Målare har stått på min fönsternich-kalkstensbänk som då spruckigt. Han nekar såklart, brf-föreningen som beställt jobbet hänvisar till klåparens svar. Alltså ingen vill ta mitt parti. Försäkringsbolaget kan ta smällen, men jag måste betala självrisk + åldersavdrag! Åldersavdrag på en fönsterstenbänk?!!? Det är en stor sten, ca 140x45x4cm Dock va killen på trygghansa lite osäker om det va åldersavdrag, men han var nästan säker - osar lite katt.

Jag skulle ringa rättshjälp på trygghansa istället var hans tips, då kan de driva frågan åt mig o då kanske jag kan få full ersättning utan avdrag. Dock så sprack det eftersom de bara prövar ärenden där värdet på objektet överstiger 22' kr. Jag kan tydligen pröva saken själv rättsligt(Förenklat tvistemål) men det orkar jag inte av tidigare erfarenheter, o jag tror det kostar runt en tusing i nån tillkommande avgift. Och ord kommer stå mot ord så jag har svårt att tro det kommer leda någon vart.

Försöker övertyga brf om att de ska pressa målaren eller ersätta mig rakt upp o ned, men de verkar inte ge sig, sitter några sura gubbar där. Jag som ställt upp till 110% i föreningen på alla sätt o vis med ideella insatser - o detta är tacken.

Självrisk på åldersavdrtag, plus med hänsynd till min blyga lön gör att det inte är värt att få den utbytt, den får ligga kvar sprucken i fönstret. Tack o lov syns det inte så mkt, men ändå. Fick ett pris av stenfirman, runt 15 lax kostar en likadan bänk inkl.transport.
 
limma bänken?
 
Staffans2000
Ring en annan stenhuggare. Om inte fönsterbrädan är av diamant är priset ohemult högt.
Rättsligt är bevisningen milt sagt lite knivig.

Staffan
 
Målaren har väl någon försäkring för sånt här. Har han gjort sönder något så får ju han återskapa det. Det måste väl BR kunna hjälpa dig med.

Det är svårt att få ned priset på stenen utan att de tummar på kvaliteten tror jag.
 
gaia skrev:
limma bänken?
Den är inte av ännu, men jag har tejpat med silvertejp i mängder på undersidan för att stärka upp den, går kanske med starkt glasfiberspackel också?
 
Staffan2000 skrev:
Ring en annan stenhuggare. Om inte fönsterbrädan är av diamant är priset ohemult högt.
Rättsligt är bevisningen milt sagt lite knivig.

Staffan
Stenen är en gotländsk kalksten om jag inte missminner mig, inte så billigt att ta fram antar jag som "vanlig" granit. Plus att transport/installation av sten ingår, det är väl 3 lax extra bra där. Jag tror priset är korrekt.
 
Jugend skrev:
Målaren har väl någon försäkring för sånt här. Har han gjort sönder något så får ju han återskapa det. Det måste väl BR kunna hjälpa dig med.

Det är svårt att få ned priset på stenen utan att de tummar på kvaliteten tror jag.
Målaren har en ansvarsförsäkring, men vad hjälper det om man nekar till händelsen. Brf vill inte processa, de varken orkar eller vill, eftersom de anlitar honom till lite allt möjligt eftersom och är nöjda.
 
Kan väl inte vara nöjda om han ljuger en medlem upp i ansiktet.
Vad är din vinst att fabricera ihop den här historien kan man ju undra.
 
Vinsten isåfall skulle väl vara att att få fönsterbänken utbytt men slippa självrisken?
 
Jugend skrev:
Kan väl inte vara nöjda om han ljuger en medlem upp i ansiktet.
Vad är din vinst att fabricera ihop den här historien kan man ju undra.
Föreningen orkar inte processa mot målaren, att de vinner fajten är inte heller troligt. Så föreningen vet att de säkerligen måste betala ur egen ficka, därför stoppar de huvudet i sanden.
Ursäkta skrev du rätt? Fabricera ihop historien? ..vill slippa självrisk o åldersavdrag..
 
Redigerat:
Som sagt kolla en annan stenhuggare. Även om gotländsk kalksten är dyrt så är den inte SÅ dyr. Jag gissar på ett kvadratmeterpris på max 6000kr, troligen betydligt lägre än så . Sedan kostar det kanske ca 1000 kr att få kanten slipad med ev. rundning. Det skulle ge ett pris på under 5000 för materialet.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men troligen kan du montera den själv, enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.