Hej,
Har på sistone funderat en del på företag (hantverkare) o seriositet. En klok besiktningsman sade åt mig en gång att man skall titta in i hantverkaren bil för att se att det är städat, kolla att de kan stava i epost och på hemsida, och sedan kolla om de förstår förkortningen ÄTA innan man anlitar dem.


Vilka knep har ni på forumet? Sållar ni bort hantverkare som inte skan stava, eller som inte kommer i tid till första mötet, eller som har stökig bil?

:D
 
Byggis1976 skrev:
Sållar ni bort hantverkare som inte skan stava, eller som inte kommer i tid till första mötet, eller som har stökig bil?

:D
Kul
:)
 
  • Gilla
farbrordane och 13 till
  • Laddar…
Att en hantverkare kan stava tycker jag inte är viktigt. Alla är dåliga på något och om han som ska såga och spika är bra på just att såga och spika så räcker det för mig. (Men jag kan för mitt liv inte förstå varför dyslektiker och invandrare inte tar hjälp med korrekturläsning av menyer och hemsidor etc).
 
Jag är själv (hehe som AndHay uppmärksammat) inte bra på att stava.

Om deras bil ser ut som stökig från hel- vet då? Eller de inte förstår begreppet ÄTA? Vad kollar ni, om något, utöver det vanliga dvs referenser (som kan vara köpta) och ekonomi (som är svårtolkad), hur länge de funnits?
 
Snailman
Det ska nog nåt mer till än att de inte kan stava, typ att det står att de är bäst i värden på allt de gör (alltså överdriver en massa....)
 
Mikael_L
Nu anlitar jag ju inte så värst mycket hantverkare.
Men en kompis till mig som är hantverkare, och en väldigt bra en, stavar värre än en enbent kratta.
Nästan lite dyslexi, tror jag. Men jag skulle aldrig tveka att anlita han, eller rekommendera han.
Och därför tror jag inte att jag sätter rättstavning som kriterium för att anlita någon.

Jag tror öht att det är svårt att finna någon slags yttre bedömningsgrund som är någorlunda säker på att döma en annan människas förmågor och kvaliteter.
Jag kommer osökt att tänka på de mätningar av skallar som utfördes i uppsala under första hälften av förra århundradet, för att därigenom kunna bestämma olika människors egenskaper ... Burrr ... :(


edit:
Nu läste jag mitt eget inlägg.
Och OJ!, så tokigt det blev.
Jag jämför givetvis INTE att ta en titt på hur stökigt/välordnat det är bilen osv med den rasbiologi som vi helst inte ser komma åter.

Förlåt mig om nu någon trodde att det var så jag menade. :surprised:

Men i vilket fall tror jag ändå att ett eller två "yttre attribut" är svårt att värdera. Men en samlad bild av allt kan väl ge en del. Dvs allt från hemsidor, kommunikation, magkänsla vid mötet, referenser osv.
 
Redigerat:
Om man inte kan stava ser jag negativt på. Man vet ju om i vuxen ålder att man inte kan stava då bör man ju vara extra noga.
 
Jag skulle aldrig dra en parallell mellan en välstädad bil och duktig yrkesman/kvinna......
 
Thomas Lundquist
Det kanske är därför det går åt helvete för en del konsumenter som anlitar hantverkare.
Fokus på hur många l i aldrig istället för mer väsentliga saker som tex kvalitet i praktik.

Jösses!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Hur kontrollerar man "kvalitet i praktik" ?
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Som ett första intryck så tror jag att, medvetet eller undermedvetet så bedömer dom flesta andra personer/företag efter hur dom profilerar sig i val av kläder, lokaler, bilar, hemsida o.s.v. Jag själv jobbar som tekniker och skulle jag komma med för sunkiga eller fina kläder så skulle det tyckas märkligt av många. Likadant val av bil/kontor reagerar många över. Det får inte se ut som om att man är på väg att gå i konkurs när som helst eller att man skinnar sina kunder och vältrar sig i lyx. Välstädad bil och ordning på verktygen ger trots allt ett gott intryck. Å andra sidan då allt ser för bra ut kanske man skall vara orolig?

MVH

Anders
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A
AndHay skrev:
Som ett första intryck så tror jag att, medvetet eller undermedvetet så bedömer dom flesta andra personer/företag efter hur dom profilerar sig i val av kläder, lokaler, bilar, hemsida o.s.v. Jag själv jobbar som tekniker och skulle jag komma med för sunkiga eller fina kläder så skulle det tyckas märkligt av många. Likadant val av bil/kontor reagerar många över. Det får inte se ut som om att man är på väg att gå i konkurs när som helst eller att man skinnar sina kunder och vältrar sig i lyx. Välstädad bil och ordning på verktygen ger trots allt ett gott intryck. Å andra sidan då allt ser för bra ut kanske man skall vara orolig?

MVH

Anders
Det ska vara lite lagom helt enkelt, jantelagsvarning, men det är så det är i Sverige.
 
  • Gilla
kysan
  • Laddar…
Fast, kan det inte vara så att entreprenörer som inte kan uttrycka sig bra i skrift, inte heller förstår att de tex skall informera och få gk för tex tilläggsarbeten i skrift samt vad det kommer att kosta tex? Eller kan de läsa monteringsanvisnigen?

Och då menar jag självfallet inte stavfel där man ändå förstår, utan något grövre problem.
 
A
Jag reagerar nog mer på en dåligt stavad hemsida än en dåligt stavad specifikation, offert eller mail. Hemsidan är till för att i skrift visa vem man är och vad man gör och ge någon form av intryck man vill förmedla och då har man haft möjlighet att lägga tid och lite resurser på att få till något så enkelt som stavning.

I en offert skulle jag mig inte bry mig då mycket om stavningen, men om där istället inte räknar rätt skulle jag höja på ögonbrynen. I vanliga mail och andra dokument skulle jag strunta i stavningen.

Jag tror jag skiljer på vad texterna används i för sammanhang om hur mycket jag bryr mig.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…

Ja, det är ju inte svårt att flytta texten till word och stavningskontrollera. Men om offerten är svår att förstå pga stavfel då?

Säg att offerten ser ut så här:

..............

Allt metril inger i arbet. Men inte sådant som kunden köer själv.
Avlat pris for arbet 54,000 kr. Plus ROT. Moms kommer ligs på.

..............


Skulle ni anlita denne? Skall man överhuvudet taget börja fråga vad han/hon menar eller bara gå vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.