Ska dra in bergvärme och pumpen kommer att stå i nuvarande badrummet. Jag ska dra in både kollektorn dvs isolerade rör och rör till själva värmesystemet.

Hur utför man genomförningen genom väggen på bästa sätt så att man räddar tätskiktet?
 
Du har ju brutit tätskikten så fort du gör hålet... Då måste man göra om allt. Det är en grej att göra ett 8mm hål och ett annat för 22mm isolerade rör.

Jag hade kontaktat en kakelfirma med våtrumscert och gett dom en slant för att komma och kolla och berätta vad som gäller och vilka lösningar som finns.
 
Det går inte att göra utan att göra om hela badrummet, om man ska följa reglerna alltså.

Är hålen långt från dusch/bad med minimal risk för vattenbegjutning så skulle jag bara kört på!
 
ingen risk för vattenbegjutning alls men eftersom det är ett badrum så är det ju hög luftfuktighet och då vill man ju inte ha hål in i väggen.
 
Jag skulle gjort hålen på enklast möjliga vis. Täta med fogskum och/eller silikon. Luftfuktigheten i ett badrum är bara hög under väldigt korta perioder förutsatt att du har normenlig ventilation och inte badar/duschar hela dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.