Någon som har erfarenhet av s k "utdragbar köksfläkt", alltså en sån där diskret som sitter under överskåpen och som man drar ut när den skall användas.
 
Vi har en idag och kommer absolut ha en i vårt nya kök, när vi bygger.

Ser bara fördelar, du får faktiskt ett skåp som går att nyttja, inget dammsamlande, tar minimalt med utrymme osv. Den fungerar kanon. Visst är det jätte fint med en snyggkåpa men då förutsätter det att man är flitig med dammtrasan och medel ::)
 
Hemmakatten
Har erfarenhet från tre utdragbara köksfläktar och ser bara fördelar. Det är mycket praktiskt att kunna skjuta in den för att komma åt ordentligt i grytorna som står längst bak. Tidigare slog jag alltid i huvudet och min man fick alltid böja sig ned för att se o komma åt. Se till att skaffa en av de tunnare, 3-4 cm tjock. Det finns tjockare men de känns klumpiga. Vi hade också en utdragbar köksfläkt som hade glasskiva i utdragsdelen. Den var absolut bäst och läckrast. Skall definitivt ha en i nya huset. Dessutom måste det vara bra mycket billigare än en frihängande köksfläktkåpa.
 
Snyggare än kåpa! Kåpor åldras fort utseendemässigt.
 
Vi har båda delarna och tycker nog att det fungerar utmärkt med den inbygda det enda jag saknar är den "tratt" som brukar skapas i spiskåpan som av förklarliga skäl uteblit på den inskjutbara men annars inga direkta nackdelar.
Skulle isf. vara att man på våran måste dra ut den för att komma åt lysknappen även om man inte vill ha fläkten på.

//Markus
 
Vi satte in en utdragbar fläkt i våras när vi renoverade köket. Jättenöjd var jag då och är fortfarande egentligen, det är snyggt och praktiskt.

Det jag irriterar mig på lite nu är om jag bara ska koka upp vatten till en kopp te tex., då glömmer jag alltid av att dra ut fläkten. ::) Och om jag dessutom Glömmer vattnet och det får koka i några minuter extra så blir det ganska mycket kondens på skåpluckan i skåpet ovanför. :p
Jag är lite rädd att luckorna så småningom ska spricka och gå sönder. :( Men den dagen den sorgen... Jag försöker att komma ihåg att alltid dra ut fläkten. ;)
 
Jag kan rekommendera Ikeas (whirlpool) ihopbyggda micro/fläkt. Perfekt placering av micro ovanför spisen, utdragbar fläkt. snyggt och smidigt.
 
Vi var inne på kåpa men ju mer jag tänker
efter så desto mera lutar det åt utdrags men
i vår tillvals lista finns det bara 2 å max 320 i flöde
å jag vill ha mera.... man får väl köpa å sätta dit
i efterhand själv.... 12 000 för en kåpa e dyrt!

tycker det är snyggt att man kan sätta samma
list på fläkten som ljusrampslisten
man kan inte se ju att där sitter en fläkt!

Annika
 
Visst kåpa kan vara snyggt... var hem till en vän igår med nyrenoverat kök. Visst alu kåpan är super snygg. Men man måste älska att torka, samt att fingrar syns även rätt tydligt på den :-/

Fram för utdragsfläktar!
 
Jag har idag en kåpa i ett kök jag ej byggt själv (bara gjort jävligt mycket snyggare! ;D )

Om jag idag skulle bygga ett nytt kök skulle jag nog välja en utdragbar, inbyggd fläkt. Det blir stilrent och betydligt lättare att sköta. Vår rostfria kåpa är helt hopplös... :(

/ PJ
 
Vi behöver en fläkt som är utdragsbar (ska sätta en list i framkanten)
Bredd 90 cm (80)
Takmotor

Någon som vet var jag kan hitta något sådant??
 
Problemet är att Miele inte säljer den i Sverige längre och bredden är 90 cm.
Jag har funderat på att köpa den i Tyskland. Några problem med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.