Lostmoose skrev:
Nu tror jag ju att man har ganska stora marginaler när man räknar på vilken balk man ska ha, men man ska känna till att både svets och borrning påverkar hållfastheten.
Har hört att i vissa vindkraftverk så vill man varken borra eller svetsa, man använder magneter för att fästa stegarna man klättrar till toppen med.

Nu var det väl inte fråga om att klättra i takbalkarna :rolleyes:

Tror du verkligen att borra ett femmillimetershål i en "normal" takbalk ger någon mätbar förändring i hållfastheten?
 
KnockOnWood skrev:
Nu var det väl inte fråga om att klättra i takbalkarna :rolleyes:

Tror du verkligen att borra ett femmillimetershål i en "normal" takbalk ger någon mätbar förändring i hållfastheten?
Ett hål eller svets på fel ställe (oavsett diameter) kan mycket väl bli en brottanvisning, den där balken sitter nog säkert där för att den bär något tungt, ett tak troligtvis.
Men om man ändå ska borra, se till att hålet hamnar så långt från kanterna på balken, dvs mitt i så är det nog ganska lugnt.
 
KnockOnWood skrev:
Nu var det väl inte fråga om att klättra i takbalkarna :rolleyes:

Tror du verkligen att borra ett femmillimetershål i en "normal" takbalk ger någon mätbar förändring i hållfastheten?
Mätbar? -absolut!
Betydande? -med största sannolikhet, nej.
Ville bara peka på fenomenet så att ingen får för sig att borra upp ett M12 -hål i botten på en I-balk som är 5cm bred bara för att den råkar vara i metall.
 
bruka skrev:
Ett hål eller svets på fel ställe (oavsett diameter) kan mycket väl bli en brottanvisning, den där balken sitter nog säkert där för att den bär något tungt, ett tak troligtvis.
Men om man ändå ska borra, se till att hålet hamnar så långt från kanterna på balken, dvs mitt i så är det nog ganska lugnt.
Lostmoose skrev:
Mätbar? -absolut!
Betydande? -med största sannolikhet, nej.
Ville bara peka på fenomenet så att ingen får för sig att borra upp ett M12 -hål i botten på en I-balk som är 5cm bred bara för att den råkar vara i metall.
Hörni, det får väl vara lite hejd på skrämselinläggen?

Att borra ett 5 mm hål i en stålbalk troligen en ca 200-300 mm HEA-balk ger ingen mätbar försvagning.

Att hävda det är ju som att säga att mellanbjälklaget riskerar att rasa för att man spikar upp glespanel i golv/takbjälkarna.

Och att prata om 12 mm håltagning i en 50 mm balk hör väl inte hit.
Och inte vindkraftverk heller!

Vi måste väl vara realistiska, eller hur?

Trådskaparen skall ju bara hänga upp en taklampa.


Om ni har andra uppfattningar får ni nog börja presentera lite siffror!
 
Jag vet inte vilken profil en balk i ett hus har och jag vet inte hur belastad den är men faktum är att ett hål på fel ställe i en balk (där dragspänningar är stora) kan räcka för att det lokalt ska bli för stora spänningar för materialet. Bara att ersätta ett solid material som har en spänning med samma material med ett litet hål ger 3x spänning runt hålet och det plasticerar troligtvis lokalt.

Men troligtvis tar kringliggande material upp lasterna efter den lokala plasticeringen men det är inte lätt att svara på.

T.ex. Ett litet hål i en rambalk på en lastbil eller svetsloppa för någon krok på fel ställe kan definitivt få den att gå av.

Men som sagt ska man borra är det bra att tänka på var balken har drag respektive tryckspänningar. Det går säkert att surfa på, men i sett fall i ett hus och allt är inbyggt är det inte lätt att se var man hamnar.

Jag hade nog försökt sätta lampan i något annat om det fanns trä i närheten (lång skruv kanske) då jag inte tror det är möjligt att få någon som faktiskt kan ge detta svar att säga att det är ok.
 
KnockOnWood skrev:
Hörni, det får väl vara lite hejd på skrämselinläggen?

Att borra ett 5 mm hål i en stålbalk troligen en ca 200-300 mm HEA-balk ger ingen mätbar försvagning.

Att hävda det är ju som att säga att mellanbjälklaget riskerar att rasa för att man spikar upp glespanel i golv/takbjälkarna.

Och att prata om 12 mm håltagning i en 50 mm balk hör väl inte hit.
Och inte vindkraftverk heller!

Vi måste väl vara realistiska, eller hur?

Trådskaparen skall ju bara hänga upp en taklampa.


Om ni har andra uppfattningar får ni nog börja presentera lite siffror!
Ta det lite lugnt.
Bara för att jag påpekar att håltagning och svets mätbart påverkar hållfastheten så betyder det inte att jag inte håller med om att det troligtvis är ok för TS att borra upp ett m5 hål i sin balk (vilken vi fortfarande inte vet dimensionen på, eller om någon öht räknat på om den är rätt dimensionerad)

Jag är fortfarande helt övertygad om att man med dagens (även gårdagens) teknik kan mäta sådana saker, även om jag inte har utbildning nog att gräva fram siffror på det, men du kanske kan visa på motsatsen?

Jag är även övertygad om att en träbalk man spikar i beter sig väldigt annorlunda mot en stålbalk man borrar i, men även här saknar jag kunskap att få fram siffror.

Nu tycker jag att vi halkat ifrån ämnet en del och föreslår fortsatt diskussion via pm eller separat tråd om det är intressant?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.