Har tänkt bygga en krypgrund och har forskat kring detta,för att få det så bra som möjligt!Min tanke är om man skulle kunna lägga någon form av takpapp på husdurken och då få fukten att ej få direktkontakt med botten på huset!typ tjärpapp eller något annat som blir helt fukt tätt!Kanske en dum tanke,men vad tror ni?
I övrigt kommer jag att gräva ut till grunden med fall från mitten och ut,dränera runt hela huset.Täcka dränrören med fiberduk och täcka alles med singel!Hur tjockt med singel och vilken storlek?Vidare täcka singelbotten med byggplast ca 30 cm från ytterväggarna åt alla håll och 30 cm överlapp på plasten + ventilation med insektsnät enligt normerna!
Kommer sen att gjuta en sula (hur tjockt med betong?) och sen lecablock 4lav * 20cm?
och täcka utsidan av grunden med nån form av stenskiffer,så den ser äkta ut.Bra tips på skiffer?Meningen är att ca 40 cm ska vara synliga utsidan och 40 cm under mark.
Synpunkter mottages tacksamt :)Själv är jag stensättare sen 15 år tillbaka,så jag kan kanske hjälpa nån med den biten ;)

MVH stone!
 
Det där med att lämna 30 cm från väggen är väl lite diskuterat. Det gör ju att fukten kryper upp där. Har sett bilder på anticimex som t o m har vikt upp plasten en bit på väggen vilket oxå är omdiskuterat då man kan få fukt som kryper upp på muren.
Jag har gjort som fuktteckninger förordat och lagt till väggen.

Takpapp under trossen är jag personligt lite skeptisk till då jag tror att det kan finnas risk för kondens. Vanlig frigolit är annars ett alternativ som används då den även ger isolerande effekt och inte är av fuktkänsligt material.

Var i landet bor du? 4 rader lekablock är väl gränsfall då du måste ner med sulan på garanterat tjälfritt djup. 5-6 lager bör man nog ha. Du måste även nå garanterat fast mark.
Ca 20 cm bottensingel och 20 cm sula är nog lämpligt. Du skall även sedan fylla invändigt med singel till nivå med sulan. Det ger i a f ca 40 cm och bryten markfukten.
Vilket dim på singeln som är bäst vet jag inte. Hos mig la grävaren 16-32 i botten och fyllde sedan upp till sulan med 8-16.
 
Tackar för infot!Frigolit på trossbotten har jag oxå hört,men då blir det ju fogar???Silicon?Du har nog rätt med att jag bör öka höjden,eftersom jag ska bygga i Östergötland.Är ju skåning (stolt,snygg osv) :0) Och är van vid tjäldjupet här nere i Texas. ;)Tack för detta logiska tips :-[
Med takpapp tänkte jag bara, att det ju håller fukt och kondens utanpå när detta ligger på tak.Varför skulle det inte göra det på en trossbotten?
Hur länge sen är det du byggde Linnex?Har det funkat bra?

MVH Stone :)
 
stonelink skrev:
Tackar för infot!Frigolit på trossbotten har jag oxå hört,men då blir det ju fogar???Silicon?Du har nog rätt med att jag bör öka höjden,eftersom jag ska bygga i Östergötland.Är ju skåning (stolt,snygg osv) :0) Och är van vid tjäldjupet här nere i Texas. ;)Tack för detta logiska tips :-[
Med takpapp tänkte jag bara, att det ju håller fukt och kondens utanpå när detta ligger på tak.Varför skulle det inte göra det på en trossbotten?
Hur länge sen är det du byggde Linnex?Har det funkat bra?

MVH Stone :)
Hej,

När det gäller tak så måste man ha luftspalt mellan isolering och tex råspont. När det gäller golv har man ju ingen luftspalt. Lägger man ett tätskikt ser jag det som risk att du då får kondensering på insidan då kondens uppstår när värme övergår till kyla. Tätskickt skall ju normalt sitta närmast skiva där det är som varmast på en vägg därför att varm luft som kyls kondenserar. Hur känsligt det är på ett golv vet jag inte. Beror nog främst på vad du får för vintertemperatur i grunden.
Men hade det varit så lätt så hade man nog förordat någon form av tätskikt. Cellplast andas och är alltså inte tätt utan tanken är väl att fukt skall kondensera på utsidan och då på ett material som är okänsligt för fukt.

Det finns frigolit som är som Z i kanterna. Går ju även att lägga två tunnare skivor omlott.

Huset jag har är från 1980 och jag håller på bygga till en vinkel på ca 45 m2. Pågår för fullt och är en del av större ombyggnadsplan.
Jag har inte löst grunden med att skydda trossen med tex frigolit då jag istället har valt att sätta in en avfuktare.
 
Jag vill absolut slå ett slag för cellplast i blindbotten..
Snabbt att sätta, plus att det värmer bjälklaget vilket i sig leder till mindre temperaturskillnader i själva bjälkarna = mindre fukt..

I övrigt tycker jag det låter bra.
 
Ett hett tips vad gäller krypgrunder är att göra en variant som kallas för varmgrund, mura upp grunden låt bli att sätta in några ventiler, isolera marken med 2 lager cellplast á 50 mm med en mellanliggande åldersbeständig plast, styr sedan klimatet med en kondensavfuktare, det man kan göra för att ytterligare säkra klimatet är att även klä in grundmuren med cellplast. Detta har varit på försök under ett antal år och visar sig vara en god lösning (har den själv i min grund) :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.