Hej!

Mitt första inlägg här på sidan.
Är helt nybörjare på ALLT vad renovering heter  ::)

Vi skall måla om barnens badrum. Det är målat i vitt och grått av förra ägarna, som också var de som byggde huset -74.
Jag tror att standarden för badrum har ändrats sen dess? Är det något som jag måste förbättra på badrummet om jag målar om.

Allt jag vill göra är att måla över befintlig färg, så att hela rummet blir vitt. Sen skall jag måla några få ränder med färg.
Till sist skall jag sätta in en duschkarbin och förvaringsmöbler.

Förra ägaren sa att de inte själva har användt duschen på denna våningen alls, på 30 år... Skall jag testa vattnet för att se att rören är ok??

Tacksam för all hjälp jag kan få!!! :D
 
Oj, svårt att svara på. Du kanske skulle beskriva lite vad det är för material på väggar och golv? Väv och plastmatta? Är det matta i duschen som det är nu? Hur menar du testa vattnet? Om rören inte läcker så är de okej..
 
Hej Jon.

Tack för att du svarade på mitt meddelande. Ledsen att jag själv är så sen på att svara..
Skall bättra mig! :D

Jag vet inte riktigt vad det är för material i badrummet...
Det verkar bara vara färg, målad direkt på väggen?
I själva duschhörnan finns en bit våtrumstapet (fin ljusblå med vita blommor på :-/ )
På golvet finns en hemsk plastmatta.
Detta har varit så sen huset byggde -74.
Duschen är aldrig använd. I vanliga fall använder man ju sina vattenledningar lite då och då ;) och när man spolar igenom med varmt vatten så tar man bort vissa bakterier från rören. Om rören har stått i 30 år... kan det vara så att man måste göra något speciellt med dem då?

Jag läste i en bok (Husets ABC) att badrum som inte var kaklade hade en livslängd på 15 år! Våra är 33 år... Betyder det att vi måste göra om alla badrum och toaletter? :surprised:
I vårt "stora" badrum finns det samma sorts våttapet som i duschhörnan i barnens badrum. Den har också suttit sen -74 och man kan börja se mellanrum i skarvarna. Till detta finns den är roströd plastmatta... Usch!
I vårt gästbadrum har vi en våtrumstapet som är mörkbrun med oranga och vita blommor på! Men den är kultförklarad och kommer att få vara kvar så länge som det är ok med standarden!

Hur många av dessa badrum Måste vi göra om , för att vara säkra på att det inte gör någon skada?

En fråga till... när jag ändå är igång! Vi har nyss gjort om vår tvättstuga. Det blev sådär :-[ Men man måste ju börja någonstans för att lära sig! Vi/jag glömde bort att man skall grunda med grundfärg, så det blev flammigt på väggarna. Vi la annars mycket tid på att se till att väggarna var helt finslipade och spacklade.
Vi använde en "vanlig" blå färg som färgaffären sa var ok till tvättstuga. Min fråga är: Jag har läst mig till att tvättstuga räknas som våtrum och då kräver samma fuktspärr och annat som ett badrum. Är vår ommålade tvättstuga då egentligen godkänd?

Massor av frågor! Jättetacksam för alla svar och tips!
 
Det låter som att ni borde ha dit någon kunnig och kika. Men det är gamla badrum, och jag hade definitivt rekommenderat en renovering om de skulle användas regelbundet. Sätter ni in duschkabin är det inte lika kritiskt, så länge det inte blir stopp i golvbrunnen under kabinen så vattnet rinner ut på golvet, och så länge ni har bra ventilation så det inte kommer ut fukt i väggar och bjälklag.

Rören står väl under tryck även nu när duschen inte används? Om de inte läcker så är det ju bara att använda dem. Fast ni kanske inte ska dricka de första deciliterna som kommer ut.. :)

Man kan inte säga att en tvättstuga räknas som våtrum eller icke våtrum. Det beror på hur den används, om man spolar av skitiga stövlar direkt på golvet och har duschkabin i hörnet och så vidare. Men i de absolut flesta fall räknar man det inte som våtrum. Det låter som att så skulle vara fallet hos er också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.