Hej

Har ett rum på första våningen i norrläge som har en riktigt kall yttervägg,
saken är den att tomtengränsen går där huset slutar så utvändig isolering går inte.
Därför funderar jag på att lägga på lite isolering invändigt men är osäker på teknik och material.

Först lite kort om huset:
Huset är byggt 1936.
Källarväggarna är sten och betong.
Bärande väggar ovan jord är tegel.
Fasaden är putsad.

Det jag funderar på är att lägga ett kryssmönster i 2 lager med 45mm reglar och isolerskivor (typ glasull) och sedan täcka med plywood (eller OSB-skiva) samt ett ytskikt med en gipsskiva.

Anledningen till att först regla upp horisontellt och sätta isolering, och sedan täcka detta med vertikala reglar med isolering mellan är att man borde bara få kontakt med kallt virke när reglarna möts och på så sätt få en jämnare temperatur i vägger???

Däremot blir jag inte klok på om kan regla med trä rakt på en stenvägg utan att få problem, eller om man ska använda stålreglarar för att undvika att fästa trä på sten i första lagret.

Vidare tänkte jag inte lägga på plast i väggen, då små mängder fukt borde kunna vandra rakt genom, men här är jag ganska osäker.

Tack på förhand
 
Är väggen jämn/rak?

Jag limmade/skruvade upp 30mm jacksonskiva på våra betonghålstenväggar i tvättstugan. Perfekt underlag för kakling eller bredspackling, dessutom helt oorganisk och diff öppen.
 
Dsl skrev:
Är väggen jämn/rak?
Tjae, hyfsat...
Med tanke på att alla vinkar runt om i huset är ca 90grader,
så jag är inte helt säker att väggen är helt plan heller.

Dsl skrev:
Jag limmade/skruvade upp 30mm jacksonskiva på våra betonghålstenväggar i tvättstugan. Perfekt underlag för kakling eller bredspackling, dessutom helt oorganisk och diff öppen.
Vad är jacksonskiva och var kan man köpa dom?

----

Hittade ett företag som heter jackon som gör isolering, är det något från dom du menar?
Google gav mig bara en massa musik skivor av Michael Jackson, när jag sökte efter jacksonskivor ;)
 
Redigerat:
För att kunna isolera invändigt är det väldigt viktigt att du får en ordentlig luftspalt mellan betongen o isoleringen. Tänk på att ju mer du isolerar insidan desto längre in flyttar du kondens punkten. därför måste du ventilera bort fukten som bildas i väggen. Man kan inte använda träreglar mot betongyttervägg. Om tomtgränsen livar väggen så kan du väl kolla med grannen om du får gräva upp och isolera från utsidan med Pordrän-skivan. Om huset gränsar mot kommunens mark brukar man alltid få lov att gräva men vissa snålkommuner kräver en ersättning.
 
pelen skrev:
För att kunna isolera invändigt är det väldigt viktigt att du får en ordentlig luftspalt mellan betongen o isoleringen.
Ok, så om man lämnar några cm mellan isoleringen och betongen så borde detta räcka.


pelen skrev:
Tänk på att ju mer du isolerar insidan desto längre in flyttar du kondens punkten. därför måste du ventilera bort fukten som bildas i väggen.
Låter som man borde ta upp 2st hål från t.ex. från källaren och sätta en liten fläkt så jag får bort den fuktiga luften?

pelen skrev:
Man kan inte använda träreglar mot betongyttervägg.
Så det man fäster i ytterväggen bör vara av t.ex. stål.

Något i stil med stålreglar?
Eller kanske man kan använda 90mm vinkelbeslag för att fästa 45mm regel, så man får ett "glapp" på 45mm.
 
En fläkt är bra i överkant vägg, det finns fläktar som känner av fukten och då startar. Montera en luftspaltmatta (typ platon), mot väggen, sedan kan du regla med stålreglar, konstruktionen golvet/väggen skall utföras så att luft kan strömma in bakom fuftspaltmattan och ut genom fläkten.
 
pelen skrev:
En fläkt är bra i överkant vägg, det finns fläktar som känner av fukten och då startar.
Nu kan jag inte göra så i detta fallet, men det känns som att man skulle kunna kombinera luftspalten med en luftsolfångare (istället för fläkten), eftersom denna då och då skulle blåsa in torr varm luft.

pelen skrev:
Montera en luftspaltmatta (typ platon), mot väggen, sedan kan du regla med stålreglar, konstruktionen golvet/väggen skall utföras så att luft kan strömma in bakom fuftspaltmattan och ut genom fläkten.
platonmatta låter som en bra ide, då har man något att "luta" isoleringen mot utan att luftspalten försvinner.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.