Ang. Ventilation. I alla våtutrymme skall luften ut o i alla andra rum luft in. Själv har jag en paxfläkt källaren som ökar i varvtal när fukthalten ökar. Den är alltid igång. Ventilation i alla rum.

Ang. Reglar i källaren till dörrkarm.
Har du stålskenor du fäster i så trä inte kommer i kontakt med fuktig betong så är det bra.
Om man inte skulle kunna ha det så kan man inte heller hänga en TRÄdörr. Eller gipsa för där är papper som är organiskt på fram och baksidan.

Stäng inte in fukt.
Aldrig organiskt direkt mot fuktig betong.
Sätt inte klinker på fuktigt betonggolv. Ger utfällningar och luckrar upp fogen.
 
Okej jo det är vad jag hört sen tidigare med, ville ha det bekräftat.
Men som "ronolo" skrev -puts/bredspackling/silikatfärg. Då kan man sova gott om natten.

Jo det är ju alltid säkrast om man undviker en riskkonstruktion. =)
 
En fråga till.
Jag har två "fönster" i källarrummet, gjorda med 4 glasblock vardera.

Hur täcker jag enklast dem? Utan att det bildas kondens osv. Murbruk?
 
Martin_B
släggan78 skrev:
Ang. Reglar i källaren till dörrkarm.
Har du stålskenor du fäster i så trä inte kommer i kontakt med fuktig betong så är det bra.
Om man inte skulle kunna ha det så kan man inte heller hänga en TRÄdörr. Eller gipsa för där är papper som är organiskt på fram och baksidan.
Ett bra tips är också att lägga en bit syllisolering under dörrtröskeln, som ju är utav trä. Så slipper den suga massa fukt.


Sätt inte klinker på fuktigt betonggolv. Ger utfällningar och luckrar upp fogen.
Det beror väl på vilken typ av klinker, hur stora de är och hur breda fogarna är. Ju mindre plattor, desto fler fogar, desto större diffusionsöppen fogyta.

Men jag får väl säga att, för att klinker skall bli ett problem i källaren, får det ju vara BRA fuktigt på golven. Huset måste ju i princip stå i en sjö eller något :) Det är nog riiikgt extremt sällan det är så fuktigt i källargolv att just klinker skulle vara ett problem. Har själv aldrig någonsin sett det i verkligheten och då har jag sett många riktigt fuktiga källare med klinker, där exempelvis väggar har varit så dyblöta att putsen har totalt vittrat sönder.
Tänk också på alla utomhustrappor till entréer som är klinkade/kaklade, som har hållt i 30-40 år utan problem. Och då finns ändå dessa trappor utomhus i direkt fukt, med regnande kanske varje dag i veckor i extrema fall.
Använder man helt normala klinker som kanske t.o.m är lite grövre till ytan, så blir det nog aldrig några som helst problem.

Personligen tror jag, att om man har sådana extrema fuktproblem att fogarna luckras upp på ett klinkat källargolv, ja då är det nog faktiskt bäst för hela husets skull att bila upp hela golvet, gräva ner, dränera och isolera ordentligt och sedan gjuta om plattan. Eller flytta från huset :D
 
Redigerat:
Att det ska vara något problem att ha klinkersgolv i mitt hus tror jag inte heller på. Jag vill ju ha klinkersgolv för att det ska vara just icke organiska material mot golvet. I nuläget är det oventilerad plantonmatta med klickgolv på.
 
Martin_B
Bios skrev:
En fråga till.
Jag har två "fönster" i källarrummet, gjorda med 4 glasblock vardera.

Hur täcker jag enklast dem? Utan att det bildas kondens osv. Murbruk?
Nu antar jag att dessa sitter i en yttervägg.

Beror väl på om de är bärande eller inte, samt om du vill bevara de för framtiden eller inte.
Om de inte är bärande (troligast att de inte är bärande, för förmodligen sitter de där ett gammalt fönster suttit), och du inte vill bevara de, så är det allra enklaste att bara ta en slägga och slå ut de. Sedan köper du ett par lecablock i samma bredd som din befintliga vägg, murar in de, och putsar över. Gör du bra arbete med putsen lär man aldrig ens märka att där har varit ett hål någon gång.
Skall du dessutom bredspackla över allting så kommer man definitivt aldig kunna se vart hålet har suttit.

Om du vill bevara de och bara täcka över de "tillfälligt" så vet jag inte vad som är bäst. Men kanske en tunn murad vägg framför glasblocken av leca om där finns plats, sedan putsa över. Annar så du väl hänga en tavla framför :D
 
Martin_B
Bios skrev:
Att det ska vara något problem att ha klinkersgolv i mitt hus tror jag inte heller på. Jag vill ju ha klinkersgolv för att det ska vara just icke organiska material mot golvet. I nuläget är det oventilerad plantonmatta med klickgolv på.
Då kan du ta upp en bit någonstans och kika under. Gör det under en period då du vet källaren är som fuktigast. Är det blött på källargolvet undertill, vatten som samlats i droppar och platonmattan täckt med "dagg" eller större droppar, ja då kan det vara läge o fundera på att verkligen välja den mest fuktgenomsläppliga klinker du kan hitta, så kommer det nog lösa sig med fukten.
Är det däremot snustorrt även under den helt täta platonmattan, så kan du nog köra på med vilken klinker som helst.

