Hej på er!

jag har inhandlat en autoclip 525s, har ca 2500 kvm gräs.
har bara skummat lite i instruktionsboken, men hur vet klipparen vilken som är vilken zon?
jag får försöka dela upp det i tre zoner, då det växer lite olika snabbt pga olika anledningar.
har läst lite inlägg här på forumet, verkar inte helt enkelt.
Helt ny här, om ni tycker jag saknar förstånd.
 
Jag försöker gärna svara på dina frågor, men börja läsa instruktionsboken. Både en och två ggr innan du frågar. Det mesta står där =)

Egentligen är det inga konstigheter det här med zoner. Du talar egentligen bara om för roboten hur och när han ska ta sig till de olika ytorna genom att ställa in avstånd, riktning och procent av den totala klippytan. Däremot svårare att förklara i textform så här. Men börja med att lusläsa instruktionsboken så kommer du få svar på de flesta av dina frågor där, annars ska jag försöka hjälpa dig.. .
 
Ska säkert lösa sig, längtar efter våren nu, känns overkligt att man inte ska sitta på åklipparen i 1,5 tim två ggr i veckan. Hoppas på att få en riktigt fin matta, tänk att kunna göda mattan utan att behöva klippa det själv.
 
Hej!

Nu har jag läst på, så jag tror jag ska fixa att installera roboten.
Men Hur långt över gränskabeln går klipparen innan den byter riktning?
står att man skall lägga den ca 30cm från kanter och murar,
kan det vara en bra ide att fästa kabeln med plastspiken, tills man vet hur den beter sig?
och sen lägga ner den när man är nöjd.
 
Det är faktiskt lite olika hur långt över den går. Beroende på om gräsmattan lutar något, vilken vinkel roboten har över slingan osv. Att sätta med plastspik på områden man är osäker på är aldrig fel. Man får i princip alltid efterjustera på något ställe oavsett efter en installation.

Håller du de 30cm är du safe i 99% av alla situationer som roboten kan utsättas för.

Mina mått varierar kraftigt mellan 5-35cm beroende på hur det ser ut på andra sidan slingan..
 
Ett tips är dessutom att uppgradera din maskin till den senaste programvaran om du inte redan gjort det. Den senaste fw gör tex att roboten saktar in mjukare innan stopp mot kabel och mjukare start när den ska iväg igen. Känner dessutom av kabeln något tidigare än innan..
 
boltis skrev:
Ett tips är dessutom att uppgradera din maskin till den senaste programvaran om du inte redan gjort det. Den senaste fw gör tex att roboten saktar in mjukare innan stopp mot kabel och mjukare start när den ska iväg igen. Känner dessutom av kabeln något tidigare än innan..

2 frågor:

1) vad kostar ungefär en uppdatering av mjukvaran (antar att service är med i detta)

2) jag har min maskin i varmgarage, har laddat den 1 gång sen vintern kom. Nu kan jag inte stänga av maskinen, den står och piper om vart annat, vad kan det bero på?!
 
När det kommer till kostnad för uppdatering så varierar det säkert. Jag kan väl bara svara för mig själv/vårt företag.

De maskiner jag/vi sålt och som är inom garantitid uppdateras gratis vid behov. De får i regel tätare uppdateringar dessutom för att finjustera en ny programvara men det är oftast inte nödvändigt att uppdatera varenda gång ny fw kommer. Rekommendationen är att uppdatera en gång om året vid vinterservice om man inte upplever några driftsstörningar på maskinen. Om det någon gång skulle komma en kritisk uppdatering uppdateras givetvis samtliga maskiner utan kostnad.

För äldre maskiner och maskiner som inte är köpta hos oss tar vi ut en avgift a 200kr i dagsläget för bara uppdatering. Inte för själva programvaran i sig utan tiden det tar att skruva isär, uppdatera, montera ihop typ. Om man nu av någon anledning inte vill utföra vinterservice på sin maskin för då ingår det i priset för servicen. (en vinterservice kostar i dagsläget 995-1795:- inklusive. moms beroende på modell och om kol osv måste bytas i motorerna, kniv etc)

Men som sagt, detta är endast våra riktpriser och de skiljer sig säkert från handlare till handlare.
 
Att inte kunna stänga av maskinen har jag aldrig råkat ut för. Inte ens när du trycker på huvudbrytaren / off? I värsta fall får du väl plocka kablarna till batteriet och se ifall fenomenet kvarstår efter omstart men det var något nytt för mig. Säkert du tryckt på rätt knapp? Haha (ironi..)

Är det samma pipande ljud som om den står i laddningsstationen och tar emot laddning? (eller du har stängt av det pipet? Det går ju nämligen att göra i inställningsmenyn)
 
Vet inte vilken mjukvara min har, har packat upp den och laddat den, inte haft igång den ens.
Lite sugen på att låta den köra lite på mattan nu när där inte är snö.
 
Haha, tanken slog mig innan idag oxå. Ut och prova min fina fjärrkontroll. Men ångrade mig när jag kom på hur noga jag rengjorde den innan jag satte in den för vintern. :-D


Edit: vilken programversion du har ser du i displayen på baksidan. Börjar med R och sedan några siffror R12987 typ..
 
Redigerat:
Var ute och kollade, där står r12405 på min.
är det gammalt elller nytt?
 
Det är en "gammal" version. Men kanske den viktigaste. Den tog bort ett fenomen som kunde inträffa när det regnar. Nämligen att maskinen gick in för regn, för att sedan köra ut direkt igen bara för att konstatera att det fortfarande regnade. Och så höll den på med kraftiga hjulspår i gräsmattan som följd. Men det var/är bara enstaka maskiner som faktiskt gjorde så. Senaste versionen idag är R13960.
 
Ok tack, då ska jag låta uppgr innan våren!
 
Har också varit och köpt mig en 520 nu. Var kampanj på "Förra årets modell" som enligt säljaren är samma som årets modell fast med äldre mjukvara. Men den skulle de uppgradera gratis. Så jag hoppas det var ett kap.

Mitt största i-landsproblem just nu är var laddstationen ska placeras. Står i manualen att det behövs två meter raksträcka innan boet. Mitt tilltänkta ställe har bara plats med strax över en meter. Någon som vet hur mycket man kan tumma på den där landningsbanan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.