Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Hur kontrollerar man "kvalitet i praktik" ?
Man fokuserar på att åka ut och titta på vad hantverkaren praktiserat innan istället för hur stavningen är på hemsidan.
Till skapandet av min hemsida anlitade jag ett dyrt IT- bolag, men den är felstavad.
Det är den fortfarande sen tolv år då jag inte orkat (kunnat) ändra på det själv.
 
Tycker att man vinner mycket trygghet vid återkopplingen till kund och när man gör det sista på offerten tillsammans, plus att man alltid har med Hantverksformuläret och ÄTA-dokument, för på dessa dokument finns det inga stavfel. :)

Mvh Niklas
 
Thomas Lundquist skrev:
Man fokuserar på att åka ut och titta på vad hantverkaren praktiserat innan istället för hur stavningen är på hemsidan.
Till skapandet av min hemsida anlitade jag ett dyrt IT- bolag, men den är felstavad.
Det är den fortfarande sen tolv år då jag inte orkat (kunnat) ändra på det själv.
Menar du att man skulle åka runt och be folk ( referenser) riva deras nybyggda badrum för att säkerställa att det byggts rätt? :cool:
 
Redigerat:
De mest oseriösa företagen har ju referenser som de känner, då åker du hem till Kalle ( bobs kusin) som i själva verket renoverat badrummet med Comfortbutiken, och anlitar Byggarebob baserat på detta?
 
Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Menar du att man skulle åka runt och be folk ( referenser) riva deras nybyggda badrum för att säkerställa att det byggts rätt? :cool:
Nej, men är kvaliteten bra på den okulära titten inklusive golvbrunn om det nu gäller badrum så håller nog resten av arbetet lika hög kvalitet.
Det är en klart bättre kontrollpunkt än om det saknas ett l i alltid på hemsidan.
 
Golvbrunnen och hur VA ser ut, ingående vatten och avlopp brukar säga det mesta om entreprenören.

Foton från tidigare kunders arbete är också en bra referens, då menar jag bilder under arbetsprocessen inte färdigt rum.

Med vänlig hälsning, Niklas
 
Ja, du har rätt. Dock är det väldigt tidsödande.
 
Skulle ni anlita ett företag som uppvisar röda siffror på tex www.allabolag.se?
 
För småjobb ja, för jobb över 15-20k nej.

Är det skatterelaterade skulder är det en sak men är krediten slut hos exempelvis brädgårn så kan det bli svårt att få sitt projekt i hamn.
 
Skulle nog vilja påstå att skatterelaterade skulder är väl så allvarliga...

Info:n som finns på allabolag.se är bra - men kan vara både något grovt tillyxad och svår att förstå för någon som inte är van att läsa bokslut. Ett enstaka förlustår behöver för ett bra bolag (god soliditet, god kassa etc) inte innebära någon större fara.
 
A
Byggis1976 skrev:
Skulle ni anlita ett företag som uppvisar röda siffror på tex www.allabolag.se?
Spontant, nej.
 
Lingström skrev:
Är det skatterelaterade skulder är det en sak men är krediten slut hos exempelvis brädgårn så kan det bli svårt att få sitt projekt i hamn.
Skatterelatetade skulder är väl väl så illa, om företaget förlorar f-skattesedeln kan ju du som anlitat dem få betala arbetsgivaravgiften?
 
Denna tråd har ingredienser för att bli en ny långkörare :)

Det är lite provokativt att likställa rättstavning med yrkesskicklighet. Men det är värdefullt om hemsidan, offerter o dyl är inte bara är rättstavad utan också har en normal meningsuppbyggnad som lyfter fram budskapet. Detta kan en dyslektiker ta hjälp med.

Om sedan budskapet lyder något i stil med "vi fixar allt, snabbt och billigt för dig" så skulle jag passa...

Referenser är bra också.

Utan större erfarenhet inbillar jag mig att man ganska enkelt bildar sig en uppfattning vid den personliga kontakten, vid genomgången av arbetet. Det borde skilja dem som säger "eeh, det låter jobbigt", "ja, inga problem alls" från de som sakligt och kunnigt förklarar vad arbetet innebär ur alla aspekter, inkl alternativ och kostnader.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är så sant att det kan bli dyrt för även en privatare men jobb med lägre totalsumma är lika med mindre risker.

Röda siffror behöver inte jämt vara så illa som det kan tros.

Googla på Vita Jobb Privat så är er kvällslektyr löst :)

Man kan ibland behöva vara ganska påläst för att kunna få ut allt matnyttigt ur allabolag.se

Vid större jobb från 50 och uppåt kan man med enkla samtal se över bolagets betalningshistorik och kreditvärdighet.

Dom flesta kunder gör större efterforskningar vid bilköp än vid stora renoveringar.

Med vänlig hälsning, Niklas
 
Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Ja, du har rätt. Dock är det väldigt tidsödande.
Tycker man att det är "väldigt tidsödande" så bör man leja bort hela upphandlingen.
Det är här det stora problemet uppstår, man väljer ett billigt alternativ utan att ha synat den så kallade hantverkarens tidigare uppdrag.

Något som blir tidsödande är den konflikt som står bakom hörnet om man inte varit vaksam och fokuserad på dom väsentliga punkterna vid anlitande av hantverkare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.