Hej alla glada! Är totalt novis när det gäller att skriva på såna här ställen, hoppas att ni kan ha överseende när jag klantar till det!:confused:

Ritar just nu på ett halmbalshus, men Var kan man få tag i balarna??? Råden brukar vara att "bara prata med nån bonde", men runtomkring där jag vill bygga (Dalsland) så verkar alla bönder bränna ner halmen efter skörd. Finns det ingen större firma som säljer hårdpressade balar? Sen undrar jag om det spelar nån roll vad det är för typ av halm, vete, råg, havre osv ?
Jag är jääättetacksam för alla tips och råd ni vill dela med er av!!!!:)

God Jul allihopa, :wow:

"Stenbocken 1980"
 
Tror inte dom bränner halmen i annat fall än när dom misslyckas att få den torr. Halm har blivit en värdefull produkt för lantbruket och inbringar ungefär lika mycket pengar som spannmålet.
Det finns säkert nån maskinstation i närheten av dig som kan leverera halm,kolla blocket och lantbruksnet.se.
Vilken storlek på balar har du tänkt använda?
 
Välkommen till Bygga Hus, Stenbocken!
Det har varit klent med trådar om halmbalshus hittils, så nu kanske det blir ändring (y)

Att ringa runt till lantbrukarna är nog det bästa förslaget.

Eller snarare att prata med någon bonde i trakten som du känner.
Han/hon vet vad kollegorna i trakten pysslar med och vem som balar halm.

Tyvärr är priset så lågt i förhållande till arbetsinsatsen att många plöjer ner halmen i stället för att göra balar och sälja.
Det är bästa sättet att hålla upp jordens mullhalt. (Kallas också jordisering.)
Bränner halmen gör väl ingen numera hoppas jag.

Hästhållare/ridskolor använder mycket halm, både som strö och som "mat".
Halmen har den fördelen att den är ganska näringsfattig, vilket passar hästarnas matsmältningssystem.

Gräsfröhalm rekommenderas till hästar som lätt lägger på sig.
Duger säkert utmärkt till husbygge också.

Så du kanske skulle höra med närliggande stall också, var de köper.

God fortsättning på julen!
 
Jahapp! Då fick man lära sig nåt nytt idag (natt?) igen:)
Efter en snabb googling så poppade några frågor upp.
Räknar man med att ett halmbalshus håller formen över tid lika bra som ett hus i trä?
Finns det fler fördelar än de uppenbara; charmen med naturliga material, känslan av att inte slita på naturen mer än nödvändigt, och att bygga på ett annorlunda sätt?

Vad gäller att få tag på halm, så kanske förutom bonden själv, en signal till lantmännen kan peka dig i rätt riktning?
 
Tack så hemskt mycket för visat intresse!!:D
Att själva halmen skulle vara så värdefullt är helt nytt för mig, har hört talas om halmhusbyggare som fått halmen till skänks mot bortforsling... Fast det är klart, halmhusbygge blir större och större och det kanske har börjat finnas fler populära användningsområden som bidrar till ökat värde. Vad är det för typ av "maskinstation" du nämner?... Bra storlek på balar att bygga av är ca 45cm breda, ca 90 cm långa och 40?cm höga. De ska vara hårdpressade, (på de flesta maskiner kan man ställa in presstrycket efter önskemål,) och väga ca 20 kg istället för vanliga ca 12 kilo.

Tackar för tipset lantbruksnet.se, ska kolla direkt! :wow:
 
Tack så hemskt mycket för visat intresse!!biggrin.gif
Att själva halmen skulle vara så värdefullt är helt nytt för mig, har hört talas om halmhusbyggare som fått halmen till skänks mot bortforsling... Fast det är klart, halmhusbygge blir större och större och det kanske har börjat finnas fler populära användningsområden som bidrar till ökat värde. Vad är det för typ av "maskinstation" du nämner?... Bra storlek på balar att bygga av är ca 45cm breda, ca 90 cm långa och 40?cm höga. De ska vara hårdpressade, (på de flesta maskiner kan man ställa in presstrycket efter önskemål,) och väga ca 20 kg istället för vanliga ca 12 kilo.

Tackar för tipset lantbruksnet.se, ska kolla direkt! w00t.gif
 
Blir nog att ta fram "Gula Sidorna" och ringa runt till alla lantbrukare runtom dalsland, värmland och västra götaland, det kan väl inte vara så många, eller...?;) :D
 
Med tanke på dom regniga höstarna vi har ,så är halm hårdvaluta idag
Det är inte så många ställen som dom kommer ut o pressar ,o kommer dom ut så är det storbalar, skulle tippa på att priset ligger mellan 3 till 5 kr kilot
 
Har "forskat" rätt mycket i ämnet ett bra tag och meningarna går isär litegrann ibland, men det grundläggande brukar de flesta insatta vara överens om:
-Bra isolering mot kyla/värme utifrån vilket ger låg uppvärmning, samt isolerar bort ljud.
-Fukt kan transporteras genom halmen pga att leran som omsluter den, lätt suger åt sig fukt och sedan frigör den i luften vilket ger en bra luftfuktighet inomhus
-Minst lika lång hållbarhet som konventionellt trähus
-Inga farliga plaster
-Okomplicerad byggteknik
-Lätt att reparera vid behov

Sen får man ju även bla djupa vackra fönster! :D
 
Kom att tänka på ett youtubeklipp om halmbalsbygge i USA, där låg priset på "min" typ av fyrkantsbal på ca 3-4 dollar st, dvs 21-28 kr. Det var ganska nyligen men efter en dålig skörd så priset var ovanligt högt enligt dem. Sen vet jag inte om det bara är att växla om till svenska kr för att få ett rimligt pris här i sverige, halmen kanske är förhållandevis mycket dyrare/billigare där än i sverige... :|
 
Vi betalar 1,50:- för halmen i fyrkantbal (80x80x1,80) brukar vara något dyrare i småbal.
 
Vad är det för snack om att halm är sådan hårdvaluta?Varifrån får ni det?Hemma plöjer vi ner skiten, skulle det vara någon stor vinning i den hade vi pressat den med pressen som står på gården.Men visst, den är inte gratis för maskiner/bränsle/transporter kostar en hel del.
 
Jag håller på med mitt halmhus nu. Det stora problemet har just varit att få tag på halmbalarna. Jag började att leta vid midsommar -11, men hittade inga småblar det året. Hade dålig tid så jag köpte storbalar som pressades om till småbalar till golvisoleringen. Under våren förra året hittade jag en som kunde hjälpa mig med balar till väggarna och under sensommaren fick jag mina balar. Tur var det, för därefter regnade det som bekant i princip varje dag.


Det stora problemet är att småbalspressarna är på väg ut och att det är svårt att hitta någon som har både halm och småbalspress. Ska jag bygga flera hus tror jag att jag köper storbalar och pressar om dem. Fördel med det är att då har man bättre kontroll på kvaliteten. Man kan köpa färdigbalat halm som garanterad är torr och göra ompressningen inomhus eller utomhus en dag det är sol.


Vete, korn och råghalm är bra. Havrehalmen är det delade meningar om. Några säger att den är sämre, andra säger att den är lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.