Hade en särskild besiktning av vårat Älvsbyhus för drygt ett år sedan. Anledningen var en massa fel som dom missat vid slutbesiktningen. Allt fixades,förutom en sak som dom skulle fixat i höstas(-04). Felet är att i badrum och tvättstugan så är taket svart/grå prickigt. Det är inte mögel,utan tydligen nåt från spånplattorna som utsöndras. Hade ett samtal förra veckan om detta och undrade vart i h-vete den utlovade målningen tagit vägen. Hon jag pratade med började med att skylla på målaren,att han hade varit sjuk,legat på sjukhus mm. Hon bad inte på något sätt om ursäkt för det inträffade utan var helt enkelt OFÖRSKÄMD :surprised:. Vad kan jag göra? Vart lovad målning i höstas men ..... Har inte entrepenören 2 månader på sig att åtgärda felen? Har väntat över 1 år nu!!
 
Visst är det tråkigt när det inte blir åtgärdat som utlovat. Vi byggde vårat hus -03 och vi fick problem med vårat badrum. Fuktspärren i duschen är felgjord och det sipprar fram vatten på andra sidan väggen. Vi har nu inte kunnat använda den duschen och det är tokjobbigt. Vi är 5 pers. i familjen som får samsas med en dusch. Våran plattis skyller på än det ena, än det andra. Hot har heller ingen effekt. Snart anlitar vi en annan plattis som får skicka räkningen till plattis 1. Vad gör man??
Stå på dig och lycka till!!
 
Hej!
Vilket hus har ni byggt?

Vänligen, Jessica.
 
Ett Mimer...
 
Samma här, har reklamerat Älvsbyhus besiktning då det var en massa punkter som inte åtgärdades. Fick hela tiden höra av deras besiktningsman att så här är det i alla hus eller, det här såg inte så snyggt ut, men det är inget vi gör något åt , sånt får man ta. Eller att det berodde på transporter och det får man leva med mm.

Vi tog dit en "riktig" besiktningsman som utförde en total nybesiktnig och gissa om han hittade fel och brister. När jag senare faxade upp protokollet till Älvsbyhus i tron om att de skulle åtgärda felen så fick jag kalla handen och blev otrevligt bemött.

De förstod inte varför jag låtit genomföra en ny besiktning. De hävdade att de "fel" som kvarstod låg innom rimlig tolerans. Och om jag skulle gå vidare med det så skulle jag få betala en ny besiktning (deras besiktningsman), våran dög tydligen inte. Om vi fortfarande inte var överens så skulle ärendet upp i tingsrätten för prövning och det skulle bli mycket dyrt för mig ( snacka om att ta ut segern i förskott). Därefter frågade hon mig om jag tyckte det skulle vara värt det, det var ju trotts allt inga jättestora fel och brister.

Då kontaktade jag min nya besiktningsman som blev minst sagt förvånad av deras kommentar. Han bad mig åter kontakta Älvsbyhus för att be dom skicka deras "toleransnivå". Men det kunde inte Älvsbyhus göra för det var så mycket papper? hmmm.
Dom menade också att jag hade godkänt deras "toleransnivå" när jag skrev på kontraktet, trotts att dom inte skickade med den. Hur fasiken ska jag kunna veta att dom har en "egen toleransnivå" som är förutom ABS95 som står i kontraktet och som man inte skickar ut till kunden.

Är det någon annan som råkat ut för deras "hemliga" toleransnivåer?
 
ostni skrev:
.
De förstod inte varför jag låtit genomföra en ny besiktning. De hävdade att de "fel" som kvarstod låg innom rimlig tolerans. Och om jag skulle gå vidare med det så skulle jag få betala en ny besiktning (deras besiktningsman), våran dög tydligen inte. Om vi fortfarande inte var överens så skulle ärendet upp i tingsrätten för prövning och det skulle bli mycket dyrt för mig ( snacka om att ta ut segern i förskott). Därefter frågade hon mig om jag tyckte det skulle vara värt det, det var ju trotts allt inga jättestora fel och brister.
Kom ihåg att vi är "engångskunder" för dem! :p

Genom att skrämmas kommer de så långt att många inte har råd eller orkar med processen i rätten! ???

De som de lägger ut på rättsprocesser har de troligen tjänat in på alla som "tvingats godkänna" de "så kallade "rimliga" kvarstående felen" eller enligt "toleransnivån" som dom kallar det! ::)

Kolla på www.konsumentverket.se där man får många goda råd hur man ska bete sig i dessa situationer. ;)

Själv är jag ju i en process, där samma skrämseltaktik nyligen användes, vilket jag avfärdade med ett förlikningsbud, som inte togs av dem, minsann!
http://hem.passagen.se/femana

Helena med
Sverige Stugan

 
Den där Anita på Älvsbyhus e inte riktigt klok...... :surprised: :surprised:
 
Tänk om man skulle få samma bemötande och ovilja att hjälpa till om TV:en gick sönder under garantitiden. Eller att man precis hade hämtat ut sin nya bil och upptäckte en repa på motorhuven och till svar fått en spydig kommentar att det är sånt som händer, det är innom tolleransnivån...............skulle inte tro det.
Men köper man ett hus så anser dom det, vilken bra marknadsföring!

Jag kanske inte bygger något mer hus i mitt liv........men jag har vänner, bekanta och arbetskompisar som funderat på att bygga. Och dom har vänner i sin tur osv. En sådan här sak sprids fort och kan vara avgörande för vilken husleverantör man väljer.
Fattar dom inte det? Det är inte 1800- talet vi lever på, information sprids mycket snabbare idag än vad dom tror.



 
Om du vill bli trevligt bemött,välj inte Älvsbyhus! Förstår inte hur en sån "hemsk" person kan få jobba där >:(. Ska ringa dit igen för att försöka få svar på när dom ska åtgärda felen,men har inga större förhoppningar...Återkommer med info!
 
Vi har skrivit men inte fått svar, både mejl och vanlig post. När jag ringde och frågade varför dom inte lämnat något svar så svarade hon att dom inte hade fått någon post. När jag stod på mig och lämnade ett datum på när brevet var skickat (3 veckor innan) så skulle hon (A) leta efter det. Det tog 10 sekunder ,så hade hon hittat det. Hon sa att dom hade en gemensam hög med post som dom inte visste vad dom skulle göra med?? (osorterbar post kallade hon det för)

Hur seriöst är det om man inte kan lita på att dom läser posten?....eller skiter dom i det för att trötta ut en? Hädanefter har vi faxat upp allt och direkt efter ringt till dom och frågat om det kommit fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.