Hej

Jag har problem med min Siemens tvättmaskin.
Jag får felmeddelande "pump igensatt" vid i princip varje tvätt. Första gångerna öppnade jag enligt instruktionerna i manualen och tittade i pumpen.
Eventuellt följde det med en sten med vattned som rann ut. Jag har också lossat avloppslangen och kontrollerat att den inte är igensatt.

Finns det något mer man kan kolla själv innan man tillkallar service? Maskinen är mindre än ett år gammal.

Stänger man av maskinen så går det att göra en urpumpning och centrifugering.
Oftast fungerar sköljning också, men ibland inte.

WM16S772intr.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket sammanträffande, ikväll fick vi samma meddelande på våran Siemens iq1631 tvättmaskin. Har öppnat luckan till pumpen och hittade två spikar, trodde problemet skulle vara löst. Men icke. Prövade att sätta på "tömning" med luckan till pumpen öppen och såg att pumphjulet snurrar, så det verkar inte vara felet. Har gjort rent vattenlåset i diskbänken också men får samma fel ännu.
Ska dra fram maskinen imorgon och kolla om det är stopp i slangen från pumpen till avloppet. Jag antar (hoppas) att felet är där, annars har jag inte en aning om vart jag ska söka. Men det verkar ju inte otroligt att en tredje spik funnits som fastnat i slangen och sedan har det byggt på och blivit stopp.

Men alla tips är välkomna
 
Ingen som har några tips?
 
Jag tror att något sitter och hindrar pumpen, kan vara ett mynt som likt ett spjäll öppnar och stänger sig.

Lossa silen igen och kolla/känn i det lilla hålet till vänster/uppåt.
Kolla sedan avloppsslangen med typ ett rensband liknande denna http://www.jula.se/rensband-7-6-m-450037
 
Jag fick dyckert i min pump. Resulterade i att pumpen blev överbelastad och packade ihop efter ett tag efter. Orkade helt enkelt inte tömma maskinen. Dyr läxa där...
 
Pumpen snurrar precis som Tjackos.
Det är bra flöde i tömningsslangen så det är nog i avloppsslangen problemet sitter.
Jag återkommer när jag hittat något att rensa slangen med.
 
En pinne satt fast i avloppsslangen.
Problemet löst.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Jag hade en knapp som fastnat i slangens ände där den ansluter till vattenlåset. Så efter rengöring fungerar den bra igen
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.