Vet ej om frågan hamnat rätt..
Är det någon här som har en aning om vad det kostar att installera centraldammsugare vid nybygge.
 
grejorna kostar mellan 5000-12000 och tar väl ca en dag att installera om väggarna är öppna om du ska ha ett par uttag och hyfsat långa rör.
 
Hej!

Vi har det i vårat nybygge, jag kan kolla när jag kommer hem och återkomma..
Hur som helst så kan jag säga att det är värt nästan hur mycket som helst, vi har det nämligen i vårat hus idag också....helt oslagbart!!
Man slipper dra runt på en klumpig dammsugare och dessutom slipper man oljudet!!

Tvekar du så är mitt råd; slå till!!
 
mina föräldrar har det, så centraldammsugare har alltid stått på önskelista om vi någongång skulle bygga hus. Men dom har sin i källaren och då kan man ju undra var vi ska klämma in våran, i städskåpet eller? :-/
 
Hej, vi bygger också nytt och har installerat Electrolux c-dammsugare. Ett urtag på övervån, samt ett i bottenvån. Själva dammsugaren har vi installerat i en liten skrubb tillsammans med annat som man inte vill se (elskåp mm). ca 10m slang.
7000kr tror jag att vi har gett, med en viss rabatt.
Tyckte att det var ett måste, är väl standard i ett nybyggt hus, eller? ::)

Tyramyra
 
Är det bara jag som tycker att det är klumpigt att dra omkring med den långa slangen + att jag tyckte att det var dåligt sug i centraldamsugaren. Men det är några år sedan jag hade centraldamsugare. Kanske är bättre grejor idag...
 
jo visst har jag också minne av att mammas och pappas inte var så effektiv ibland.. men jag hoppas att det är mer drag i dom nuförtiden. Sen beror det väl på hur ofta man gör rent filter m.m
 
Vi är supernöjda med vår centraldammsugare i vårt Eksjöhus.Harför mig att kostnaden var 5900:- och det är ju inte mycket mer än vad en vanlig kostar.
Värt varenda krona!
 
Det lät ju nästan gratis ;D .. då kan man ju till och med köpa den och sen ha en vanlig också om det skulle vara så att man inte blir 100 nöjd..
 
Centraldammsugare är utmärkta för att ta upp smuts och skräp samtidigt som utblåset hamnar utanför huset. Någon grundlig rengöring blir det däremot inte, eftersom de inte är bättre än vanliga dammsugare. Men kombinerar man med våttorkning av golv och ett ordentligt verktyg som kan ta upp skit ur mattor och sängar så fungerar det. Tänk på att en vanlig "standardmatta" bokstavligen fylls med kilovis av sand, smuts och avlagringar och du får inte bort mer än det yttersta max 20% genom att skaka eller tvätta i tvättmaskin. När det gäller sängar samlar det på ca ca 1 kg om året av salt, hudavlagringar, kvalster m.m. tills de når den kritiska mängden och överskottet läcker ut på golvet istället. Så kör på centraldammsugare, mopp och någon form av verktyg som drar upp skit på djupet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.