad om att du kan få mycket hjälp här eller på andra forum
 
Hittar ju inget sånt och dom som varit o kollat på den dömer ut den direkt, den är för gammal och ett ihop plock så de är inget att satsa på. Jag vill ju kunna lita på att den funkar och inte rasa ihop när som helst. Dom har kollat givare och inställningar och även bytt kretskort men ingen skillnad. Så tror tyvärr inte de finns så mycke annat att göra. När vi köpte huset i april så ingick inte värmepumpen inte köpet just eftersom den inte funkar som den ska och finns inga papper på den. Dom hade haft ute ivt "expert" som kollat på den men inte får iordning på den. Det va ägaren innan dom som satte in den runt 01 och han hade som sagt plockat ihop de han fått tag på på jobbet. Så den har inte funkat bra någon gång under dom här 10 åren. Och då har som sagt dom innan haft ute flera olika "experter" som kollat på den. Så tyvärr är nog inget annat att göra.
 
Ok

Ville bara försäkra mig om att du inte kastade ut en värmepump som skulle kunna fungera bra om den bara fick lite kärlek :)

Har du möjlighet att sätta en berg/markvärmepump så gör det annars hade jag valt en Nibe Split, de ger mycket värme för pengarna.
 
Som någon redan påpekat, kolla att dina element är lämpliga ihop med värmepump det är det som påverkar värmepumpens verkningsgrad mest. Vilken framledningstempratur behöver du för att hålla varmt vid tex -10c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.