Fick en fråga här om dagen om varför det finns så många snickare som trots sitt yrke ändå inte bygger ett hus i lösvirke....jag var tvungen att fundera lite över frågan och kom konstigt nog fram till samma sak....dom flesta snickare jag känner bor antingen i lgh eller i ett gammalt hus som dom lagt ner sjukt mycket arbete på :)

Varför bygger dom inte ett nytt i lösvirke redan från början?
Okej att det delvis kan ha att göra med var man kan bygga nytt hus men tror inte det är hela förklaringen....
 
De flesta snickare jag känner har ju ingen som helst tid över till att bygga sitt egna hus. Kan det kanske vara en orsak?
 
Skomakarens barn.... 😜
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Mmmm eller bilreparatörens bilar :(
 
Elektrikerns fru var den sista som fick ström i Sverige... :p
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag är förresten snickare och jag bor i ett gammalt hus jag lägger väldigt mkt tid på. Jag vill inte ha ett nytt själ löst hus med dåliga material. Men känner faktiskt ett par snickare som har nybyggda hus i lösvirke.
 
bara för att man jobbar med det kanske man vill göra annat på sin fritid
 
Nimajneb skrev:
bara för att man jobbar med det kanske man vill göra annat på sin fritid
Jo så klart men jag känner fler både elektriker och rörmokare som byggt lösvirkeshus och säkert också vill göra något på sin fritid.... ;)
Det går ju mycket fortare att bygga ett nytt hus än att renovera ett gammalt och på det viset blir det mer tid över.... :D
 
Kanske mer snickarglädje(i positiv bemärkelse) med att renovera, fixa och dona?
 
Jag tror det är för att snickare vet vad dom ger sig in på när man bygger ett nytt hus, både i lösvirke eller block. I ett gammalt hus kan man bo under tiden som man forcerar ett rum i taget, men bygger man nytt så måste man prestera fullt ut i flera månader om man inte ska betala dubbla boenden. De elektriker och rörmockare jag jobbat med har dålig koll på hur mycket snickarna egentligen gör i husen, de är oftast där några veckor och då ser ju allt annat så snabbt och enkelt ut.
Själv bor jag i ett gammalt hus för att jag gillar gamla hus, de har mycket mer själ i sina krokiga väggar och sneda golv, det blir mer tänkande när man håller på hemma då, än att bara floa på gips på väggar eller lägga golv i det kombinerade köket och vardagsrummet (Undrar om dom som förespråkar öppna planlösningar någonsin har stekt fläsk eller bränt en påse popcorn i micron, ibland är det skönt att stänga in till köket) som man gör på jobbet.
 
Nimajneb skrev:
bara för att man jobbar med det kanske man vill göra annat på sin fritid
Ah! Vi vet ju att hantverkare är riktiga klåpare hela högen och att dom inte skulle våga bo i ett hus dom själv byggt. :)

Men förutom det, hur många tycker egentligen att det är kul att ta jobbet med sig hem? I korta perioder helt ok men att i ett par månader hålla på med samma sak på jobb som när man kommer hem är inte kul.

Jobbar mest med badrum och kök och när vi skulle sälja huset (villa byggd 1929) för drygt ett år så var det just köket och ena badrummet det enda i huset som inte var renoverat (blev visserligen renoverade inför försäljningen efter inrådan från mäklaren men kul var det inte).

Möjligtvis skulle det funka om man tog tjänstledigt för att bygga till sig själv på heltid. Annars skulle jag aldrig någonsin gett mig på det.

Själv valde jag efter 9år konstant renoverande att flytta till nybyggt radhus i brf och det känns fortfarande konstigt att varje kväll komma hem och ta av sig arbetskläderna och ta på sig vanliga kläder. Rena himmelriket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.