12:e December 2012 kl 12:12:12 ;)

Har börjat fundera hur jag ska montera ihop golvvärmepumpen och kommit så långt att jag förstått var alla delar ska! Dock tur rörmockare kommer och gör själva riktiga montaget på fredag! :)

Har dock börjat fundera om det inte skulle gå att vrida pumpen "upp-och-ner" så jag får slanganslutningarna uppåt istället för neråt, detta då dom kommer uppifrån och skulle göra det mycket enklare och snyggare, slippa gå ner med slangarna förbi pumpen och sedan vinkla 180 grader upp och in i fördelaren.

Någon som vet om detta fungerar?

Edit: Glömde en fråga, ställdonen ska kopplas in i mottagarenheten LK Rumsreglering ICS, det är en blå och en brun kabel och ställdonet är märkt 24V AC/DC. Den gröna kontakten är omärkt och även där den gröna kontakten ska tryckas fast. Spelar det någon roll hur den blåa och bruna kabeln kopplas?
DSCN2174_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
14:e December 2012:

Ja idag har rörmockaren varit och dragit fram vatten till golvvärmen samt dragit ihop allt! :) Jag hade tänkt helt riktigt så det gick riktigt smidigt! :) Jag lyckades även få båda trådlösa termostaterna att prata med mottagarenheten utan bekymmer! Måste säga att LKs golvvärmestyrning är oerhört pedagogiska!
DSCN2204_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen när jag ändå hade han här så hade jag sett till att varmvattenstyrningen i fjärrvärmecentralen byttes ut, den har stått och droppat sen jag köpte huset, och senaste månaderna så har droppandet ökat avsevärt , undrar hur mycket pengar som droppat bort dära egentligen!
DSCN2197_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han har även kopplat in allt i badrummet, men det är inte redo att visas på kort ännu, fortfarande lite småpill såsom fönsterbräda som ska hängas upp i 6st vajrar genom innertaket och skruvas fast uppe på vinden i all isolering, kommer inte bli någon höjdare att montera! ;)
 
16:e December 2012:

Åter dags för taklistning, dock har jag lite problem med takklossarna jag köpt för ytterhörn, de är helt enkelt inte nog stora för mina allmogelister jag valt. Här vid ett avslut på väggen har jag jackat ut för taklisten, så då räcker storleken. Problemet blev dock att det uppstog en glipa.
DSCN2205_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipan fyller jag igen genom att limma fast en bit som jag klyvt till, sen ska den spacklas och målas!
DSCN2206_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett annat ytterhörn där listen sticker ut om jag använder mig av skåran i klossen. Så även här får det bli att limma fast stavar och spackla och måla!
DSCN2207_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limning under press pågår, snart dags för ett lager spackel och sedan slipning och målning på det! Alla dessa torktider är så sjukt tråkiga! :/
DSCN2210_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
18:e December 2012:

Idag ringde jag till banken för att höra om huslånen som snart ska omförhandlas och passade på att höra om när det är lämpligt att värdera om huset. Det blev visst nu på Torsdag! :O

Hoppsan, jag som ska lista tak och socklar och tänkte tapetsera om ovanför trappen innan taklistning.

Tur jag hade glömt bort hur himla lite roligt detta är!! Jalla jalla!!
DSCN2233_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte även bjuda på en bild på tjejjens underbara kreation med julgranen! (Kanske mest för mig att tänka på annat nu?) ;)
IMG_8371_400x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inflikar med takklossarna för ytterhörn som är färdigfixade och målade! Bara montage kvar!
DSCN2228_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör iväg en till med all snö som har kommit här senaste veckan, det var i princip nada snö för 7 dagar sen! Mycket energi har gått just till skottning!
DSCN2230_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
18:e December 2012:

Jäklar vilken fart det blev på oss igår, att få ett tydligt mål och kort om tid måste vara den bästa motivationen man kan få. Sällan annars jobbar man så effektivt som när något "SKA" vara klart en viss tid! :) Annars då det är hemmajobb så är det väldigt lätt att tänka "men det där är inte så bråttom" eller "jag ska bara sätta mig i soffan en stund" ! ;)

