Vad jag har förståt så får man inte spackla innan man säter kakel.
Är det så eller är det bara vissa spackel man inte får andvända?
Varför får man inte spackla?
om det suttit väggmatta innan som man riverbort, så är ju dena spacklad.
 
...men ska man bara jämna av lite så kan man ju använda fixet till detta.
 
Jag använde vanligt gipsspackel, gukka, fix, plattor!
Ha man slarvat med gukkan hjälper ju inga "godkända" spackel, gips i världen...
 
jag bara tänkte rent generelt. har hört att man inte går andvända gipsbaserade spckel, men bruk går bra, altså sandspackel.
men om det varit väggmatta innan så har dom ju innan redan andvänt gipsspackel & då säger ju ingennått.

vad kan hända neä man andvänder fel spackel?
 
Har du fuktspärrat så får du inte spackla med spackel på spärren men det går bra att spackla med fix. Ska du sätta kakel i kök eller vägg utan fuktspärr som är spacklat med gipsbruk etc så måste du prima med vidhäftningsprimer först.

CarMan skrev:
jag bara tänkte rent generelt. har hört att man inte går andvända gipsbaserade spckel, men bruk går bra, altså sandspackel.
men om det varit väggmatta innan så har dom ju innan redan andvänt gipsspackel & då säger ju ingennått.

vad kan hända neä man andvänder fel spackel?
 
kakelmaster skrev:
Har du fuktspärrat så får du inte spackla med spackel på spärren men det går bra att spackla med fix. Ska du sätta kakel i kök eller vägg utan fuktspärr som är spacklat med gipsbruk etc så måste du prima med vidhäftningsprimer först.

[quote author=CarMan link=1138440775/0#4 date=1138576340]jag bara tänkte rent generelt. har hört att man inte går andvända gipsbaserade spckel, men bruk går bra, altså sandspackel.
men om det varit väggmatta innan så har dom ju innan redan andvänt gipsspackel & då säger ju ingennått.

vad kan hända neä man andvänder fel spackel?
[/quote]


Men man får spackla med vad man vill under fuktspärren?
 
Spackla med våtrumsspackel eller byggspackel typ abs 4200 dock ej sandspackel.


CarMan skrev:
[quote author=kakelmaster link=1138440775/0#5 date=1138640943]Har du fuktspärrat så får du inte spackla med spackel på spärren men det går bra att spackla med fix. Ska du sätta kakel i kök eller vägg utan fuktspärr som är spacklat med gipsbruk etc så måste du prima med vidhäftningsprimer först.

[quote author=CarMan link=1138440775/0#4 date=1138576340]jag bara tänkte rent generelt. har hört att man inte går andvända gipsbaserade spckel, men bruk går bra, altså sandspackel.
men om det varit väggmatta innan så har dom ju innan redan andvänt gipsspackel & då säger ju ingennått.

vad kan hända neä man andvänder fel spackel?
[/quote]


Men man får spackla med vad man vill under fuktspärren?[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.