Använder man något som smälter snö o is, så får det inte rinna ut på gata/gångbana . Om det fryser och någon faller eller annan olycka händer som skadar egendom eller människor då ligger man mycket illa till.
 
cecar33 skrev:
Använder man något som smälter snö o is, så får det inte rinna ut på gata/gångbana . Om det fryser och någon faller eller annan olycka händer som skadar egendom eller människor då ligger man mycket illa till.
Intressant, men har du något belägg för detta?
 
http://www.sah-ko.fi/raikomachines/isrivare.html

Dessa kostar runt 100k...

På södertörn finns en bonde som har en gammal vält med piggar på. Rejält nerlastad drar han den efter traktorn.

För saltvarianten kan jag rekommendera en sån där insektsgifts-/gödsel-/tryckspruta med saltvatten. Ca 10% salt, pumpa, spruta. Fungerar betydligt bättre än den gamla vanliga "sprida med handen direkt ur hinken".
 
D09 skrev:
Jo, varit inne på d med. Är det flis eller sand man ska satsa på?
Jag skulle nog satsa på just grus/grövre sand, flisen flyter ju iväg lite lättare.

På sikt så kan du ju hålla utkik efter riktiga piggkedjor till traktorn, de river ju upp en del och samtidigt blir du mycket svårstoppad bland snövallar och annat.
 
Nimajneb skrev:
Intressant, men har du något belägg för detta?
Ja det är i de flesta kommuner så att fastighetsägaren står för snö och is borttagning på gångbana eller om gångbana saknas så gäller det även på gatan utanför sin tomt. Det är bara att kolla i sin kommun vad som gäller.
 
cecar33 skrev:
Ja det är i de flesta kommuner så att fastighetsägaren står för snö och is borttagning på gångbana eller om gångbana saknas så gäller det även på gatan utanför sin tomt. Det är bara att kolla i sin kommun vad som gäller.
Jo men det handlar ju om snöröjning i allmänhet, om jag saltar trottoaren utanför mitt hus så är jag inte säker på att jag blir skyldig att hålla hela gatan isfri.
 
Nimajneb skrev:
Jo men det handlar ju om snöröjning i allmänhet, om jag saltar trottoaren utanför mitt hus så är jag inte säker på att jag blir skyldig att hålla hela gatan isfri.
Men om du saltar din uppfart och det rinner ut på trottoaren/gatan så är det ditt ansvar när det fryser till is, och någon halkar på densamma.
 
D09
JakanGranit skrev:
[länk]

Dessa kostar runt 100k...

På södertörn finns en bonde som har en gammal vält med piggar på. Rejält nerlastad drar han den efter traktorn.

För saltvarianten kan jag rekommendera en sån där insektsgifts-/gödsel-/tryckspruta med saltvatten. Ca 10% salt, pumpa, spruta. Fungerar betydligt bättre än den gamla vanliga "sprida med handen direkt ur hinken".
Finns isrivare som ser ut som en tjock stålskiva, typ som ett plogblad avlat från en sweizerost, dvs fullt med hål i och längst ner så ser det ut som tänder.

Funderar på att bygga en egen :)
 
D09
JakanGranit skrev:
[länk]

Dessa kostar runt 100k...

På södertörn finns en bonde som har en gammal vält med piggar på. Rejält nerlastad drar han den efter traktorn.

För saltvarianten kan jag rekommendera en sån där insektsgifts-/gödsel-/tryckspruta med saltvatten. Ca 10% salt, pumpa, spruta. Fungerar betydligt bättre än den gamla vanliga "sprida med handen direkt ur hinken".
Ska testa tipset med att blanda upp saltet :)

Köpte salt idag på bauhaus.... 39kr för 25 kg :) Så jag tar tillbaka priset jag skrev längre upp, det kom från lokala bygghandlaren... I fortsättningen blir det dom stora varuhusen :)
 
D09
D09 skrev:
Finns isrivare som ser ut som en tjock stålskiva, typ som ett plogblad avlat från en sweizerost, dvs fullt med hål i och längst ner så ser det ut som tänder.

Funderar på att bygga en egen :)
Såhär ser bladet ut.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1356643748.695838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill få en permanent lösning så bör backen asfalteras, det är ganska enkelt att skotta bort is från denna yta. Annars är flis bra då det inte behövs mycket för fäste och den fryser inte till klumpar som sand och grus kan göra om det blivit blött. Jag kör numera bara flis av den anledningen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pbengtsson skrev:
Om du vill få en permanent lösning så bör backen asfalteras, det är ganska enkelt att skotta bort is från denna yta. Annars är flis bra då det inte behövs mycket för fäste och den fryser inte till klumpar som sand och grus kan göra om det blivit blött. Jag kör numera bara flis av den anledningen.
Asfalt är mycket lockande.... Tyvärr bråkar plånboken där ;) skulle säkert röra sig om över 100k.
Men jag skulle på sikt tjäna på det då vägen brukar rinna bort någon gång per år...

Hur mycket ska man täcka materialet med under vintern för att inte få tjäle i det? Blandar man salt i det?
 
Med flis gör du ingenting, det bildas en skorpa som man lätt kommer igenom. Asfalt för 100k, då har du en lång backe (200m?) men det är viktigt att underarbetet är korrekt, så detta är den stora kostnaden. Men för 100k borde du få underarbete och asfalt till ca 50-75m väg.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Lägg ut varm sand/grus eller sand/grus plus varmvatten vid köldgrader och blankis. Då fryser det fast i isen. Det funkar också om det är kallare än omkring -6 då vanlig natriumklorid inte funkar längre.

Är det kallare kan man köra med kalciumklorid (billigare hos granngården) som funkar ner till -30. Kalciumkloriden reagerar exotermt med is så det kanske kan räcka med att blanda ganska lite kalciumklorid i sanden för att få den att fästa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pbengtsson skrev:
Med flis gör du ingenting, det bildas en skorpa som man lätt kommer igenom. Asfalt för 100k, då har du en lång backe (200m?) men det är viktigt att underarbetet är korrekt, så detta är den stora kostnaden. Men för 100k borde du få underarbete och asfalt till ca 50-75m väg.
Har ganska stora ytor väg, parkering etc, sen behöver vägen höjas ca 20 - 30 cm för att få riktig avrinning/ diken.
Asfalten ligger väl mellan 250 - 500m2 om jag inte minns fel. Men det finns på min önskelista ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.