Här är skivorna extraskruvade, skrapade av allt löst och ordentligt dammsugade! Både jag och dammsugaren hade en fin balanseringsakt!
DSCN2237_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även tejpat skarvremsor!
DSCN2238_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta problem kom jag ihåg att jag läst en lösning på i helgen, jag hade tråkigt och kollade runt på Byggahus Forum då jag hittade en del jag aldrig läst, "Verktyg, maskiner & fordon" heter delen. Där hittade jag en tråd med massor utav tips och tricks, bland annat hur man förbättrar uppsugningsförmågan. Tråden rekommenderas varmt och ni hittar den här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18703-tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner.html
DSCN2240_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom på att jag hade en gummimatta jag handlat på biltema nångång, minns inte i vilket syfte jag köpte den men den fanns kvar. Bra-att-ha som inte tjejjen förstår! ;)
DSCN2242_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhära blev resultatet! Stort tack till mattiasp för att du delade med dig av vetskapen!
DSCN2245_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev grymt stolt över hur lådan blev efter taklistningen, över förväntan!
DSCN2248_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett andra lager spackel lagt, gode sent på kvällen men ska det hinnas så ! :/ Även fått upp all taklist förutom just här då det ska tapetseras innan takklossar och taklister. Även all golvsockel är uppe förutom hära!
DSCN2258_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Jättefint, härligt vilken energi du visar :)
 
Kjell_G skrev:
Jättefint, härligt vilken energi du visar :)
Tack så hemskt mycket, kul att det uppskattas! :)
 
19:e December 2012:

Ligger nu i sängen och försöker varva ner efter en hektisk dag, full rulle från jag vaknade kring 9-tiden till nu gör det lite svårt att få ner pulsen och kunna blunda...

Idag fortsatte forceringen, satte mig dock ner och gjorde en Att-göra lista. Finns inget bättre av flera anledningar! För det första får man en enkel översikt av vad som ska göras så det är enkelt att gå till listan och se vad som ska göras. Sen är det svårt (om inte omöjligt) att minnas allt som ska göras. Till sist är det grymt att få stryka över saker som är färdiga, det ger iaf mig oerhört mycket motivation!
DSCN2267_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte energi att visa upp allt som hänt under dagen, utan tar endast och visar en bild på byggandet av en hylla som ska hänga i vajrar i badrummet! Nöden har ingen lag, och ja, det är en kudde och några ihoprullade lakan ifrån garderoben som används! :p Hade jag vetat hur mycket jobb som låg bakom konstruktionen hade jag tänkt flera extra gånger, men är otroligt nöjd såhära i efterhand!
DSCN2307_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är Att-Göra listan, någon extra punkt och med en inköpt motivations-chokladkaka! Lite roligt är det att det är ändå endel punkter ifrån att listan ska vara avklarad, men ändå är nästan allt av chokladen borta, det är konstigt det dära!! Borde juh vara mer choklad kvar, hmmm! ;) :surprised:
DSCN2337_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
19:e December 2012:

Tänkte visa dagen i bilder, jag är medveten om att det blev mycket bilder. Men det blev helt enkelt väldigt mycket gjort. Tog dock en dag att bara slöa och återhämta sig! :)

Kom på att det fanns ytterliggera ytterhörnsklossar som skulle fixas till, så bara kapa tll och limma fast två stavar, sedan gå över med spackel och färg!
DSCN2261_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gå lös ännu ett varv med slipkloss, dammsugare och mer spackel! Måste säga att det är värt varenda krona med Abranet slipkloss, det dammar typ inget alls när jag slippar spackel! Tjejjen som är pedant är överlycklig av mitt inköp! (y)
DSCN2262_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar jag med fästanordningen för min "svävande" hylla i badrummet. Hyllan är redan kapad till perfekt längd mellan väggarna och sedan 5mm extra, sedan har jag målat ändarna och häftat dit gummilister, så det är typ sugpassning på hyllan nu! Har varit på den lokala cykelhandlaren och köpt vajrar, inte de vanliga med en liggande cylinder, utan dessa har en stående cylinder så det är bara borra med 1mm borr för vajern.
DSCN2272_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och sedan med 4mm borr för klumpen!
DSCN2274_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan trä igenom vajern-
DSCN2275_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och montaget blir i princip osynligt. Har även tänkt spraya klumpen med lite vit sprayfärg men det glömde jag bort! Får ha det på en Att-göra lista för framtiden! ;)
DSCN2276_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hålen i taket där vajrarna ska upp och fästas på vinden. Det som tog längst tid var att mäta ut hålen och var de skulle hamna och hur de skulle hamna i hyllan. För mellan spottarna går en elslang och den ville jag hellst inte borra i ! ;)
DSCN2286_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, så långt kom jag med hyllan, men var ensam hemma så kunde inte fortsätta med montaget ensam.

