Hej!
Jag har nyligen flyttat in i ett gullringshus från -91 där det finns ett FTX-system med en Essvex 55G monterat som "överskåp" i tvättstugan. Har aldrig hållt på med ventilation innan men man är ju nyfiken av naturen.

De första funderingarna gäller rengöring. Jag har hittat en drift och skötselinstruktion och planerar att göra en grundlig rengöring av aggregatet då detta troligtvis inte är gjort på länge. Första funderingen är uteluftfiltret. Det står i skötselinstruktionen att detta ska gå bra att rengöra i diskvatten. Jag tvivlar dock på deta då filtret mest liknar en remsa gullfiberisolering, men det kanske går bra ändå? Eller så köper jag nytt det går ju det med.
Rengöring av övriga aggregatdelat, värmeväxlare fläktar(ej motorer naturligtvis) o.d ska bara vara att ta bort och rengöra i diskvatten vad jag förstått. Något mer att tänka på?

Dräneringaslangen från aggregatet var fullständigt igenproppad så den är redan rengjord.


Nästa fundering gäller själva driften och inställningarna för aggregatet. Jag har justerat tillsatsvärmen och avfrostningsvärmen enligt instruktion, så det känns ok. Nu till hastigheten på aggregatet. Det finns tre lägen 1-2-3. Jag har fått höra av en granne att man inte ska köra på mindre än läge 2 men inte fått förklarat varför. Men borde man inte kunna dra ner aggregatet dagtid då igen är hemma? Behovet torde väl då minska. är man hemma och duschar ymnigt eller nåt får man väll dra upp det. Misstänker att även om det återvinna lite värme så blir det ändå en del förluster. Aggregatet är ju också över 20 år gammalt.

En annan fundering är om man borde göra någon form av intrimmning? Detta är troligtvis inte gjort på ett antal år. Kan man göra detta gjälv eller är det expert som krävs?

Sist så spånar jag på om det skulle löna sig att byta ut aggregatet mot ett nytt? Kanaler o.d finns ju redan så det räcker väl med endast aggregatet. Verkar finnas allt mellan 15-25tsek hur mycket effektivare är ett sådant?

mvh
-Styrmannen
 
Hej,

Studsar detta åt TS.
Ingen som kan hjälpa till med lite information kring TS frågor?

Mvh

Stefan
 
Gällande fläkthastigheterna.
Läge 1 = när ingen är hemma, oftast längre frånvaro
Läge 2 = normalläge
Läge 3 = forcerat läge, t.ex. vid långkok, länge/många duschar.
 
Ett hus från 91 ca 20 år sedan.

Skulle i detta fall först kontrollera hur det ser i frånluftsrören.
Dessa behöver säkerligen rengöras.
Detta görs enklast med en sorts sotviska.
Därefter rekomenderas en injustering av anläggningen.
Då ställs oftast grundflödet i donen efter läge 2 på aggregatet.
Frånluftsflödet är viktigt dels för att få ett litet undertryck i huset samt att verkninsgraden på växlaren skall vara så hög som möjligt.
Är frånluftsflödet för dåligt genom aggregatet finns det helt enkelt ingen energi till att värma upp tilluften i växlaren.

Justera in en villa är ingen dyr investering.
Troligen har en sådan investering betalts på 1-2 år.
Byt filter en till två ggr /år så slipper du tryckfall över filterna och ventilationen funkar bättre.
Sköter man aggregatet har man ett bra aggregat i många år.
Att byta ut aggregatet till ett nytt går ju, men med de små flöden du har i en villa tar det troligen för lång tid att tjäna in det.
De nya aggregaten har givetvis något lägre effektförbrukning pga EC-fläktar och eventuellt högre verkningsgrad i växlaren men inte så det lönar sig att byta.

Lägg någon timme per halvår på rengöring samt se till att funktionen är intakt har du mest att vinna på rent ekonomiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.