En vanlig platta på mark är ju de som har L element. Ytterst är det en fiberskiva, sedan kommer cellplast och därefter kantbalken. När man placerar ytterväggen på kantbalken, finns det några enkla 'tumregler' som säger hur långt ut man kan placera den bärande stommen? Säg att man har en bärande stomme på 195mm, hur mycket kan sättas över cellplasten?
 
Ofta ställer man syllen i liv med kantelementen. I mitt fall med 170x45 syll/stående reglar så innebär det att 7cm av syllen vilar på "solid kantbalk". Nu är jag inte det minsta orolig över detta, dels har kantelementen en fasning i isoleringen för att öka bärförmågan längst ut och dels har jag "överarbetat" armeringen genom att sätta villabyglar på c-c 60cm runt hela kantbalken.
 
Det var just byglarna jag var intresserad av att slippa :). Men det kanske är hyffsat lätt att bocka + sätta dit dem?
 
Allt är relativt,
Jag fick låna en elektrisk bockmaskin och svärfar fick tag i en massa överblivet 8mm kamstål på nåt bygge så för min del gick det på några timmar (200st).

Vid själva kantbalksarmeringen så går det faktiskt lättare om man använder byglar eftersom du kan förbereda genom att naja ihop allt (på några sågbockar eller liknande) på bekväm arbetshöjd och sen lyfter man bara ner den färdiga armeringen och ställer den på lämpliga distanser i kantbalken.

Gjutaren tyckte dock att jag hade överarbetet armeringen, nu för tiden använder man tydligen inte villabyglar annat än vid dåliga markförhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.