Nåja, över till profilen mellan köksgolv och vardagsrumsgolv! Har inhandlat en allt-i-ett list så jag även kan använda biten som blir över till slutprofil där golvet slutar mot trappen!
DSCN2289_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite roligt förpackningssätt för skruven till metallskenan, ett plaströr! :)
DSCN2290_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitten syns listen som alltid används, sedan till vänster är den del jag ska använda, för att fasa ner golvet till kökets golvnivå, den har en lutning. Den till höger är avslutet jag ska ha i trappen!
DSCN2291_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir gråhårig på att mäta ut vinklar, avslutet på väggen är inte 90 grader mot listen, så fick slipa till ändan på det, sedan var det inte lätt hitta var vinklarna skulle möta varandra.
DSCN2292_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står i instruktionen att listen ska tryckas i försiktigt medan delarna hålls ihop. Jag vet inte hur de menar med försiktigt men jag fick då sitta och banka med näven! Jag tror jag var nära att slå sönder ett ben i handen (överdriver en aning nu men), galet svårt få fast i plåtlisten. Fick dock ändå ta en polygrip och bända isär profilen för annars hade det aldrig gått få ner, stog inget om det i instruktionen!
DSCN2293_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett långpass är nästan ett krav för att få plåtskenan rak, den böjer sig lätt 1cm på sin längd om ca 2 meter. Stog inte heller något "att tänka på" eller så i instruktionen av Pergo.
DSCN2296_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, om än jag inte är helt nöjd med listen, hur den skulle läggas och passformen så blev resultatet ändå riktigt bra!
DSCN2302_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar upp inlägget i två delar, har mer att visa men vill inte riskera att det jag skrivit hittils försvinner! :p
 
forts. 19:e December 2012:

Då var det åter dags för hyllmontaget i badrummet. Tjejjen har kommit hem, hon fixade en underbar middag med färdiggrillat kött från affären och lite sallad! Helt perfekt, tar ingen tid att göra och mer tid över till att jobba! ;)

Här har vi mätt ut på vilken höjd vi vill ha hyllan, och att innertaket är 115mm tjockt, det blev 89 cm från hyllan dit där jag vill skruva fast vajern på vinden! Markerar med eltejp!
DSCN2304_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag märkte att eltejpen inte satt så bra på vajern (säkert olja eller nå på/i vajern), så jag tog färg och målade ovanför tejpen! (Det visade sig inte heller sitta fast, men nog länge till jag fått fast en på rätt höjd iaf ;) )
DSCN2306_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fina kreationen inför montage, kuddar och lakan som håller upp hyllan. Tejpat fast passet av två anledningar, dels att det är dyrt och vill inte att det glider ner i golvet, golvet kan ta skada och att hyllan sviktar, så det tejpades i mitten också!
DSCN2307_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjejjens uppgift är enkel, stå här nere och mata upp vajer och kolla så allt blir rakt! :)
DSCN2309_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv får jag denna position nere vid takfoten, gott om utrymme efter jag skottat undan all spån. Jag skottade undan det tidigare på dagen då det dammar något helt groteskt!
DSCN2310_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var svårt få upp vajern genom ett 5mm hål i innertaket, sedan 85mm luft innan hon skulle träffa nästa 5mm hål i brädorna. Det blev sedan att skicka ner en lång mejsel, så fick hon tejpa fast vajern... Lite som att fiska men garanti på napp! ;)
DSCN2315_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bricka modell halvstor och ett vajerlås. Enkelt och håller nog för stor tyngder! Funderar dock om brickan behöver vara större, men jag tror inte att det kommer slitas sönder!? Någon som är av annan åsikt?
DSCN2316_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla 6 st är nu klar, det är ett rent h-vete att justera perfekt, rätstegen är kanske att vara lite väl petig för en blomhylla! ;) Blev många gånger lösskruvat, justerat och sedan bara justera igen för det blev för mycket åt något håll. Nåja, vi tog först de 4 yttre vajrarna, och när allt där var perfekt var de i mitten bara att spänna upp och skruva fast!
DSCN2323_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skottat tillbaka spånet, borde kommit ihåg andningsmasken när jag gjorde detta! :/
DSCN2326_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultat, en styck svävande hylla!
DSCN2327_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hoppade det i jobbet, har visst redan fått upp två våder! (Det gick dock åt 4 våder).

