Det är ingen dålig idé! Montering är väl ej så stora pengar i, men leverera till folk är bra.
 
Det är nog ingen bra idé, då försvinner ju hela poängen med att köpa i Polen, eller har du tänkt att göra det gratis?
Skillnaden är för liten mellan Polen och Sveriges priser för att det ska räcka till en mellanhand.
 
ser inte heller någon vits med detta.
 
Hade inte tänkt göra något påslag på materialet utan tjäna pengarna på monteringen. 30% billigare är det i Polen. Fattar att det inte blir några stora pengar men tänkte man kanske kunde börja med detta och sen utöka med att sälja från lite exlusivare polska tillverkare, men det kanske är bättre att börja med det istället i så fall?
 
kan du polska?
 
Monkey business. Väntar otåligt på inlägg från någon som faktiskt hämtat ett IKEA-kök från Polen, och hur mycket han faktiskt tjänat in. Att göra det till affärside och montera kök, krävs stort kundunderlag. Det kanske inte är så många som är sugna på just ett IKEA-kök. Ja, språket tillkommer som grädde på moset. ;)
 
isolde skrev:
Monkey business. Väntar otåligt på inlägg från någon som faktiskt hämtat ett IKEA-kök från Polen, och hur mycket han faktiskt tjänat in. Att göra det till affärside och montera kök, krävs stort kundunderlag. Det kanske inte är så många som är sugna på just ett IKEA-kök. Ja, språket tillkommer som grädde på moset. ;)
Jag har inte frågat den här killen om lov att länka till hans blogg. Men jag antar att bloggare inte tar illa upp om man länkar till dom?

Han beskriver hur han åkte till Polen och hämtade ett kök.
http://gladasnickaren.wordpress.com/2012/03/31/ett-ikea-kok-fran-polen/

I nyare inlägg finns uppgifter om hur mycket han sparade.
 
Oerhört rolig läsning så här på morgonkvisten :)
Lite crazy resa, med tanke på bilderna och erfarenheterna.
http://gladasnickaren.wordpress.com/2012/03/31/polen-resan-forts/

"Spontant så sparade jag inte SÅ mycket pengar på resan eftersom kronan försvagats mot polska valutan nu sista veckorna"

I ett annat blogginlägg nämner han en summa strax under 10 000 kr, som han sägs ha tjänat in.
Jämförelser blir vanskliga att göra, då någon garderar sig med en släpvagn, men åker på klart dyrare färjebiljett osv.
 
big mike skrev:
Funderar på att starta ett företag som hämtar ikeakök i Polen och monterar dom. Bor i Karlskrona så har inte så långt.
Bra eller dålig idé?
Jag tror inte att du får lönsamhet i detta. Prisskillnaden tycks inte vara tillräckligt stor för att täcka resor etc. Börjar du hämta kök på regelbunden basis kommer du också att behöva hantera returer, felleveranser etc. Goda kunskaper i polska är nog nödvändigt.
 
Tycker folk gör ju inget annat än köper kök:). Innan när jag levererade Ikeakök så frågade ju typ varannan kund om man visste nån som kunde montera det när dom såg hur många platta paket det faktiskt blev haha. Men tror ja lägger denna idén åt sidan så jag får plats med några nya galna idéer där uppe:).
 
Jag och tjejen hämtade hem kök från Ikea i Polen i oktober och det är inget jag rekommenderar någon att göra om de inte har full koll på vad de gör.
Polackerna är sjukt dåliga på engelska, jag hade hjälp av några polska kontakter och det var nog tur det.
Resan kostade ca 6000:- för biljett, bensin, hyra av stor biltransportsläp samt mat. Det tar ca 3 dagar totalt, med en heldag i polen. Då hade vi 40 mil till Karlskrona som är bäst att åka ifrån trots att jag bara har drygt 17 mil till Nynäshamn.
Man sparar dock pengar, inget snack om saken. I mitt fall lite över 60k men då hämtade jag även fönster till hela huset och jag köpte de dyraste vitvarorna jag hittade på Mediamarkt.
Jag skulle säga att gränsen går någonstans om köket man vill ha i Sverige kostar över 70k, då börjar det vara värt att åka själv.
 
