Larsa skrev:
I en arbetsdag ingår enligt lag 30min rast för toabesök, fika eller vad man behöver göra. Hantverkare har samma rättighet.

Jobbar man 8h dras normalt lunchen bort, men sen har man alltså rätt att ta pauser på Max 30min
Komplikationerna uppstår i sådana här fall, om en hantverkaren påstår (eller till och med verkligen tror) att han har stöd i lagen för att ta pauser på kundens bekostnad.

Om man väljer att sälja varor och tjänster till privatpersoner tycker i alla fall jag att man bör skaffa sig någon liten hum om de lagar som berör verksamheten. Och om man nu inte har den kunskapen så kan man i alla fall försöka låta bli att hitta på egna lagar.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Jag kanske missförstått? Men som anställd har man ju rätt till paus/vila under arbetsdagen, och denna paus/vila ingår i arbetstiden. Jag som jobbar som konsult debiterar hela dagen minus lunch. Men då tar jag oftast bara korta pauser som att gå på toa eller byta några ord med en kollega över en kopp kaffe.

Det jag försöker säga är att om man jobbar en hel dag måste man ju få ta några pauser utan att kunden går i taket. Om man däremot åker på lunch så skall tiden räknas bort.

30 minuter kanske inte stämde, det kom nog från vårt kollektivavtal....
 
Redigerat:
Mikael_L
Men återigen.
Det är två helt olika avtalsområden.

Det du beskriver är det som gäller arbetsgivare/arbetstagare.

Detta påverkar inte per automatik avtalet mellan en tjänstesäljare/tjänsteköpare.

Helt korrekt ska arbetsgivaren ge sina anställda möjlighet att utan löneavdrag gå på toa, ta en kort paus för att sträcka på ryggen eller pusta ut lite osv. Det kan dessutom vara tydligare reglerat i kollektivavtal.
Men lika korrekt ska arbetsgivaren debitera sin kund endast exakt den tid som arbete verkligen utförts (om ej annat avtalats), så därför får arbetsgivaren ta smällen av mellanskillnaden av verkligt arbetad tid och den tid som löntagaren uppbär lön.

Visst får kunden ändå alltid stå för fiolerna när det kommer till sista raden, då timpenningen sätts med tanke på detta "glapp".

edit:
Personligen är jag ju inte fullt så rabiat lagtolkare, men det redogjorde jag ju för i ett tidigare inlägg.
 
Redigerat:
Larsa skrev:
Jag kanske missförstått? Men som anställd har man ju rätt till paus/vila under arbetsdagen, och denna paus/vila ingår i arbetstiden. Jag som jobbar som konsult debiterar hela dagen minus lunch. Men då tar jag oftast bara korta pauser som att gå på toa eller byta några ord med en kollega över en kopp kaffe.

Det jag försöker säga är att om man jobbar en hel dag måste man ju få ta några pauser utan att kunden går i taket. Om man däremot åker på lunch så skall tiden räknas bort.

30 minuter kanske inte stämde, det kom nog från vårt kollektivavtal....
Det handlar ju om två olika uppsättningar lagar och regler - en som reglerar förhållandet mellan anställd och arbetsgivare, en som reglerar förhållandet mellan säljare och kund. Man kan inte tillämpa lagar från den ena situationen i den andra.

Sen är det ju en annan sak att hitta nån slags rimlig och praktisk balans på det här med raster. Om man hårdrar det hela så skulle det säkert gå att räkna bort varenda rast från den debiterade tiden. Men de flesta kunder accepterar väl att betala timpeng även för korta toalettbesök eller en snabb fika. Men en hantverkare som tar halvtimmeslånga fikapauser eller stå och röker en kvart av varje timme - det blir mer tveksamt.

Jag anlitade t.ex. en golvläggare. Minst en tredjedel av tiden han var hos mig ägnade han åt att prata i telefon. (Han var tydligen även någon slags samordnare och höll på att koordinera andra hantverkare.) Nu tog han betalt per kvadratmeter, så det var ju skit samma hur lång tid det tog, men hade det varit en timdebitering hade jag inte accepterat att betala för hans telefontid.

Men i alla fall - hantverkaren kan inte luta sig mot något arbetsmiljö- eller arbetstidsavtal och kräva att kunden ska betala för hans lediga tid.
 
andersmc skrev:
Jag anlitade t.ex. en golvläggare. Minst en tredjedel av tiden han var hos mig ägnade han åt att prata i telefon. (Han var tydligen även någon slags samordnare och höll på att koordinera andra hantverkare.) Nu tog han betalt per kvadratmeter, så det var ju skit samma hur lång tid det tog, men hade det varit en timdebitering hade jag inte accepterat att betala för hans telefontid.
Inget som säger att han debiterat för den tiden heller, OM det nu varit timdebitering... ;)

(Varför känns det som det hela tiden ska hittas på en massa för att snacka skit om hantverkare alldeles i onödan.) ;)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Rasten finns i arbetsmiljölagen, den är 30 minuter och kan förlängas genom avtal. Kortaste arbetspass är 2 tim och längst 5 tim, 6 tim om möjlighet till måltidsuppehåll funnits.

Rasten är inte betald arbetstid, måltidsuppehåller är betald (max 20 minuter) arbetstid.

Men det är fortfarande mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Pauser är som Micke skrev.
 
Redigerat:
Det finns väl ingen som vill betala för rast och vila... och ingen ska behöva göra det heller...

Men sunt förnuft gäller alltid, för ingen jobbar bra under lupp och tidtagarur...
Jag gör det garanterat inte, att ha nån som hänger en över axeln och komenterar varenda liten grej, gör att man klantar och jobbar ineffektivt...
 
Freddy_kruger skrev:
Det finns väl ingen som vill betala för rast och vila... och ingen ska behöva göra det heller...

Men sunt förnuft gäller alltid, för ingen jobbar bra under lupp och tidtagarur...
Jag gör det garanterat inte, att ha nån som hänger en över axeln och komenterar varenda liten grej, gör att man klantar och jobbar ineffektivt...
Mycket klokt o bra skrivet,
Man har varit utför de som behöver hjälp
till det dom inte klarar själv ,men när man väl kommer att hjälpa då vet dom allt hur det skall göras o man har ryggsäck hela tiden
 
Hemmakatten
Jag har aldrig, någonsin bestridit en faktura jag fått från snickaren/byggaren ellergrund-och markarbetaren. Snickaren hade vi på löpande räkning och han tog in tå andra snickare till vårt lösvirkeshus med delade entreprenader.

Men nu, nu har jag problem med snickaren när han varit här ett par gånger för lite småjobb - och det är att han vägrar skicka en faktura. Så, så går det om man blir vän med folk - en massa besvär att hitta på bra julklappar istället.:):cool:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Jag har aldrig, någonsin bestridit en faktura jag fått från snickaren/byggaren ellergrund-och markarbetaren. Snickaren hade vi på löpande räkning och han tog in tå andra snickare till vårt lösvirkeshus med delade entreprenader.

Men nu, nu har jag problem med snickaren när han varit här ett par gånger för lite småjobb - och det är att han vägrar skicka en faktura. Så, så går det om man blir vän med folk - en massa besvär att hitta på bra julklappar istället.:):cool:
Gillar!
Som jag skrivit i flera trådar, Det gäller att hitta en hantverkare man kan lita på. Jag kör också löpande på allt. Försöker de lura mig försöker jag hitta ngn jag kan lita på. Så som det är nu har jag elektriker, rörmokare och grovisar som jag litar 100% på. Kanske inte billigast i stan, men de ställer upp när det krisar och dom gör förbannat snygga jobb.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.