Ska installera FV i hus, där det även ska investeras i en ack-tank.
Behöver man verkligen ha en separat värmeväxlare för FV, för att sedan mata ack-tanken? Kan man inte bara koppla FV rakt in i en slinga i ack-tanken? Såvitt jag förstår ska kopparrören klara upp till 40 bar, och FV har väl aldrig mer än 16 bar. Men hur långa slingor behöver man?
 
Varför acktank när du kör fjärrvärme?

Du lär inte få koppla in ditt system utan värmeväxlare mot fjärrvärmenätet.
 
Därför att det även ska vara solvärme (för varmvatten på sommarhalvåret), samt även vedeldning då och då. Och möjlighet att framöver stänga av fjärrvärmen och köra en bergvärmepump. Så allt kopplas via ack-tanken.

Ack-tanken funkar ju i sig som en värmeväxlare, varför skulle man inte få koppla in den om rörslingan är rätt dimensionerad?
 
Att investera i bergvärme när man har fjärrvärme låter som en svår kalkyl att få ihop, även solvärmen är tveksam.
 
En acktank ger ju flexibelt system om man vill ändra/komplettera systemet allteftersom.
Om vvx sitter i tanken (slinga) eller utanför spelar väl knappast någon roll annat än att en utanpåliggande är mer servicevänlig.
 
It1cobra: Tack för broschyren. Jag förstår dock inte riktigt varför man hänger på en separat plattvärmeväxlare när slingan i tanken utför exaxt samma jobb, så att säga 'en gång till'. Varför ska samma effekt värmeväxlas två gånger?! FV kommer in med (potentiellt) högt tryck och hög temp och man vill tappa av effekt så att man matar ut med låg temp. Men med en vanlig 15 m slinga i tanken borde det inte vara några problem att tappa av den effekt som behövs.

Nimajneb: Fjärrvärmeinstallationen är 'nästan gratis' i området där vi bygger, dvs kraftigt subventionerad, därför är det dumt att inte lägga ner FV-rören när man ändå har diket grävt för de olika serviserna, och sen dra igång den.
Sen kan man i framtiden säga upp avtalet och ersätta med andra värmekällor om den känns dyr i drift, till exempel jämfört med bergvärme.
 
Osäker faktiskt, i praktiken tror jag att den där värmeväxlaren på bilden är den som sitter i 'fjärrvärmecentralen'. Du vet den som mäter förbrukningen och skötet värmeväxling vid en 'normal' inkoppling utan tank. Det verkar skilja lokalt om FV bolaget äger centralen eller om du får köpa lös den själv, har du kollat?

Om du inte inom snar framtid (13 månader) planerat att välja annan teknik för uppvärmning än FV skulle jag (om jag var du) vänta med att köpa ack tank. Det är som sagt svårt att räkna hem det, om du inte redan gjort en bra kalkyl?
 
Växlaren på bilden är din undercentral. Du får inte koppla primärvattnet direkt in i tankslingan. Det är inte heller säkert att du får använda fjärrvärmen till att ladda acktanken då de flesta fjärrvärmeleverantörer vill ha en så kall retur som möjligt, så kolla vad som är godkänt innan. Vi har installerat värmepumpar med spets av fjärrvärme istället för el, men det blev en ganska avancerad styrning innan energileverantören godkände den.
 
Jo, vår FV-leverantör godkänner att FV får ladda tanken, men framhåller just som du säger att man vill ha en kall retur. Detta uppnås genom att ha ett lågt flöde i slingan så att temperaturen på vattnet i slingan hinner gå ner och närma sig vattnet i botten på tanken. Vilket uppnås om man har tillräcklig längd på slingan i tanken.
 
För att sänka returen (och även utnyttja energin i en acktank) så brukar man i stort sett alltid förvärma varmvattnet genom en en slinga i botten på ack eller en växlare som ligger på returen från radiatorslingan innan man toppar vv med en slinga i toppen på ack eller en separat vv vvx.
 
Jag håller nog med Nimajneb om att det kommer att bli väldigt svårt att räkna hem en ny investering om man har FV.....
 
lat, det stämmer att man gör så, men det du pratar om är VV och inte FV, vilka alltså går i olika slingor i tanken.
 
Det verkar för mig helt onödigt och dessutom mindre effektivt att använda acktank i samband med FV. I ditt fall hör ju ackumulering ihop med ved och sommarsolfångarna och inte FV eller kommande BV. Borde därför vara bättre att du anpassar ack och därtill hörande delar optimalt för vad du har för syften med veddelen och solfångningen. Bör vara bättre att du sätter en konventionell UC för FV och sen kopplar så att ack försörjer i botten och ev spets tas via FV, i detta kan du sen byta FV mot BV senare utan stora åtgärder. Detta gäller då både värme och varmvatten för systemet.

En annan sak jag ser som lite underlig är att man skulle tillåta primärvatten från FV in i din tankslinga, men givetvis kan det vara så. En bättre koppling är nog isf en enkel VVX och laddning direkt i tanken som visades i det bifogade bladet tidigare, undvik en massa slingor i tanken utom för VV och ev sol.
 
Tack för dina synpunkter, GK100.
Tanken är i sig dimensionerad utifrån solfångarna och VV-försörjningen (750 liter med slingor för sol resp VV). Dessutom kommer vi ha i en elpatron, vilket ger möjlighet att utnyttja nattaxa på elen och få en lägre kostnad än vad vi har på FV. På marginalen går det att räkna hem den extra kostnaden för tanken. Syftet är dock inte kostnadsminimering, utan att få ett oberoende från monopolleverantörer genom att ha tillgång till flera olika energikällor.
Anledningen att plugga i FV rakt in i en slinga i tanken är främst att slippa extrakostnaden för UC/värmeväxlaren, jag har fortfarande inte sett någon teknisk förklaring på varför den behöver vara extern i förhållande till tanken? Ex extra mackapär som dels kostar en hel del, men ävn kan orsaka problem, samt att den ger en energiförlust.
Noterade i broschyren som länkades i tidigare inlägg, att hela tankvolymen värms via UC för FV, alltså ingen slinga, som i min direktmatade variant. I båda fallen är dock systemen självfallet fullt separerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.