Så hade jag gjort iallafall.

Skulle du mot all förmodan märka problem med fukt i klinkergolvet så släng in en avfuktare som du sätter igång då och då under fuktiga perioder. Inte nog med att den avfuktar så huset mår bättre samt även du själv, så gör den att det blir billigare att värma upp källaren/behålla befintlig värme i källaren. Eftersom torr luft är lättare att värma upp, blir det därmed också billigare att värma upp.
 
Tack för tipset. Nu har jag ju inte tittat under platonmattan då golvet ligger kvar.
När jag flyttade in så rev jag dock upp ett annat klickgolv i källaren då det låg direkt på plattan, det var bara underlagsfoam emellan. Tyckte inte det såg så farligt ut dock (detta gjordes på sommaren). Antar att det framåt våren är ganska fuktigt i marken och att kontroll kan utföras då.

Avfuktare har jag redan. Ang uppvärmning så är tanken att det ska in en luft / luft värmepump i detta källarrummet som ska hålla temperaturen i källaren högre än vad den är i nuläget, troligtvis får den stå på året runt.
 
Martin_B skrev:
Nu antar jag att dessa sitter i en yttervägg.

Beror väl på om de är bärande eller inte, samt om du vill bevara de för framtiden eller inte.
Om de inte är bärande (troligast att de inte är bärande, för förmodligen sitter de där ett gammalt fönster suttit), och du inte vill bevara de, så är det allra enklaste att bara ta en slägga och slå ut de. Sedan köper du ett par lecablock i samma bredd som din befintliga vägg, murar in de, och putsar över. Gör du bra arbete med putsen lär man aldrig ens märka att där har varit ett hål någon gång.
Skall du dessutom bredspackla över allting så kommer man definitivt aldig kunna se vart hålet har suttit.

Om du vill bevara de och bara täcka över de "tillfälligt" så vet jag inte vad som är bäst. Men kanske en tunn murad vägg framför glasblocken av leca om där finns plats, sedan putsa över. Annar så du väl hänga en tavla framför :D
De har nog suttit där sedan huset byggdes. Tänkte mest att man kanske kunde hacka till lecablock och fylla upp med på insidan tillsammans med betong. Går ju ändå inte att se igenom dem.
2012-12-20 15.59.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trådkapar lite: På tal om dörrar i källare... Vi hade problem med att karmarna möglade nedersta 20 cm och nu står vi och funderar på vad vi ska ersätta dem med, dörrkarmar i PVC (som fönstermaterialet) hade ju varit kanon men det verkar inte gå att köpa i Sverige.
Nu är vi inne på att sätta fuktspärr nedersta halvmetern i dörrhålet, sånt man använder i badrum. tycker att det inte är något problem då väggen kan andas längs väggen istället där det är målat med silikatfärg. Men finns det någon som har en annan lösning?
 
Hej
Jag tror inte på att blaska med fuktspärr.
Lägg lite vanlig hederlig tjärpapp under tröskel och ändräet på karmen så ska du se att det inte ruttnar.
Fredrik
 
Men vårt problem är att fukten kommer från väggen och inte nedifrån plattan och det handlar om minst 20 cm som har möglat på den stående delen av karmen. Tröskeln, ändträ samt nederdelen av karmen som var ingjuten i plattan var däremot inte angripna alls. Vi behöver skydd från sidan, inte nedifrån.
 
Lane skrev:
Men vårt problem är att fukten kommer från väggen och inte nedifrån plattan och det handlar om minst 20 cm som har möglat på den stående delen av karmen. Tröskeln, ändträ samt nederdelen av karmen som var ingjuten i plattan var däremot inte angripna alls. Vi behöver skydd från sidan, inte nedifrån.
Går det att att sätta syllgummi på karmen då, sådan som man brukar lägga under stålreglar.
 
Mitt hus är byggt 47 och betonggolvet är gjutet på någon lera. Jag har problem med fukt i golvet. Till o med betonggolvet ger utfällningar så jag har gett fan i o klinka golvet. Jag har bilat upp hela betonggolvet och grävt ur leran i ett rum för att testa. Fy fan vilket jobb... Tyvärr har jag inte återställt ännu.

Men har man bra värme från en luft luft och hyfsat torrt golv så är klinkers bra. Värmen trycker fukten utåt.

Släpp karmen från golvet motsvarande klinker tjocklek o skit i tröskel för ventilationens skull.

Glasblocken är bara för ljusinsläpp ta inte bort det. Får ju ha lite dagsljus ;) annars blir det som en gruva hehe
 
släggan78 skrev:
Glasblocken är bara för ljusinsläpp ta inte bort det. Får ju ha lite dagsljus ;) annars blir det som en gruva hehe
Låter kanske lite knasigt men jag var ute efter Gruva / Filmrum, där total mörkläggning är ett plus. Tänkte sen Sköta belysning med ledspottar över bord samt en 18 m RGB ledstrip runt hela rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.