Jag har en stor blankpolerad marmorskiva som behöver ett facelift. Planen är att den ska bli vit. Frågan är hur det görs på bästa sätt. Hållbart måste det bli, kanske epoxyfärg? Hur får man den att fästa?
 
Redigerat:
Du säger inget om var den sitter och vilka krav som ställs på hållbarhet.
Så mitt råd är:
köp hellre en spånskiva som kan ersätta marmor och som kan målas med snickerifärg.

Att måla på marmor skulle jag aldrig kalla en facelift :).
Är marmorytan repig så kan den slipas och poleras.
Om den är ej hård sliten kan den skuras rent och vaxas (MP52 ) för att få upp glansen och dölja små repor.
gaia
 
Arbetsbänk på stålben, tror den väger nära 300kg.
Den är mörk och tråkig. Jag behöver vit yta för att enklare kunna hålla rent. Dessutom är ful marmor alltid ful :D
Den behöver vara tung och stabil, så allt i trä är uteslutet.
 
Lägg en skiva ovanpå istället? =)
 
Om det nu är så att du tycker den är skitful, så sälj den då till någon som uppskattar den, och köp nåt som du vill ha istället.

Att måla den, är att förstöra den! Påminner om kärringen som försökte "bättra på" en tavla på ett museum...
 
Redigerat:
Så här då:
Den som vill ha den kan ta den mot att den ersätts med en lika stor, slät, hård, tung och vit skiva. Nähä, trodde väl det, ni tycket man ska samla på gammalt skrot av princip, men ni vill lika lite som jag ha det hemma! Jag ser ingen likhet med konst eller estetik. Detta är helt enkelt ett bruksföremål med fel färg.
Någon sorts folie kan fungera. Färgaffären har kanske en lösning.
 
Funkar smink på mormor borde det väl gå att måla marmor!

Nej men skämt åsido, jag hade nog klätt in den i rostfritt alternativt lackat med något pigmenterat lack men det ser jag som en nödlösning.

Lycka till!
 
Det går alldeles utmärkt att måla marmor. Använd silikatfärg eller annan färg avsedd för pigmentering av kalk eller cement. Är ytan polerad bör den slipas grov först. Sten är ju ett naturmatrial, och som sådant kan det skilja väldigt i åtgång såväl som på resultat. Testa någon liten bit först, inte som jag... När jag gjorde lärlingsprov så målade jag på trappstegen i en port på Östermalm. Det skulle bli grönt. Det blev det inte...
Så - testa först, om du inte är modig, vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.