Hej!

Har testat ett sparkonto nu under 7 månader, där sparräntan är 3.25%

Satte över 120000 kr dit och räknade ut att räntan efter 1 år borde resultera i 120000x0,0325=3900 kr

Rätt eller fel? För jag kollade idag och den intjänade räntan var på 240 kr.

Tänker jag fel eller är det nåt fel med webbsidan hos banken?

/S
 
Det ser ut som det är en månads ränta minus 30% skatt och ev avgift, 120000 + 3,25% =123900 med 12 mån ränta per månad blir det 325 kr - 30% =227.5 kr.
Men det är väl bäst att ringa banken och fråga här kan ingen veta endast gissa som jag.
 
Hur ofta sker räntekapitalisering? Normalt är ju en gång per år (31/12).
Upplupen ränta som inte kapitaliserats brukar man inte se.
Dvs det låter som att din bank har två kapitaliseringar per år (30/6 + 31/12) eller så finns det nåt annar villkor inblandat.
 
A
På de flesta av mina sparkonton kan jag utläsa upplupen ränta innan den kapitaliseras.
 
bra-byggare skrev:
På de flesta av mina sparkonton kan jag utläsa upplupen ränta innan den kapitaliseras.
Samma här.
 
sunqan skrev:
Hur ofta sker räntekapitalisering? Normalt är ju en gång per år (31/12).
Upplupen ränta som inte kapitaliserats brukar man inte se.
Dvs det låter som att din bank har två kapitaliseringar per år (30/6 + 31/12) eller så finns det nåt annar villkor inblandat.
Är det mer än en kapitalisering per år så blir räntan lite annorlunda.

Exempel: 2 kapitaliseringar och 3,25% på 120 000

Första efter 6 månader: 3,25%/2 * 120 000 = 1 950 => 121 950 kr
Andra efter 12 månader: 3,25%/2 * 121 950 = 1 982 => 123 932 kr

Dvs årsräntan blir 3 932 kr (3,276%).

Har banken lovat en årsränta på 3,25% och det är mer än en kapitalisering per år blir räntesatsen vid dessa tillfällen något lägre för att kompensera för ränta-på-ränta effekten.
 
Men om vi skall ta trådskaparens fall så låter det ju nästan som att det antingen är något fel, eller att han missat en villkor, något i stil med att pengarna måste stå insatta en viss tid för att man skall få den räntan?
 
Det där med kapitalisering en gång per år. Åtminstonde tidigare så räknade banker bara på årsränta, utbetald vid nyår, enda sättet att få ut sin ränta i förtid var att avsluta sitt konto. Men då räknade bankerna av bekvämlighet med en linjär ränta, man tog alltså inte hänsyn till ränta på ränta effekten. För en gångs skull en "felräkning" i kundens favör.

Detta utnyttjades på 80 talet av placerare, de sade systematiskt upp sina konton med jämna mellanrum och öppnade nya konton, efterssom det fanns en avgift för att öppna nytt konto så gick det att räkna fram en balanspunkt, att det var optimalt att avsluta kontot ex. var 7e månad. Och på så sätt kunde man få några tiondelar högre ränta (vi skall komma ihåg att räntorna på den tiden låg i 10 - 15% klass).

Detta sattes så mycket is system att SE banken hade en kontoform för "guldkunder" där banken automatiskt sade upp kontot och öppnade nytt med bestämda mellanrum.
 
Njae sparränta tror jag knappast var 10-15 % Låneräntan låg där i det spannet ungefär.
 
Jag har en gammal bankbok där det står att räntan är 11,25 %.
 
bra-byggare skrev:
På de flesta av mina sparkonton kan jag utläsa upplupen ränta innan den kapitaliseras.
Jag har nordea, handelsbanken och skandiabanken (och är privatperson!) och inget av mina konton där visar upplupen ränta, bara kapitaliserad.
 
A
sunqan skrev:
Jag har nordea, handelsbanken och skandiabanken (och är privatperson!) och inget av mina konton där visar upplupen ränta, bara kapitaliserad.
Jag har Handelsbanken och Skandiabanken och på Handelsbanken kan åtminstone jag se upplupen ränta (gå in på kontovillkor i Internetbanken). På skandiabanken kapitaliseras räntan på vissa av mina konton varje månad och där ser jag bara hur mycket som kapitaliserats i år men på ett fasträntekonto hos Skandiabanken jag hade förut kunde jag tydligt se upplupen ränta.
 
Fasträntekonton är en helt annan sak...
 
Kollade just... Shb har tydligen lagt till upplupen ränta ( kollade bara på kontot där man får högre ränta om man har 100k+) där ser man :)
(när fn dök det upp)...
 
A
sunqan skrev:
Fasträntekonton är en helt annan sak...
Varför då?

För övrigt är mina konton på Handelsbanken inte fasträntekonton och jag kan se upplupen ränta så jag förstår inte riktigt din poäng:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.