1, Har en ny Braskamin av märket Handöl.
skorstenen går rakt upp i bakkant på kaminen ut genom innertaket.
Det sägs ju att man skall undvika att använda rummets luft som tilluft.
Hur skall jag ansluta min tilluft?
Kaminen står mot en innervägg så jag kan inte ta luften från utsidan väggen,
under golvet är det källarvåning.
Alla väggar o golv är lättbetong.
Är det möjligt att ta in luften ovanifrån och på något sätt då ha en tilluftskanal
som kommer från vindsutrymmet som är ovanför innertaket.
Eller måste man även ta sig igenom yttertaket för att få ännu bättre tilluft?
Hur skall man isåfall ansluta röret mot kaminen? Det finns ju ingen direkt plats baktill.
Det som finns är ju ordinarie skorstensplatsen.Kan man dra ett extra rör intill skorstenen mellan kamin och innertak?

2, Rummet som kaminen skall stå i skall renoveras längre fram men jag vill ändå redan nu få igång kaminen och elda.Kan jag montera upp kaminen och börja elda för att sedan enkelt koppla bort kaminen från skorstenen när golv och väggar skall renoveras för att sedan lätt ansluta den igen mot skorstenen. Kaminen är inte jättetung, kan lyftas åt sidan av 2 personer. Är det tillåtet att koppla av den från skorstenen och sedan tillbaka, utan att det skall besiktigas igen?

Tacksam för tips gällande detta.
 
Varför skulle man inte kunna ta luften till kaminen från rummet som det har gjorts i 100-tals år? Ett tag för länge sedan , på 70-talet, då man inte förstod sig på att bygga hus på ett förnuftigt sätt började man ansluta kaminerna emot en luftkanal som tog kalluft utifrån istället för att åtgärda det som egentligen var galet, lufttillförseln till hela huset. För att göra det ändå värre installerades en frånluftsfläkt som hela tiden skapade ett ännu större undertryck i huset vilket gjorde uteluftanslutningen ännu mer behövlig.Tyvärr gjorde den även att verkningsgraden hos kaminen nära nog blev obefintlig och enbart fungerade som trevnad och vedförstörare. Idag vet vi bättre. Ventilationen är idag utförd som balanserad f/t (eller?) och vi är medvetna om att den luftmängd som går åt till vedbrasan (ca 10 kubikmeter luft/tim) är försumbar jämfört med det utsug som för övrigt sugs ut ur huset. (Tex 300-450 kubikmeter som köksfläkten tar) Dagens moderna kaminer klarar iofs uteluftanslutning då luften förvärms runt kaminen innan den tillförs eldstaden men anledning till att den skulle behövas borde inte finnas längre.
 
  • Gilla
joel myntti
  • Laddar…
Ja jag vet inte så mycket om det mer än att de jag pratat med säger att det bästa är att ta luft utifrån.
Det sägs att brasan tar så mycket syre att det kan bli dålig miljö inomhus m.m.
I mitt fall så har vi mekanisk ventilation på taket den växlar fram och tillbaka och återvinner lite av värmen.
Brasan kanske då påverkar luftbalansen.
Ni som har satt in kamin, är det många av er som använder inomhusluften?
 
Mitt hus är ifrån 1918 så jag tar luften innefrån, så som det var tänkt 1918.
 
Mitt hus 1909 tar inomhusluften, värmer musrstocken och skapar en självdragsventilation.
 
Janneman skrev:
Ja jag vet inte så mycket om det mer än att de jag pratat med säger att det bästa är att ta luft utifrån.
Det sägs att brasan tar så mycket syre att det kan bli dålig miljö inomhus m.m.
I mitt fall så har vi mekanisk ventilation på taket den växlar fram och tillbaka och återvinner lite av värmen.
Brasan kanske då påverkar luftbalansen.
Ni som har satt in kamin, är det många av er som använder inomhusluften?
Det låter som om du pratat med någon som inte har koll på detta.