Hämtade delar av IKEA kök i tyskland (Hamburg) i november. Allt är inte billigare där, men det är lätt att kolla upp när man väl ritat sitt kök och kopierat in inköpslistan i excel och kan sätta priser på i princip varje artikel genom de respektive ländernas IKEA-hemsidor.

OBS att det verkar vara smart att kolla vad de ingående delarna kostar i t.ex. hörnbänkskåp med utrdragshylla. Minns inte riktigt, men det kan t.ex. vara så att hela skåpet är 20% billigare i tyskland, men om du bryter ner det märker du att stommen faktiskt är lite dyrare där, och om du köper den i Sverige och resten i tyskland blir din totala besparing på skåpet istället t.ex. 25%... Det som är billigare i tyskland kan man köpa där, och resten hemma.

Den där excellistan tar en kväll eller så att fylla, då det är mycket manuellt copy-paste arbete, men när det är gjort man kan ta fram exakt vad man ska köpa i Tyskland/Polen för att optimera sin materialkostnad mha olika funktioner i excel ... (Den som kan utveckla en webtjänst eller ett excel-macro som tar emot ikea programmets inköpslista och ger tillbaka en excelfil med olika länders priser på respektive artikel kommer nog göra många glada)

Om man vill göra returer går det bra i Sverige om man har kvitto med sig, annars får man tillgodobelopp (med svenskt pris för den återlämnade varan(!)), om förpackningen är obruten. Har bara provat utan kvitton, och det funkade.

Glöm inte vikten. Smart att lägga in den i excel filennär man ändå slår upp priser på allt. Om man köper hela köket i tyskland blir det tungt, och bilen/släpet kanske inte kan/får lasta så mycket, och ölen och vitvarorna man ska ta med sig väger också en del...

En inte-så-kul-grej att märka på plats är att de inte tar andra kort än (tyska?) maestro och electron kort på där. Cash is king med andra ord

pga av ovanstående + att jag slarvat bort mina kvitton från IKEA tyskland kan jag inte just nu räkna ut exakt hur mycket jag sparade på att åka, men innan jag åkte verkade det vara ca 20-25%.

Har även köpt en Siemens induktions häll från någon tysk webshop jag hittade på idealo.de. 2.500kr billigare än tretti.se (inkl frakt såklart), även om den specifika modellen hade sjunkit i pris rätt så fort i Sverige de senaste månaderna, och säkerligen sjunker mer, men hur länge orkar man vänta?
 
dubbelpostning borttagen.
 
big mike skrev:
Tycker folk gör ju inget annat än köper kök:). Innan när jag levererade Ikeakök så frågade ju typ varannan kund om man visste nån som kunde montera det när dom såg hur många platta paket det faktiskt blev haha. Men tror ja lägger denna idén åt sidan så jag får plats med några nya galna idéer där uppe:).
Konstigt de nte kollat upp efter en montör INNAN köket levererats hem till dem...
Ikea samarbetar väl med folk som monterar upp deras kök för 800:- / skåp eller hur är det ?

Då är ju din id'e inte lönsam då de flesta kök snittar runt 12 skåp vilket blir ca. 10000:- för monteringen.
Ska du då hämta prylarna i Polen utan att lägga på något så kan det ju aldrig gå ihop känns det som... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Konstigt de nte kollat upp efter en montör INNAN köket levererats hem till dem...
Ikea samarbetar väl med folk som monterar upp deras kök för 800:- / skåp eller hur är det ?

Då är ju din id'e inte lönsam då de flesta kök snittar runt 12 skåp vilket blir ca. 10000:- för monteringen.
Ska du då hämta prylarna i Polen utan att lägga på något så kan det ju aldrig gå ihop känns det som... :rolleyes:
Dom hade väl planerat att sätta upp det själva på ett par kvällar typ men blev nog lite skraja när dom hade halva vardagsrummet fullt med kartonger och vitvaror :)

Om man sparar 20000:- på att köpa det i polen så kunde kunden ju få det monterat för ungefär samma som bara varorna kostar i sverige tänkte jag. Men det är nog svårt att få tillräckligt underlag för en heltidstjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.