Hej,

Jag har ett fritidshus från 60-talet. Samtidigt som huset byggdes söktes (och beviljades) bygglov för en 8 m2 stor bod som byggdes. Nu funderar jag på om det innebär att jag kan bygga ytterligare 15 m2 friggebod eller om den gamla boden räknas som friggebod och därmed begränsar mig till ytterligare 7 m2.

Någon som vet?

//Anders
 
Den ska inte begränsa dig, vad jag vet.
 
Såvitt jag förstått så räknas den boden inte in i de 15 bygglovsbefriade kvm utan du borde kunna bygga 15 till. Dock KAN det vara så att det finns andra begränsningar vad gäller antalet eller storleken på fristående komplementsbyggnader så för att vara riktigt säker så kolla med kommunen, börja med deras hemsida om du inte vill "väcka den björn som sover".
I min kommun får jag bygga komplementsbyggnader på upp till 30 kvm utan bygglov så det är inte säkert att du är begränsad till 15 alls. Har väl med detaljplanerat område eller inte att göra antar jag.....
 
Tack för svar, jag tycker spontant som ni men ville kolla så att ingen hade helt motsatta erfarenheter. Just nu är det bara +15 m2 som är aktuellt.

//Anders
 
Det finns ju begränsningar i rätten att ha friggebod om fritidshuset ligger inom strandskyddat område (100m eller i vissa fall 300m från vatten). Även så kan det finnas kulturskyddsbestämmelser som begränsar rätten. En kollega har ett fritidshus där de i princip måste begära marklov för att få klippa gräset (lite överdrivet, men bara liite).
 
Precis som flera har sagt innan så är din 8m2 bod en komplementbyggnad, när den ju faktiskt har bygglov. En friggebod kan ALDRIG ha bygglov när det helt enkelt är en bygglovsbefriad byggnadsåtgärd. Har den bygglov så är det en komplementbyggnad och man har då rätt att även bygga en friggebod, så länge fastigheten inte är belagd med andra restriktioner såsom strandskydd eller liknande.

Viktigt att notera i detta fall är dock att en friggebod, som byggnadsåtgärd, bara finns inom detaljplanelagt område, bor du således utanför detaljplan så finns det inte något som heter friggebod och således är en sådan byggnad då bygglovspliktig.
 
JothaR skrev:
Precis som flera har sagt innan så är din 8m2 bod en komplementbyggnad, när den ju faktiskt har bygglov. En friggebod kan ALDRIG ha bygglov när det helt enkelt är en bygglovsbefriad byggnadsåtgärd. Har den bygglov så är det en komplementbyggnad och man har då rätt att även bygga en friggebod, så länge fastigheten inte är belagd med andra restriktioner såsom strandskydd eller liknande.

Viktigt att notera i detta fall är dock att en friggebod, som byggnadsåtgärd, bara finns inom detaljplanelagt område, bor du således utanför detaljplan så finns det inte något som heter friggebod och således är en sådan byggnad då bygglovspliktig.
Hmmm... jag vill inte säga att du har fel men jag tror inte du har helt rätt heller. Min "kunskap" baserar sig på den kontakt jag haft med min kommun (Ulricehamn) och det som finns att läsa på deras hemsida. Informationen på hemsidan behöver ju iofs inte vara korrekt men jag väljer att utgå från det. Har jag fel så gör jag gärna en pudel. (y) http://www.ulricehamn.se/ulh_templates/Information.aspx?id=870


På nämnda hemsida står att läsa följande:
"Detta får du normalt göra utan bygglov.

För en- och tvåbostadshus är detta bygglovsbefriat:
....................

  • Att uppföra komplementbyggnader, s.k. Friggebodar......"

En komplementsbyggnad måste alltså inte ha bygglov. Om en fristående byggnad med bygglov måste vara en komplementsbyggnad, det vet jag däremot inte, det kan du ju ha rätt i.... Det här har ju ingen som helst inverkan på TS:s befintliga bod, den har ju bygglov.....


Vidare:
"När behöver jag inte bygglov? (utanför detaljplanerat område)
........... Dessutom så får man i omedelbar närhet av bostadshuset bygga komplementsbyggnader med sammanlag bruttoare på högst 30m²."

