Hej
Har bott i vårat Tyr hus ett par månader nu och upplever att vi har kyligare i huset när utetemperaturen ligger runt noll än när det är riktigt kallt. Har lite svårt för att fatta det här med att knäcka värmrkurvan. Vi bor i sydöstra Skåne. Finns det någon som har upplevt samma sak och lyckats hitta rätt inställningar på pannan så vore jag glad om denne ville dela med sig av det. Kan också känna ibland att det drar in genom köksfläkten och är väldigt kallt i fläktskåpet och skåpen mellan fläktskåpet och köksfönstret. Är detta normalt?
Mvh Lars
 
Vi har upplevt samma problem med inne temperaturen och att det dra in kall luft via köksfläkten!

Dick&Christina
 
Lars.Karlsson skrev:
Hej
Har bott i vårat Tyr hus ett par månader nu och upplever att vi har kyligare i huset när utetemperaturen ligger runt noll än när det är riktigt kallt. Har lite svårt för att fatta det här med att knäcka värmrkurvan. Vi bor i sydöstra Skåne. Finns det någon som har upplevt samma sak och lyckats hitta rätt inställningar på pannan så vore jag glad om denne ville dela med sig av det. Kan också känna ibland att det drar in genom köksfläkten och är väldigt kallt i fläktskåpet och skåpen mellan fläktskåpet och köksfönstret. Är detta normalt?
Mvh Lars
Förmodar du har Nibe 310, vi har IVT 490 som är motsvarande. Vi har exakt samma problem och har förstått här att det är mycket vanligt vid 0 strecket och uppåt.

Jag har knäckt kurvan och skruvat upp temperaturen 1.5 gr. på framledningen när det är 0 till + 5 grader ute, nu har ju vintern varit lång och kall så 0 har det ju inte varit på länge nu, vi får se om detta hjälper annars får jag skruva upp lite till.
 
christinas skrev:
Vi har upplevt samma problem med inne temperaturen och att det dra in kall luft via köksfläkten!

Dick&Christina  


Det ska finnas kallrasskydd i köksfläkten så att den inte fungerar som tillluftventil när fläkten är avstängd!

/Abbe
 
Har ni en vanlig slang till fläkten eller är den fodrad?

/Gammelmormor
 
Vår sotare påpekade att det inte fanns någon isolering runt fläktröret ovan inner- och nedan yttertak. Vi klämde dit isolering runt röret och det blev bättre men inte bra.
Smyg upp och kolla på vinden hur det ser ut.

/Ulle-Bella :D
 
Nu menar jag själva fläktslangen. Den finns ju som fodrad...

/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.