Lurer på om min Laddomat ikke fungerer helt slik som den skal. Forløpet ser slik ut:

1. Ved eldningens start ser alt til å funger som det skal, øvre termometer og termometer mot pannan har lik temperatur til pannan passerer ca. 70 grader. Dog blir laddrøret mot tankene også varmt lenge før termostaten i laddomaten skal åpne, men dette er vel en forsumbar lekkasje som man må godta?
2. Når tankene er nesten fulladet, så skal jo termostaten stenge for bypassen mot laderøret slik at alt flødet gjennom laddomaten kommer fra tankene. Skal det øverste termometeret på laddomaten da synke i temperatur i forhold til de to nederste? Det gjør det ikke hos meg. Betyr det at termostaten ikke lukker bypassen?
3. Når eldningen er avsluttet så har jeg ved å forsøke meg frem med å stenge ulike kraner funnet ut at pannen har selvsirkulasjon gjennom laddomaten, men selvsirkulasjon gjennom tankene fungerer dårlig. Termometrene ser mange timer etter avsluttet eldning om lag ut som ved eldning (men alle dog med lavere temperatur), med lavest temperatur fra tankene, høyest temperatur fra bypassen mot laddrøret, og en mellomtemperatur mot pannans bunn. Betyr dette i såfall at det er noe feil med bypassventilen i bunnen av laddomaten? Denne skal vel forhindre nettopp at vannet fra pannans topp sirkulerer gjennom laddomaten, men at man i stedet tar kaldt bunnvann fra tankene og inn i pannans bunn og gir varmt vann fra pannans topp inn i tankenes topp? Stenger jeg etter eldning krana på laddomaten mot bypassrøret så faller alle termometrene til romtemperaturen, altså er det ingen sirkulasjon i laddomaten da.

Hva er feilen eller feilene, og hvordan utbedrer man dem?
 
Redigerat:
1. Sådär gör min laddomat 21-60 oxå., Har försökt hitta orsak, men har konstaterat att det är inte nåt egentligt problem.

2. Samma på min där oxå, tror nog att det är som du säger att den inte stänger bypassen helt, men har faktiskt inte sett på det som nåt problem.

3. Det fenomenet lät ju helt klart klurigt. Men backventilen kan man faktiskt låsa i stängt läge, följer med en sprint för det. Kan ju vara så att den är spärrad redan. Bara ta lös den och kolla...
 
Takk, da er sannsynligvis 1 og 2 i orden. Skal sjekke bypassventilen om den har satt seg fast eller er i låst posisjon i morgen.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.