Jag har ett gammalt trägolv som jag tänkte fräsa spår i och lägga i golvvärme 16mm. Ovanpå det 14mm Dalaflodagolv. Hur tätt skall jag ha mellan slingorna? På spånskivor som är frästa är det ca 20 cm mellan spåren. Skall jag hålla lika tätt när jag fräser i golvet? Under trägolvet som är ca 40mm tjockt är det 200mm stenull och under det 50mm cellplast som fungerar som trossbotten.

Sedan undrar jag om man kan lägga aluminiumfolie, sådan man använder i köket på det golvet som jag skall fräsa spår i, och på så vis få värmen att stiga uppåt?

Tacksam för svar och synpunkter

 
Är det verkligen ingen som vet något om detta?
 
Jo det finns säkert många som vet något om detta, men man har kanske inte hunnit svara ännu? ::)

Hur tätt det skall vara mellan slangarna styrs av vilken dimension du tänker använda på slangen. Tex så ska 20mm slang förläggas på cc30. I spårad spånskiva lägger man väl 17mm slang och då stämmer det säkert att det är 20cm mellan rören.

Alufoliens uppgift är i första hand att sprida värmen, inte rikta den uppåt (värmens sprids åt alla håll från folien). Om ugnsfolie har någon värmespridande effekt vet jag inte - det finns ju plåtar i lite tjockare aluminium som är avsedda för detta ändamå (och fungerar).
 
Skulle inte tro att ugnsfolie är en bra ide, skulle nog använda tjockare plåtar.
 
Tackar då har jag fått svar på mina frågor.
 
MathiasS skrev:
Jo det finns säkert många som vet något om detta, men man har kanske inte hunnit svara ännu?  ::)

Hur tätt det skall vara mellan slangarna styrs av vilken dimension du tänker använda på slangen. Tex så ska 20mm slang förläggas på cc30. I spårad spånskiva lägger man väl 17mm slang och då stämmer det säkert att det är 20cm mellan rören.

Alufoliens uppgift är i första hand att sprida värmen, inte rikta den uppåt (värmens sprids åt alla håll från folien). Om ugnsfolie har någon värmespridande effekt vet jag inte - det finns ju plåtar i lite tjockare aluminium som är avsedda för detta ändamå (och fungerar).
Hej vet att det finns tjockare aluminiufolie i eskiltuna. Chefen på aluminiumfoliefabriken har tydligen lagt golvärme med aluminiumfolie själv och det fungerade perfekt. Lägg i flera lager ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.