Bara ni vet vad ni ger er in på med syllarna.

Det där med att lägga in golvvärme i en befintlig platta tycker jag låter vanslikgt. Dels så kan man misstänka att det inte finns tillräcklig isolering, dels så beror det väl lite på hur det sjkall gå till. Om ni skall fräsa ner rören i plattan eller om ni tänker regla upp för att få plats med rören?

Fräsningsmetoden är tveksam efterssom ni ev kommer att kapa all armering när ni fräser.
 
Ja, jag tror att om man skall köpa ett hus med den risken, så skall man vara VÄLDIGT väl insatt i den här typen av problem. Och så vitt jag förstått så kan det vara jättesvårt att komma tillrätta med fuktproblemen i dom här gamla plattorna, men ibland kan det räcka med en ganska enkel dränering. Problemet är ju då att ta reda på vilket läge just det här huset är i vad gäller möjliga åtgärder.

Men det räckar säkert inte med att bara byta syllen, ofta så har man fuskat med underarbetet så att det inte finns något fungerande kapiläbrytande skikt under plattan. Alltså inget eller för lite makadam. Att rätta till det är ju närmast omöjligt.
 
Ett syllbyte skapar problemfria syllar. Problemet kommer således inte tillbaka. Jag har gjort det på två hus. Det man gör är att man byter till ett material i syllen som klarar fuktbelastningen. Fukten finns där.

Det som intresserar mig är var begreppet riskkonstruktion kommer in i bilden. Om platten inte har ovanliggade isolering och uppregling brukar detta inte klassas som riskkonstruktion.

Är plattan väldigt fuktig så bör du koppla in en expert som gör bedömningen på plats.

Golvvärme är inte att tänka på.
 
Ovanliggande isolering ger fuktig platta. I synnerhet när ovangolven är täta.

Det finns färdiga lösningar för golv enligt den modell som du beskriver. Kombinerat med mekanisk ventilation av golvet blir slutresultatet bra.

Kolla på mer än en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.