Jag planerar nybygge - 1,5 plan plus källare, garage samt redskapsbod och vill använda KNX.

Det jag sett här verkar peka mot 1 STOR elcentral, men med KNX-konceptet tänker jag att det borde vara bättre med flera elcentraler, och då tänker jag så här:

Huvudcentral i källare
Mindre central per våningsplan
Mini centraler i garage och redskapsbod

Är det någon som har erfarenhet att bidra med?

nets
 
Jag håller helt med dig, oftast drar man inte alla fördelar av denna typ av system. Och installationerna, kanalisation osv blir ofta monstruösa i sammanhanget. Troligtvis beror det på tröghet och ovilja till annat tänkande bland elfirmorna och lite av "följa John" mentalitet. Tänk genom vad du är ute efter själv, dina ideer kan i såna fall vara väl så goda som de du får via installatörerna du anlitar, du får blanda och ge lite helt enkelt.
 
Det är ett mycket smart tillvägagångssätt.
Mindre kabel går åt samt att det är förhoppningsvis enklare att komplettera i framtiden.
 
Det jag anser är viktigt är att få en bra firma som är van att jobba med denna typ av anläggningar och kan bygga automatikskåp med cadritningar osv.
Jag anser även att det är av ytersta vikt att ha det dokumenterat för att i framtiden slippa problem med elskåp som ser ut som ett råttbo vilket leder till dyra felsökningar mm.
Många centaler som kan styras ihop, det som är den stora vitsen med bus system
 
Köp färdigbyggda centraler.....det blir både bättre och billigare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.