Hej,

Jag köpte HideALite LED-spots och en PWM dimmermodul till den, med en potentiometer för att ställa in ljusstyrkan. Inser nu att den där potentiometern är ganska ful och klumpig! Skulle helt vilja byta ut den mot en touch-variant som jag sett finns för vanliga halogen-spots, 12 V.

Någon här som vet om det är möjligt att byta ut vrid-potentiometern (1-10 V) till en touch-modell istället och isåfall vart man kan köpa en sådan?

Alternativt vart man kan hitta en snyggare (modell mindre) ratt till potentiometern. som följer med i HideALite-paketet..

Mvh,
// Petteri
 
Du kan dimmra med en Jolly.

Kolla på www.elco.se

Vilken typ av Hidelight köpte du? 12 Vdc eller 350 mA
 
el_richard skrev:
Du kan dimmra med en Jolly.

Kolla på www.elco.se

Vilken typ av Hidelight köpte du? 12 Vdc eller 350 mA
Det är 350 mA. (http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7452057-led-spot-dot-varmvit-140-m.krom.html)

Ok, en Jolly skulle då också fungera för att dimmra? Jag frågade nämligen personalen på Bauhaus och de sa att jag inte kunde använda en Jolly, utan de förklarade att jag var tvungen att köpa en viss trafo och sedan PWM-dimmern.. istället för den medföljande transformatorn (till paketet) och en Jolly. Å andra sidan kunde de inte förklara vad Jollyn var till egentligen..

Så, min fråga är då.. vad är en Jolly? :)
 
Redigerat:
el_richard skrev:
Jolly kombinerad drivdon och dimmer.

finns även den på elco.se och på hos dom flesta elbutikerna (tror jag)

[länk]
Så jag skulle i praktiken kunna skippa min PWM-dimmermodul och trafon jag har idag och byta ut dem till en Jolly istället?

Känner mig isåfall rejält lurad av butiken.
 
Japp, stämmer.

Vilken butik var det?
 
Om man vill ha en "dos dimmer" till led. Vilken brukar ni använda då. får den lilla Jollyn plats i en vanlig apparatdosa?
 
xCxJx skrev:
En del spottar är det ju bara 25mm håltagning för. men går Jolly micro
[länk]
i en apparatdosa?
Borde ju fungera.
Micro Jollyn är b50 x h57 x d20 mmm

Apparatdosa 74mm.
Kopplingsdosa 84mm.

(yttermått)
 
Redigerat:
moOd skrev:
Borde ju fungera.
Micro Jollyn är b50 x h57 x d20 mmm

Apparatdosa 74mm.
Kopplingsdosa 84mm.

(yttermått)
Den passar i en kopplingsdosa.
 
Den passar, ja. Men hur förklarar du blandning av klenspänning och starkström i samma dosa?

Ang att köra touch för att dimra led efter ett drivdon tror jag inte kommer bli lätt att hitta. Vad jag har sett så finns det bara touch till 230styrning.

Det finns ju dosdimmer till LED och lågenergilampor men den är för gu10/e27/E14 osv som har dimmbart inbyggt drivdon.
 
jolly micro är bra. bara att koppla in led spottar till den sen kan man använda en vanlig brytare och sätta in en fjäder så kan man dimma med den så behöver ingen svindyr dimmer.
Men är det godkänt att ha en jolly i en dosa för värmens skull?
 
Jag kör då med en Jolly Pro som trafo och dimmerstyrning till Hidealite 1208M LEDs. En vanlig återfjädrande tryckknapp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.