1. Om kaminen förbrukar mycket luft så ersätts den luften av utomhusluft med resultatet att luften blir bättre inomhus.

2. En kamin drar ut mycket mindre luft än vad ett mekaniskt ventilationssystem gör.

Jag har aldrig eldat i någon kamin som tar förbränningsluften utifrån och kan därför inte göra en jämförelse. Det sägs dock att det kan vara lättare att få drag när man tänder om förbränningsluften tas utifrån i hus med mekanisk ventilation. Andra pratar om att det skall bli effektivare då man inte suger uppvärmd luft ur huset. Detta senare tror jag inte på.

Om du installerar kaminen utan tilluft utifrån så får du se om det fungerar. Med största sannolikhet gör det så. Skulle det ryka in mycket när du tänder och vara svårt att få drag så kan du då ta ställning till om du skall ha tilluft utifrån. Jag känner mig säker på att den absoluta merparten av alla kaminer tar förbränningsluften inifrån.

Erik
 
Den som påstår att brasan tar "syre"/luft så du skulle få dåligt inomhusklimat tror jag är ute och cyklar.
Det som kaminen suger ut av inomhusluft tillförs via tilluftventilation eller via otäthet i byggnaden.
Så elda på du bara.
Har du ett modernt hus som är inplastat och med mekanisk ventilation kan tändning av brasan underlättas om du öppnar lite extra tilluft som fönster/dörr tills det brinner med kraftig låga.
 
  • Gilla
hampe67
  • Laddar…
Ordnade tilluft utifrån till vår kamin efter den var installerad och jag upptäckt att vår mekaniska ventilation gjorde det stört omöjligt att tända brasa utan att öppna altandörren. Har inga planer på att öppna dörren i 20 minusgrader när man tänder brasa för att få varmt och skönt...
Inbillar mig också att det är snäppet mer effektivt eftersom vi inte eldar upp redan uppvärmd luft...
Däremot är det ju som flertalet här säger att all luft som går till kaminen vid eldning med inomhusluft ersätts ju av friskluft från ventilerna... så för luftkvalitetens skull lär det inte göra någon skillnad....förutom den ansenliga mängden rök som bildas inomhus när ni öppnar kaminen gång på gång för att försöka tända brasan:)
 
Det optimala måste väl vara att ta luft utifrån? Även om man kom på det på 70-talet. Det gör vår kamin och sedan skickar den uppvärmd luft ut i rummet. Har man ett gammalt hus, så pyser ju kall luft in i alla hål som finns annars. Det måste ju vara bättre att samla den kalla luften och skicka den rakt in i kaminen, vilket man ju gör med en tilluftskanal.

Vår kanal går under golvet. Du har ingen möjlighet att göra en låda för det i taket på källaren på något vis? Jag tror itnte på att ta luften uppifrån. I alla fall inte nära skorstenen. Fråga en sotare om förslag på lösning för dig kanske?
 
Har man ett gammalt hus är det meningen att kall luft skall pysa in genom alla hål, för det är så ventilationen fungerar. Det är om huset är försett med mekanisk ventilation som man kan ha fördel av förbränningsluft utifrån. Detta då för att undertrycket i huset annars kan göra det svårt att få drag. Därför skulle jag säga att i ett gammalt hus finns ingen orsak att ta förbränningsluften utifrån. Är det ett nyare hus med mekanisk ventilation kan det vara en fördel, men oftast går det bra ändå.

Angående att det skulle vara mer effektivt kan jag inte förstå hur det skulle gå till. Jag tror inte att 20 grader varmare tilluft till kaminen automatiskt leder till 20 grader varmare rökgastemperatur.

Erik
 
Det handlar väl om att kaminen tar luft utomhus så tar den ej uppvärmd luft. Tar man den innefrån så har lagt pengar på att värma luften.