Att tapetsera är ett straff, är inte mycket i livet jag klagar på, men just tapetsera!! Nej fy, här på bild syns irritationen efter 2 våder och slösat 4... Gick och hämtade mig en motivationswhiskey! Men faktum kvarstår att det fortfarande var lika hemskt att tapetsera! Kanske behövs en flaska eller två för att det ska bli roligt, men tror inte det blir så snyggt då! ;) Nej, dessa 4 våder är typ de enda jag tapetserat hittils i detta hus, svärmor gillar att tapetsera och tur är det! Jag kan spackla och slipa 5 varv, inga problem det är skitkul. Men aldrig mer detta!!
DSCN2328_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, slut på klagandet, det blev färdigt ändå! Även en våd ovanför badrumsdörren som skadades då jag breddade dörren åkte upp.
DSCN2329_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat med klackfoder runt dörren, skönt få lister på plats! :)
DSCN2331_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är resten av taklister, takklossar och golvsockel på plats. Kan meddela att takklossen i hörnet var inte kul få dit. Slutade med att jag stog på knä på räcket, lutade mig framåt och "föll" till jag tog i väggen. Skruvade upp den och sen fick jag pressa mig tillbaka.
DSCN2333_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klockan är egentligen bara 01:24, tror den lever på sommartid eller nå men fel är det! Det blev iaf nästintill klart allt jag ville ha hunnit, det viktigaste hann jag med iaf! :)

Värderingen var igår före lunch, och idag ska jag få beskedet! Det är otroligt spännande att få en dom på vad resultatet av 1,5 års slit blev!
 
Cool fönsterbänk fic du nåt svar på värderingen?
 
jkarlberg skrev:
Cool fönsterbänk fic du nåt svar på värderingen?
Tack för det, är supernöjd med fönsterbänken! :)

Ang. värderingen så vill jag inte gå ut med summor eller så, men kan säga att den blev ca vad jag hade hoppats på! :)
 
20:e December 2012:

Gick runt med systemkameran och försökte ta lite bättre kort än bara dessa byggkort! Badrummet är inte klart men lägger ändå in ett par kort. Det som ska göras är en glasskiva liknande det i lilltoan som vi ska ha en tapet på baksidan! Blir enkelt byta bakom glasskivan då! :) Sen ska även handdukskrokar upp på väggen bredvid kommoden, och bortanför det ska en "steghylla" köpas/byggas och lutas mot väggen.
IMG_8375_400x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är allt i princip klart! ska ta och lacka underdelen på vajerändarna vita! ;)
IMG_8380_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matdel och julgran!
IMG_8387_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan vy över matdelen!
IMG_8391_600x400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen hem till oss! :) Tjejjens skitsnygga krans!
IMG_8395_400x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggandet har gått in i lite vila nu inför jul, känner att det finns lite annat att prioritera! :)

Önskar er alla en riktigt god jul!
 
  • Gilla
nypon och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, Snabbt jobbat! Då är du fri för inhyrning nu? ;)
 
Tackar tackar corre, grymt kul att höra! :) Fri och fri är väl att ta i, men finns inte alls lika mycket för tillfället att göra utanför normal arbetstid! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.