Hej!

Förvaringstips makens filmer och frugans böcker och tidningar.

Jag har kollat på tidigare trådar om förvaring, bl.a.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=52017/0#0.

En sak kan jag inte riktigt komma överens med min man om, nämligen att klämma in alla pärmar, böcker, tidningar och annat pappersliknande i arbetsrummet. Jag tycker inte det funkar i arbetsrummet eftersom det inte är ett rum utan en del av ovanvåningens allrum och har snedtak, dvs ej lämpligt för höga bokhyllor.
Vardagsrummet är ju störst och kan sluka mest. Kanske kan han gå med på bokhyllor utan insyn? Då slipper man ju se allt. Jag såg i nånstans att de hade bokhyllor med skåpdörrar. Nån annastans såg jag att de dolt bokhyllorna bakom panelgardiner. Vad har ni för tips? Var har ni LP-skivor, kassettband, cd-skivor, dvdfilmer, stereon, tv:n mm?

Pernilla
 
Bäst att ha prylarna där man använder dem! Vårt inbyggda bokhylla med skåp och öppna hyllor (vardagsrummet) slukar CD, DVD, VHS, album, böcker, tidskrifter. Tyvärr borde vi flytta på CD skivorna då musikanläggningen flyttades till ett annat rum.

I arbetsrummet förvarar jag det som hör ihop med datorn/skrivandet/skapandet: hemarkivet, räkningar, jobbgrejor, papper, pennor men även konstnärsmaterial, klippböcker etc. Där har vi ett gigantiskt skrivbord 130 x 200 cm 10 rymliga lådor för alla småprylar samt två byråer för förvaring bakom dörrar och jalusiluckor.

En gång i tiden köpte vi en rejäl bokhylla för all förvaring av ovanstående, men den hyllan blev för liten alldeles för fort!

Det som har varit problematiskt är att posten tenderar hamna i köket och det är en våning mellan arbetsrummet och köket. Mycket papper fraktas fram och tillbaka. Vi borde flytta arbetsrummet intill köket för att få det funka bra.
 
Jo, vi försöker också ha saker som vi använder i de rummen vi använder det i. Men just böcker som man inte läser så ofta, eller inte alls för att man kan dem utantill. De flesta böckerna är väldigt slitna, "tråkig kurslitteratur" som man inte nämns slänga för vem vet om man kan få användning för dem igen, eller fula pocketböcker. Så en snygg gömd förvaring i vardagsrummet hade varit toppen, tycker jag.

Undrar också över bra förvaring för post! Ibland hamnar den bara i grovköket :-[

Hur har ni stereon? Vi har en med LP-spelare och spelar fortfarande våra gamla hårdrocksskivor.

TV:n har vi på ett runt matbord...

OBS alla billiga tips mottages tacksamt.

Pernilla
 

Jag tror stenhårt på att slänga / sälja grejer som inte används aktivt.

Jag rensar skoningslöst ut gamla böcker, både skönlitteratur av "lägre klass" som jag läst/inte kommer att läsa, gammal kurslitteratur, inaktuella faktaböcker mm.
Samma gäller gammal musik; den ger jag till loppis eller lagrar i en kartong på vinden. Även i köket har jag feng-shuiat ut massa saker som inte används.
Post får ligga på soffbordet tills jag sorterat och slängt (har en flätad träkorg från ikea som fungerar som pappersåtervinning).
 
pillan71 skrev:
Undrar också över bra förvaring för post! Ibland hamnar den bara i grovköket  :-[
Post ja, det fanns en tid då posten samlade i en allt snabbare växande hög som tills slut vällde över intilliggande spisen.

Nu: hård sortering från början. Strukturerad hemarkiv.
-Reklamen slängs.
-Endast tidningen och personlig post lämnas synligt. Tidningen finns i köket i en låda på köksbänken. Där kan finnas även andra tidningar. Dagstidningen slängs efter en dag. Den personliga posten ligger på skrivbordet i arbetsrummet tills personen i fråga har läst (samma dag) och sparat/slängt/arkiverat innehållet.
-Obetalda räkningar och post som senare kräver någon form av hantering (tex svara, ringa) hamnar i en byrålåda med minimalt av innehåll.
- Så fort räkningarna är betalda eller posten hanterad, arkiveras underlaget (om det inte kan slängas),. Vi har en aktuell årspärm där varje kategori har en egen flik och plstfickor. Vi har t ex flikar för lönebesked, FK, facföreningar, för varje barn, huslån, bil etc. I de här flikarna arkiveras också aktuell information från varje instans.
-Allt får inte plats i årspärmen. Vi har också en pärm för försäkringar, en för pensioner, ett par för aktuella garantier och instruktionsböcker för div maskiner och apparater.
-Aktuella avtal (Internet, telefon, el) finns i årspärmen med räkningar.

Jag rensar pärmarna regelbundet. Dvs vid årskiftet. Onödigt slängs. Betalda räkningar sparas enligt vad lagen kräver i de gamla pärmarna. Jag tar ut registret från den gamla pärmen, fyller i med det antal plastfickor jag vet att varje flik behöver. Sedan är det bara att fylla på allt eftersom. Avtal följer med till den aktuella årspärmen.

Så i mitt hemarkiv finns en låda för obetalda räkningar/post som väntar på åtgärd, fem årspärmar (2002-2006) för årets räkningar och viktiga besked samt separata pärmar för försäkringar, pensioner och instruktionsböcker

Maken kan hanetra sin post och lägga räkninagrna i lådan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.