Ska montera en contura kamin i ett hus från 60 talet som är tilläggsisolerat, nya fönster och mekaniskventilation. Enligt säljaren så kommer det funka utan tilluft...
Återstår att se, vill inte göra hål i lättbetong och tegel som är ca 40cm tjockt.
 
Hade det varit en öppen spis (som .fö var vanligt på 60-talet) skulle värmeförlusterna ut i skorstenen varit rejält kännbara. En öppen spis efter att den varit eldad drar ut mellan 500 och 600 kbm luft/tim av redan uppvärmd luft. Dvs ca 7 kw då det är 20 minusgrader utomhus. En braskamin drar ut ca 10 kbm när den eldas (ungefär 1/4-del av det utsug du har på toan) vilket ger en värmeförlust på 145 watt vid samma utetemp.I samma ögonblick tillför den värme på kanske 5000 watt så Ett 60-tals hus kan vara hyfsat tätt men är inte troligt så tätt att det skulle bli större problem annat än om man försöker tända kaminen just när köksfläkten är igång vilket f.ö även skulle ge problem med uteluftanslutning till kaminen. Att släppa in minusgrader i eldstaden skapar oftast betydligt större värmeförluster än den mängd syre veden behöver för att brinna. Vedgaserna behöver komma upp i 800 grader för att kunna antändas vilket blir svårare om man släpper in minusgrader rakt in i brasan.
 
Tiger79 skrev:
Det handlar väl om att kaminen tar luft utomhus så tar den ej uppvärmd luft. Tar man den innefrån så har lagt pengar på att värma luften.
Det är just det argumentet som jag inte köper. När den kalla utomhusluften kommer in i kaminen så "lägger man pengar" på att värma den till närmare tusen grader. Sedan kyls rökgaserna av mot kaminens väggar och rumsluften så att man får något för pengarna. Röken är fortfarande varm när den lämnar skorstenen vilket givetvis är en förlust. Förlustens storlek beror av skillnaden i temperatur mellan röken och utomhusluften. Den beror inte på om förbränningsluften tog vägen via rummet på väg in i kaminen.

Det är snarast av akademisk betydelse då det inte är någon stor effekt i alla fall, men förklara gärna om jag missat något.

Hoppas att Janneman ursäktar sidospåret.

Erik
 
Tack för fina tips.
Det bästa och enklaste för mig är just att ta luften inomhus.
Skall kolla lite mer och börja med detta tror jag
 
Blev en liten trådbump nu!

Jag har ett hus med källare, som förr var oljeeldat men numera fjärrvärme!

I källaren finns en öppenspis som är ansluten till murstocken! Det har installerats en fläkt i pannrummet som pumpar in luft till kaminen, luften tas från pannrummet (alltså inifrån).

Huset är från 1970 med självdrag. Alla fönster på entreplanet är bytt till 3-glas så huset har blivit väldigt tätt!

När jag eldar så blir det bara kallare på entreplanet, det dras in luft speciellt genom takventilen i lilltoan, där blir det iskallt. På entreplanet blir det kallare än om jag inte eldat.

Källaren blir riktigt varm och mysig!

Min teori är att brasan behöver massor med luft utifrån, det dras genom avluftningsdonet i lilltoan samt tilluftsdonen ovanför fönster i sovrum! Sedan dras luften ner för trappan och hindrar då all varmluft att stiga upp för trappan!

Jag har beställt en fläkt och spjäll i spirorör som jag ska montera och dra så de tar luft genom källarväggen! Jag är ganska säker att detta kommer resultera i att den får nog med luft utifrån och inte suger ner luft för trappen. Då kommer den varma luften kunna stiga upp för trappen till entreplanet och även värma där! Återstår dock att se! :D

Edit: Fläkten är en kanalfläkt för 125mm spirorör och luftomsättningen är 80-100 l/s ! Hoppas det är nog!
 
  • Gilla
Regnbåge och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.