BigR
Skulle vilja täcka utedelen i något som är målat i husets färg. Finns det någon som har en bra ritning på ett värmepumpsskydd i trä? Tror det blir snyggare än om jag gör något på frihand, jag har inget vidare estetiskt sinne..
 
Om jag såg rätt från "händige harry" timell så satte han skyddet dikt mot fasaden !!!!!!
Utedelen omsätter kopiösa mängder med luft som ska sugas in bakom utedelen för att blåsa ut rakt fram och den luften måste sugas in i bakkant .
Det får av den anlednignen inte vara för för tätt mellan spjälorna framför utblåset då samma mängd luft måste ut
Finns färdiga värmepumpsskydd som har testats av SP för just luftgenomströmningen och dom kostar ca 1495:- inkl beslag för att fästa på fasaden för att sedan målas i fastighetens kulör och det borde inte bli så mycket dyrare än att spika/skruva ihop det själv och risken för att värmepumpen ska fungera sämre än tänkt minskar :)

Jag såg bara lite snabbt på hans bygge av skyddet så någon för rätta mig om jag såg helt galet !!
 
Skippa skyddet..eftersom utedelens uppgift är att cirkulera så stor mängd luft som möjligt, så har allt som kan bromsa luften negativ inverkan.
Kan räcka med att sätta utedelen under tak i en carport för att den ska tappa effekt.
 
  • Gilla
v00forer
  • Laddar…
Sätt upp utedelen i rätt proportion mot fönster eller andra linjer. Lacka utedelen i samma färg som bakom.
 
Det blir lika förödande för luftflödet som dessa "elementskydd" som folk envisas med. Radiatorer behöver inga skydd. Värmepumpen behöver ha öppet i bakkant mot husväggen. Ca 40 cm fritt brukar rekommenderas
 
40 cm? Det stämmer inte. 10 cm räcker.
 
  • Gilla
Jan.Hermansen
  • Laddar…
CHEMAS skrev:
40 cm? Det stämmer inte. 10 cm räcker.
Har du källa på det? Nibe säger minst 350 mm fritt bakom, och 1000 mm fritt över i deras installationsmanual.Ctc skriver visserligen 180 mm fritt bakom på deras mindre pumpar, men på de större vill de ha 400 mm
 
lordi skrev:
Har du källa på det? Nibe säger minst 350 mm fritt bakom, och 1000 mm fritt över i deras installationsmanual.Ctc skriver visserligen 180 mm fritt bakom på deras mindre pumpar, men på de större vill de ha 400 mm
Beror väl på pump LL eller LV, samt storlek. De mått du anger verkar mera vara till LV och 10cm LL.
 
Ja jag tänkte mig luft-vatten. Luft-luftpumparna kanske omsätter mindre luft. Jobbar inte med dessa.Jag skulle ändå vara försiktig med att bygga in en sån.
 
Redigerat:
Varför skulle LL omsätta mindre luft än LV? Får man ut mer värme med en LV? Om de har samma "effekt ut" så borde de kräva samma luftflöde (skillnaden borde bestå i chassits utformning och därmed mer vara beroende på tillverkare än metod)
 
Hittade en installationmanual från en luft luft idag. TS har ju inte sagt vilken pump han har så våra råd om avstånd kvittar ju. Jag fick bara för mej att det gällde en luftluft. Men men ...
 
  • 1356288676699.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine skrev:
Varför skulle LL omsätta mindre luft än LV? Får man ut mer värme med en LV? Om de har samma "effekt ut" så borde de kräva samma luftflöde (skillnaden borde bestå i chassits utformning och därmed mer vara beroende på tillverkare än metod)
En luft luft behöver inte omsätta mindre luft (energi) än en luftvatten. Dock så brukar luftvattenpumparna i hushåll vara dimensionerade för hela huset och behöver då ta upp mera energi.
 
BigR
alex.ax skrev:
Skippa skyddet..eftersom utedelens uppgift är att cirkulera så stor mängd luft som möjligt, så har allt som kan bromsa luften negativ inverkan.
Kan räcka med att sätta utedelen under tak i en carport för att den ska tappa effekt.
Ja, optimalt luftflöde är målet. Men ett klokt designat skydd släpper in/ut luft och skyddar mot snö och regn. Finns det inga 'designers' här? Jag är övertygad att man kan göra något som är både snyggt och praktiskt utan att kvadda pumpens förutsättningar.
 
Ta bort höljet och lämna in det på någon billackering. Annars så tycker jag du kan bygga ett skydd över maskinen utan att behöva vara rädd för effektförlust. Personligen tycker jag alternativ 1 lär bli snyggast.
 
  • Gilla
haber25
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.