Har ett hus byggt 72 med ganska dålig isolering, men frisk yttervägg. Tanken är nu att plocka bort inv gips och plastfolie (även gamla gullfibern om den är slarvigt lagd), bygga på reglarna för att öka regeltjockleken inåt samt lägga ett lager isolering till, därefter ny plastfolie samt gips, eller plyfa+gips. Ytterväggen blir då i samma konstruktion som nu men tjockare. När jag läser om tilläggsisolering inåt får jag intrycket att man ibland behåller gamla inv gipsväggen, borde det inte vara bättre att göra som jag beskriver ovan, eller har jag missat något?
 
Hur tjock isolering har du idag? Hur mycket tilläggsisolering hade du tänkt dig?

Plasten ska sitta på den varma delen i uppgyggnaden av isoleringen, mer än två tredejedelar av isoleringen ska vara utanför plasten...
 
Tror det är 120mm nu. Jo plastfolie ska sitta så långt in som möjligt, men är det fördel, eller nackdel att ta bort gamla gipsväggen. Ny tjocklek på isolering är inte beslutat, ev 50mm, liggande för att få den i kors med nuvarande.
 
Om du har tänkt sätta ny plast innanför din nya skivbeklädnad måste du ta bort den gamla först. Du får inte ha 2 lager plast i väggen. Så bort med gips, gammal plast och elinstallationerna. Sedan beror det på hur mycket du tänkt tilläggsisolera. Ska du bara isolera med 45mm isolering skulle jag sätta den nya plasten direkt på dina gammal reglar innan du sätter den nya isoleringen och reglar. Detta för att skapa ett installationsskikt som inte gör några hål i plasten.
 
Tack Matti.
För att komma åt den nuvarande gullfibern om den behöver justeras så måste jag plocka plasten ändå, men då kan jag ju montera ny plast på samma djup i väggen som den gamla för att få utrymmet. Bytte lite regelverk i annan del av husets yttervägg i somras och gamla plasten är superskör så den lär gå sönder oavsett, Några synpunkter på gullfiber mot cellplastskivor, eller annat material som isolering?
 
Ja den gamla plasten är inte mycket att ha den brukar precis som du säger smulas sönder bara man rör den. Jag är inte någon fantast av cellplast i väggar, därför kommer jag säga åt dig fortsätta med glasull eller stenull. Den är lättare att jobba med kring eldosor och liknande.
 
Jag kommer göra ett liknande jobb på mina ytterväggar på övervåningen då tänkte jag göra så här.
Riva gips och plast.
Ny plast.
Regla på med 45x45.
Isolering.
OSB + gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.