Snailman
Ska sitta en golvvärmegivare för varje golvslinga, höjd ca 150 cm över färdigt golv..

(gäller nybygge)

Edit det är nog snarare en termostat?
 
Elektrikern som gjorde vårt hus, byggt 2010 avslutade med slang, dvs inte dosor. Rumsgivarna vi har är på gränsen till att täcka en dosa.
 
Ja, rörutlopp. En termostat riskerar att inte täcka en dosa helt.

//Patrik
 
Snailman
detalj.jpg Ok, problemet är att jag inte tänker sätta några termostater på ganska länge, en apparatdosa går ju att täcka, men inte ett rörutlopp, hittade några bilder på ett bygge där de har satt apparatdosor ser ut att sitta någon sorts extra lock innanför, ska se om jag kan klippa ut en detaljbild
 
Redigerat:
Jaha, ja kör dosor då.

//Patrik
 
Det finns ramar till dom flesta termostater så att apparatdosorna täcks.
 
Snailman
ok, jag kör på att det finns
 
Det finns ju även infällda termostater att montera i apparatdosa om man vill.
 
Mikael_L
Snailis, jag har/var i precis samma sits. Termostater som inte kommer bli inkopplade på länge, kanske aldrig.

Jag satt i alla fall apparatdosor.
Jag har en plan på alternativ användning ifall det inte blir termostater, sätta rörelsedäckare till ett ev larm där, och larmet på den centrala positionen vid GV-fördelaren.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Eller kom in i matchen 2012 och kör trådlöst?
 
Har man möjlighet att dra tråd (öppna väggar) så slår det trådlöst i 10 fall av 10. Inga batterier eller mottagningsförhållanden att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
martinradbo och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort bägge delar i jobbat att sätta A-dosa eller endast rörutsläpp. Sen så vid just A-dosor till govlvärmegivaran så brukar de sällan täcka Dosan helt utan ramar eller infällda historier. En "lösning" är att inte skära upp tapeten mer än nödvändigt. dvs mindre än dosan.

Annars så ett rörutsläpp kan man ju klämma dit ett doslock över och dra två skruv i väggen om man känner för det.

Jag förespråkar även jag trådad historia. Bara sätta de ovanför strömbrytaren i varje enskillt rum. Lägg gärna till en slant på att få några som blir infällda och sätt A-dosor.

Du behöver inte en givare för varje slinga om du tex har två st i vardagsrummet etc. Går koppla ihop i golvvärmecentralen att en termostat styr två golvslingor etc.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
eran skrev:
Har man möjlighet att dra tråd (öppna väggar) så slår det trådlöst i 10 fall av 10. Inga batterier eller mottagningsförhållanden att ta hänsyn till.
Ja. Batteribyte var 5-10 år är rätt jobbigt.
Att installationen tar 2 timmar istället för 12 är ju rätt dåligt det med.
Samt möjligheten att kunna flytta termostaten i efterhand på 1 minut utan att behöva dra kabellist/motsvarande runt halva rummet är ju också en klar nackdel.
 
Det är väl även en kostnadfråga, trådlöst kostar minst dubbelt mot trådat
 
Snailman
Jag har ju börjat sätta dosor, så dosor får det bli, samt att jag inte sätter mer än en dosa/givare där samma 'rum' har flera slingor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.