Det här däremot spelar roll. Man måste alltså inte automatiskt behöva bygglov för en komplementsbyggnad/friggebod utanför detaljplanerat område. Friggeboden kanske inte kallas friggebod i juridisk mening men samma byggnad kan mycket väl få byggas utan bygglov även utanför detaljplanerat område. Jag har byggt en friggebod (utanför detaljplanerat område) och jag behövde strandskyddsdispens men inte bygglov. Det kanske till och med är så att reglerna vad avser höjd över mark och liknande inte gäller i mitt fall, i vilket fall det torde vara friare regler vad gäller bygglovsbefriade komplementsbyggnader utanför, jämfört med friggebodar innanför detaljplanerat område.
 
Fortsatt mycket intressanta inlägg...

Jag kan komplettera med lite mer info. Strandskyddet är inget problem. Området är detaljplanerat visade det sig, har just begärt planen av kommunen men jag tror den säger en huvudbyggnad + max ett uthus på max 20 m2. (Återkommer när jag vet exakt).

Betyder det att jag inte får bygga ytterligare en byggnad förutom min bod? Eller får jag alltid bygga mina 15 m2 utöver bygglovs-byggnader? Inte helt enkelt att förstå...
 
a2011 skrev:
Betyder det att jag inte får bygga ytterligare en byggnad förutom min bod? Eller får jag alltid bygga mina 15 m2 utöver bygglovs-byggnader? Inte helt enkelt att förstå...
Det vete fan! :D Iofs BORDE friggeboden ligga utanför även den formuleringen...? Men OM det nu är så att du redan har ett uthus i form av din bod så kan du ju riva den och bygga 20 kvm alt. bygga ut din bod med ytterligare 12 kvm. Dessa åtgärder kräver dock rivningslov och/eller bygglov.
 
I normalfallet så begränsar inte en sådan formulering rätten till en friggebod. Men återigen så tror jag med betoning på tror, att strandskyddet sätter käppar i hjulet.

Detaljplanen beskriver vad du får bygga trots strandskydd, men friggeboden (tror jag) skall prövas mot strandskyddet trots detaljplanen. men jag kan ha fel.
 
hempularen skrev:
Detaljplanen beskriver vad du får bygga trots strandskydd, men friggeboden (tror jag) skall prövas mot strandskyddet trots detaljplanen. men jag kan ha fel.
Halva tomten ligger iofs inom strandskyddet men där tänker jag ändå inte bygga.

Det verkar som dom flesta lutar åt att jag kan bygga ytterligare en friggebod men jag anar en viss osäkerhet. Jag tror jag får ställa frågan t kommunen helt enkelt.

Anders
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk också på att friggeboden måste byggas i omedelbar närhet till bostadshuset.
 
Det där är ju en väldigt märklig formulering. Någon som vet vad som egentligen menas? Har man en fastighet på exempelvis 2000 kvm så torde hela den fastigheten räknas som tomt* och man borde kunna placera sin friggebod var som helst på tomten så länge man håller sig 4,5 meter från gräns. Det är min tolkning i alla fall. Har man däremot en fastighet på 20000 kvm så är det inte alls säkert att man ska räkna med att hela ytan är att betrakta som tomt och då kanske man är begränsad till den del som faktiskt är tomt. Jag har en "fritidsfastighet" på 1200 kvm och hela den är ju tomt. Jag får (eller till och med ska egentligen) tydligt markera var gränsen går mot skogsmarken som ligger intill så att folk som kommer gående genom skogen ska veta när de är på väg in på min tomt.


*När jag använder ordet tomt i det här fallet menar jag den del av fastigheten som man kan stänga av för förbipasserande med staket och liknande, någon slags hemfridszon eller vad det nu heter. Jag hittar inte ordet jag är ute efter just nu.....
 
Hemmakatten
I "omedelbar närhet" av bostadshuset kan säkert variera lite från tomt till tomt. För en granne till oss som har en avlång tomt, var 50m från huset inte godkänt. Bör man däremot i ett villaområde mrd tomtstorlekar på 1-2000 kvm antar jag att alla placeringar räknas som "i omedelbar närhet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.