Y
Jag blev sjuk för ett tag sedan, och det var ovanligt seg läktid för att nu nästan kännas som att jag är påväg att bli sjuk igen. Vaknar varje natt, torkade ögon, torr i hals osv.
Anar att det kan ha med min 24% luftfuktighet.

Utöver att planera vilka mest effektiva växter som bör inhandlas.
Rena nattluften:
* Paradisträd (Crassula ovata)
* svärmorstunga (Sansevieria trifasciata)
* kanske bromelior (Bromeliaceae)
Fukta:
* aralia (Fatsia japonica)
* bambupalm (Chamaedorea erumpens / seifrizii)
* fredskalla (Spathiphyllum wallisii)
* banddracena (Dracaena deremensis)
Så söker jag nu en TYST luftfuktare. Gärna så tyst så ljudkänsliga jag kan ha den i sovrummet, alternativt precis utanför med dörren på glänt.

Har googlat lite och märkt det finns något i stil med ultraljudsmodeller som ska vara tysta men jag vill gärna få konkreta tips från användare. :)
 
Finns ju kärl man hänger på elementen som man fyller med vatten. Fuktar luften helt tyst :)
 
Y
Jo jag läste något kort om det, personen skrev dessvärre att det inte fuktade tillräckligt.
Något jag märkte var att det är ett bekymmer för folk med spelinstrument, torr luft skadar/påverkar instrumenten.
Dessa skriver om potatisar och diverse knep men jag tror nog en maskin är effektivast. :)
 
Y
Yrrol skrev:
Hittade en film som visar två modeller.
En Stadler Form Oskar och en Philips, varav sistnämnda lät mer.
[länk]

*sökervidare*
Hur har det gått? Är själv på jakt efter en tyst till sovrummet då jag lider av samma symptom :(
 
Y
Jo det blev en Standler Form Oskar.

Kommentarerna under prisjakt-sidan stämmer. Denna maskin klarar knappt att fukta ett sovrum på sisådär 10kvadrat. Två hastigheter, den lägsta är nästan ljudlös. högsta funkar när man är vaken men inte när man ska sova.

För att kunna uppnå säg 40-45 procent som kroppen önskar, så gäller det att du stänger dörren till rummet. minsta lilla öppet och du tappar fuktigheten direkt.

Den automatiska avstängaren funkar lite sådär. Sällan den stänger av sig.

Jag var inställd på returera den men den fick bli kvar just för att den är tyst och att jag nu lärt mig hur jag ska göra med rum-dörren och sånt.

Hurvid jag rekommenderar den eller ej, vet inte. Osäker på vilka alternativ jag haft om jag hade bytt den.
- Beror på hur stort rum du ska fukta kort och gott och möjligheten att skärma av rummet med dörr.
 
Y
En trevlig effekt som jag inte räknat med är att rummet blir ganska varmt.
Maskinen är strömsnål. Så om då kan jag sänka husets värme ner till säg 20 - vilket jag då sparar 10-20procent på min totala energikostnad... Så kör jag denna maskinen där jag sitter och smyger. Ihop med datorn så har jag sen 24-25grader om den får stå och blåsa en stund så kan jag sova fuktigt och varmt sen. =)

En dålig effekt blir dock att det blir kondens på fönstrets spaltventil.. stängde denna och då kan jag snabbare få upp fuktigheten i rummet men då blev det kondens på rutan när rullgardinen var nere. Lite orolig för träskador så har placerat ut lite toapapper på känsliga ställen samt försöker hålla viss balans så jag inte får för överdrivet.
 
Redigerat:
Själv kör jag med en blöt handduk på elementet när det bli som värst.
 
  • Gilla
Bhus57
  • Laddar…
Y
Prövade ha skål med vatten över radiatorn, men jag tror inte sånt funkar när man kör lågtemperatursystem för jag mätte luftfuktigheten och det ihop med öppet fönster gjorde +1 procent... saknades alltså 24 procent mot vad jag skulle ha..

Sen finns det växter som är speciellt bra för detta, alternativt de som är bra för ge sanerad nattluft.... men då krävs det antingen minst 6stycken i krukstorlek, eller 3stycken stora som står på golvet..

Ne, en luftfuktare är allt effektivast.
 
Redigerat:
Ju högre temperatur du har i rummet, desto mer fukt kan ju luften bära. Svårt att höja luftfuktigheten och samtidigt hålla låg temp. Eller?
 
Y
Ja, det är logiskt men inget som nämns i deras reklam eller i användarrecensionerna därav nämnde jag det här och nu.
Har man ont av att det blir varmt så är man ju numera varnad. Öppnar du dörren så sjunker luftfuktigheten ganska snabbt.
 
Vad har ni för typ av hus och vilken uppvärmning har ni som har problem med torr luft? Är ni särskilt känsliga mot torr luft?
 
Y
Vanlig modulvilla i trä, tidigt 80tal.. bergvärme med lågtemp vattenburet..~21 grader inne..ingen luftåtervinning..
Sverige har en väldigt torr luft under vintern, folk som äger musikinstrument i trä såsom gitarr skriver mycket på forum om detta då deras instrument riskeras att ta skada.

Haft svårigheter med att sova (ögonen). Googlade, upptäckte detta om luftfuktighet - folk med samma problem, köpte mätare som då visade 12% inne och ute... Rekommenderat är ~40-45%... Eller iaf över 30% för då märker man att luften är torr enligt wikipedia.. Nu i slutet på vintern så är den ungefär 22% när jag kommer hem och maskinen inte varit på.. Efter några timmar så är jag uppe i 41%..

Sen fördelen med denna maskinen är att den har ett filter, så tar den dammet och annat så luften blir renare på köpet. Folk som har ont av pollen och annat uppskattar liknande maskiner.
 
Redigerat:
Andreas_H skrev:
Vad har ni för typ av hus och vilken uppvärmning har ni som har problem med torr luft? Är ni särskilt känsliga mot torr luft?
Radhus byggt -76 på gjuten platta och trästomme. Direktverkande el och LLVP på bottenplan. Mekanisk frånluft med ventiler i gästwc, kök samt tvättstuga och badrummet på ovanvåningen. Rh nere smyger sig gärna under 20 och runt 25 på övre planet. Har haft en långdrAgen förkylning med uttorkade slemhinnor och bihåleinflammationsliknande symptom sen i november.

Har inte tidigare haft liknande problem i tidigare hus eller lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.