jag har lite funderingar på i vilken ordning man måste köpa/instalera olika system för att bygga hus. alltså kan man bygga själva huset och sen borra brunn, instalera kamin och övrig värme. samt alvopp/reningsvärk. syftet är att bygga huset och skuta upp de andra arbetet o kostnaderna till senare. det är kanske inte så man brukar göra. men går det. vilka moment annser ni att man kan vänta med tills huset är klart.

tack för svar
 
Om du tänkt bygga själv så kan du skjuta nästan alla stora kostnader till slutet.

Fönster,golvvärmen och rör o dosor till elen är sånt som är svårt att skjuta upp till slutet.

Annat som kök/vitvaror,badrum,tvättstuga,värmesystem går ju fint att ta på slutet.

Glöm inte att förbereda i grunden för inkommande el vatten avloppp telefon/fiber ev kablar till vattenpump och reningsverk.

Till en vanlig villa kan du nog göra 90% av arbetet med mindre än 50% av pengarna, iaf om du väljer krypgrund, en platta har höga material kostnader
 
Men det är väldigt praktiskt att ha tillgång till vatten, avlopp och el medan man bygger.
 
vad bra svar. jag har gjort några grunder innan och det kommer blir platta på mark. el kommer jag absolut dra innan bygget börjar, minna päron bor bara 500 meter bort så vatten avlopp kan jag klara mig utan ett tag. tänkte ha utedass under bygget. bra bra då kan man ju skuta upp några hundratusen tills senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.