Jag undrar om någon kan säga vad prisbilden är för att flytta (montera ner och uppföra igen) en hälsingegård (ca 200 kvm) från hälsingland till mälardalen. Förstår att det kan skifta hur mycket som helst men är bara ute efter en väldigt väldigt grov uppskattning :).

Har ingen aning nämligen och har inte hittat något när jag googlat runt.
 
Rolig fråga! Det enda jag har att bidra med är vaga minnen från ett TV program om Kiruna flytten. I det sades det, om jag inte minns fel, att kostnaden att flytta de gamla husen till "nya" Kiruna var i storleksordningen 75% av att bygga nytt. Så strax under 2 miljoner, plus lite mer för att det ska flyttas längre och för att huset är komplext gissar jag.. Men då monterade de ju inte ner husen så mycket som sågade loss dem och körde på lastbil till en ny grund.
 
Vi har flyttat ett tvåplans timmerhus hus ca 15x7 meter ursprungligen byggt 1838.
Lite grovt kan jag väl uppskatta själva flytten och montaget till någonstans mellan 3-500 000. Totalt tror jag man hamnar ungefär på vad ett lösvirkeshus kostar att sätta upp, stommen är ju bara en liten del i kostnaden av ett husbygge.
Men man får ju ett väldigt charmigt hus och det är ju en speciell känsla i att ha ett "gammalt" hus.
Huset värderades till ca 1.5x vad vi lånat när vi var klara, men jag tror inte man ska göra ett sånt här projekt av ekonomiska skäl det är fruktansvärt mycket jobb och många speciallösningar så man måste nästan göra det mesta själv för att få ekonomin att gå ihop. Dessutom tar det lång tid, det har funnits stunder då vi misströstat, men nu när det är "klart" är ju naturligtvis allt sånt glömt.
 
http://www.axebo.se

http://lundagard.blogspot.se

är tips på två bloggar med flytt av motsvarande timmerhus

En av Gysinge-böckerna behandlar ju ett sådant projekt med, har för mig att där förekom någon siffra på 2,5 M, men det var ju nu bortåt 15-20 år sedan...
 
Kolla också upp med din kommun om vad som gäller med ett gammalt hus som nybyggt. Vad ska du ha för standard i huset? Ska man följa plan och bygglagen så kan man inte bygga ett nytt hus som man gjorde förr, bland annat så är det för otätt och släpper ut för mycket energi/värme mm.
 
Är huset akut hotat? Annars skulle jag som hälsing gärna se att det stod kvar här...
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.