Hej jag har lite basic frågor om skorstenar.

Hur är de uppbyggda?
Min teori är att murstocken är helt "platt" i nivå med golvet i huset, därefter är det murat med tegel ändå ut till yttertaket. Men det skulle ju bara ge en rökkanal, så jag antar att man murat "mellanväggar" för att skapa fler rökkanaler?

Dvs en murstock, med en "mellanvägg", blir en skorsten med två rökkanaler?
 
Jag rev en murstock under sommaren, den hade två mellanväggar, så det blev tre kanaler.
Huset har krypgrund, och murstocken var murad hela vägen ned till marken. I höjd med att kaminens rör anslöt så var skorstenen helt murad, alltså inga mellanväggar och fortsatte så hela vägen ned.
 
Jaha kanalen börjar vid anslutningen. Är det där man vanligtvis har sotlucka för att borsta ut aska från sotningsarbete? I botten av kanalen alltså
 
Jag skulle gissa det, men när jag tänker efter så fanns det faktiskt ingen sotlucka på den murstocken.
Undrar hur de löst det hela tidigare...
 
Tror jag är med på hur det fungerar. Bifogar en bild på hur jag förstått.

Jag ska mura egen skorsten i ett torp. Det kommer att stå på stora naturstenar, som förr.
Börjar man mura från marken och upp bara? måste det vara speciellt underlag? finns det alternativ t.ex nåt fundament?

Mvh


 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du ska börja mura skorstenen gör först ett fundament av gråsten eller betong. det är inte bra med tegelsten i marken.Fundament görs vanligen upp till golvnivå.
Tänk på att fundamentet behöver börja på frostfritt djup ner i marken ,om du har vanlig torpar grund räcker det att du gräver 50 cm djupt.
Börja med att rita upp skorstenen ´´uppifrån´´ med kanalernas placering, storlek och omslutningsväggarnas tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.