C
Hej,
vi har sålt ett hus, kontrakt är skrivet och tillträde är nästa år. Har läst att säljaren är ansvarig till tillrädesdagen. Vi har nu upptäckt några små bruna fläckar på innertaket i ett sovrum. Ovanför är krypvind. Vi tycker oss ha lokaliserat problemet och hur vi ska åtgärda.
Ska vi åtgärda detta själva innan tillrädesdagen ? Alltså tex åtgärda som att vi fortfarandeskulle bott kvar eller tar man kontakt med köparna först innan mangör något? Vet någon hur man ska agera i detta fall?:confused:
/C
 
Redigerat av moderator:
Är det ett nytt problem eller ett gammal problem, dvs kan man anta att det fanns när ni sålde huset?
 
Jag hade försökt åtgärda det såsom om vi skulle bo kvar. Känns bäst i magen sen efteråt.
 
I TS "tycker oss ha lokaliserat problemet" finns det ju en osäkerhetsfaktor. Kan man vara hundra på att det är grundproblemet man åtgärdar? Om det dyker upp problem igen efter tillträde, och man hittar åtgärderna kan det ju se ut som om man försökt dölja felet.
Och om fläckarna funnits där vid försäljningen är det egentligen köparens problem.
 
C
Hej,
Det är ett nytt "problem". Inga fläckar vid besiktning. Vi vill inte dölja något utan tänker naturligtvis tala om för köparen vad vi åtgärdat. Snö har dragit in från luckan till krypvinden. Inga problem på 16 år. Nu har besiktningsmän etc farit i luckan 4 ggr här i höst. Och på det ett riktigt snöoväder. Luckan har blivit dåligt ditsatt. Fläckarna är strax innanför luckan. Vi har kollat vinden det är torrt på plasten under isoleringen vid fläckarna, vilka verkar vara i en skarv. Och torrt på isoleringen. Det som kom in har torkat. luckan har vi satt dit ordentligt så detta inte händer igen. Lite fuktigt isolering precis vid luckan. Kan jag åtgärda som jag skulle bo kvar tex måla innertaket, fläckarna är väldigt små ca 1 cm i dia där de trängt igenom och så kan man väl byta ut isoleringen närmast luckan. Jag skulle också vilja sätta dit en ny lucka, fast denna satt ju där vid besiktning så den har köparna godkänt, och ingen anmärkning från besiktningsmannen.
Eftersom detta är något nytt borde väl jag åtgärda detta innan tillträdet?

/C
 
Jag tycker det är bäst att höra med köparna vad de tycker. De kanske ska renovera eller göra om något ändå.
 
Ja, då är det väl bara att berätta för köparen vad som hänt, och hur ni tänkt åtgärda det.
Det är kanske till och med köparens besiktningsman som slarvat med ditsättning av luckan?
 
C
Ja det är köparens besiktningsmän som var där. Anticimex.
 
Då kan du ju skicka räkningen för åtgärderna till Anticimex :)
 
C
Har köparna rätt att kräva en besiktningsman att titta på detta innan tillträde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.