Snabb fråga, sitter och skall beställa lite rördelar till tappvatten. Skall ha en LK fördelare uni med avstängning, mot denna skall jag bland annat koppla vanlig 15mm kopparrör/prisol.

Fråga: Jag tolkar det som att denna fördelare är gjort för LKs PAL rör som är 16mm utvändigt. Måste jag använda planadapter + halvkoppling för att ansluta 15mm kopparrör eller funkar det med vanlig stödhylsa, klämring och mutter?
 
P
Kör på vatetts fördelare istället funkar på 15 cu å pex 15x2,5 och kan byggas ihop mellan flera fördelare med en bussning me två lekande muttrar.
 
Ja det är ju en ide. Jag gillar att det är avstängning inbyggd, det har inte vatette på sina. Det går ju såklart att sätta dit men känns inte lika smidigt/billigt med 4 ballofixer på.
 
P
Tror inte de skiljer så mycket om nåt, säg att de du behöver köpa till är ventiler och mutter å kona 15 å pex stödhylsa.
 
Krilleman
I lk:s instruktioner hittar jag ingen info om anslutning av Cu direkt i UNI fördelaren. Bara PEX.

Jag provade dock på en UNI jag har liggandes och mycket riktigt passar ett 15 rör i änden hur fint som helst. En Conex mutter+kona borde bli hur bra. MEN bara för det passar betyder det inte att det är korrekt installerat.

Jag skulle nog gjort som Pherra rekommenderar, köp vatette, konungen av klämringskopplingar!
 
Tack för hjälpen, kommer göra som ni föreslår och satsa på vatette istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.