tänkte börja ordna till lite i traktorgaraget med jämna väggar, har några grundstenar som på bilden som är lite i vägen, går det spräcka bort lite av dem utan att de spricker "fel"? eller är det ren slump hur det kan spricka?
det är totalt 4 stenar, 2 av dem skulle räcka att ta bort 5-10cm från, den på bild ca 20cm, sen en med 30-40cm...
DSC_0078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en stor vinkelslip med en stenskiva kan du skära och sen knacka bort bitar utan att riskera
att spräcka hela stenen.

dammigt blir det.

mvh
ATW
 
När jag grävde ut vår källare använde jag mig av spräckkilar för att dela liknade stenar. Fungerar hur bra som helst.
 
Har ett liknande prolblem i min källare som medför fuktinträngning och svampväxt kring stenen/bergsklacken.
Funderar på att använda snigeldynamit men är orolig för att skada gunden eftersom det vore önskvärt att få bort hela stenen, även delen som grunden vilar på. Annars fortsätter fukten att tränga in.
Den risken kan ju finnas även i TS:s fall.
 
Om du borrar X antal hål som är lika djupa som stenen sticker upp och sedan använder snigeldynamit så TROR jag saken är biff.
Beror ju lite på hur stor del som är kvar utåt....
 
Rondell med stenskiva eller riktig stensåg är det säkraste men också långsammaste alternativen.

Borrar man så att man i princip får en perforering så kommer den ju att spricka där med största sannolikhet
 
Funkar det att borra med borrhammare och betongborr? jag tror inte jag kommer åt med vinkelslip ordentligt... Det är ungefär 30
cm av stenen under stommen, bör väl inte gå av av misstag eller? Om man borra några hål strax över golvet in i stenen borde den väl inte spricka hela vägen ner?
 
går utmärkt att använa bilhammare och betongborr (välj en lång).

tog bort ca 3 m3 med snigeldynamit i somras där altanen är, borra djupt och hyfsat tätt (1-2dm mellan hålen beroende på hur hård stenen är), använd sedan snigeldynamiten eller spräckkilar (beroende på vad du kan få tag på lätt och prisvärt)
 
BigR
sir_daniel skrev:
går utmärkt att använa bilhammare och betongborr (välj en lång).

tog bort ca 3 m3 med snigeldynamit i somras där altanen är, borra djupt och hyfsat tätt (1-2dm mellan hålen beroende på hur hård stenen är), använd sedan snigeldynamiten eller spräckkilar (beroende på vad du kan få tag på lätt och prisvärt)

Vad hade du för diameter på borren?
 
ullberg
Stenspräckning mha värme (-stav) är ett alternativ, jag gissar något mindre risk än snigeldynamit map skador på andra prylar.

Finns en tråd om värmestavsmetoden, heter nog "spräcka sten" eller nåt.

/U
 
Spräckkilar går bra och är roligt :D
 
Med spräckkilar kan du få oönskade sprickor bakåt, likaså snigeldynamit, är de totalt heligt att de inte får spricka bakåt, är enda säkra lösningen förutom vinkelslip då, att hyra en handborr, och borra en tätsöm, sen spräcka de med antingen snigel dynamit, darda, eller vanlig dynamit
 
18mm körde jag på.
sätter du i den lilla stenen 3 ovanifrån och några från sidan och i med snigeldynamit så blir det nog bra, men kan spricka lite fel ändå om den är kinkig
 
Jag passar på att ta del av alla goda råd för att avlägsna sten under grund.
Hoppas att det inte finns risk för grundmuren när det gäller att ta bort en sten eller del av berg, stor som på fotot?
Ursäkta kapningen av tråden.
 
Jag "sprängde" bort en stor del av en berg knall när vi skulle bygga ut vårt torp och det gick riktigt bra. Jävligt noga med blandningen bara, följer man det som står så är det lugnt. Det verkar alldeles för torrt men fortsätter man blanda och inte tillsätter extra vatten blir det kanon och stenen spricker där du borrat.

Jag lånade en riktigt bergsborr med kompressor då det vart närmare 300 hål (om det räcker) ca 10-20cm mellan varje i X antal rader, med en 30mm borr och olika djup beroende på lutningen på berget..

Mitt råd är att borra tätt i era fall närmast grunden och blås ur hålen ordentligt från damm. Med en bergsborr så får man det "gratis" då den blåser ut luft i kronan vid borrning.
Snigeldynamit är otroligt effektiv men kostar en del. Jag gjorde av med 14st 10 kg hinkar ...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.