[h=2]Invändig tilläggsisolering[/h] Innan en källarvägg isoleras invändigt måste väggens fuktstatus kontrolleras. Om det utvändiga fuktskyddet är bristfälligt avråds invändig isolering. Vid invändig isolering får inte träregler monteras direkt mot källarväggen utan metallreglar är att föredra. Ångspärr skall inte användas på insidan. Det skall heller inte finnas någon luftspalt mellan isolering och befintlig vägg. Ett bra alternativ är att tilläggsisolera med ett heltäckande skikt av värmeisolering som förses med nät armerad puts.

http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/motfylld/fukttekn/Sidor/default.aspx
 
Där ser man, vad allt ska vara jobbigt. Tack för länken. Struntar snart helt i isolering och reglar bara upp med metallreglar.
 
Men eftersom du inte har bristfälligt fuktskydd på utsidan så borde det inte vara några problem? Tänker nog själv ge mig på en invändig isolering i min källare som bara är 50 cm under jord på en sida (halvsutteräng) Andra sidan där det är mera källare blir det Isodrän under jord på utsidan, sedan regla invändigt med plåtregel/cellplast/skiva och isolera biten ovan mark inifrån och låta det gå lite om lott mellan isolering inne och ute. Alt isolerar jag hela vägen ned invändigt med.
 
Martin_B
Hade jag varit dig, hade jag satsat på ett oorganiskt ytskikt som andas. Typ någon snygg tegel/stenimitation, eller någon snygg kakelhistoria, eller bara målad puts, eller blandat med lite av varje för att liva upp det.

Då är du ju helt säker vad gäller fukt och du lär aldrig få hälsoproblem p.g.a mögel iallafall. Sedan hade du ju redan isodrän på utsidan så det ger ju en viss isolering det också.

På detta sätt krymper du heller inte rummet som du gör när du reglar och sätter skivor.

Ett alternativ iaf :)
 
Precis. Idén med Isodrän är ju att hela väggen skall värmas och daggpunkten flyttas ut utanför väggen in i isodränen. Den fukt som kondenserar där rinner sedan ner till dräneringen. (Sedan om det här fungerar som det skall på alla ställen är ju en annan fråga.) Så med isolering på insidan så sänker du ju temperaturen i väggen, med risk för fuktutfällning i väggen som följd. (Och dessutom risk för kondens i en luftspalt bakom isolerad innervägg).

Jag hade också kört målad puts el dyl. (Har det själv i min isodränade källare). Och klinkade golv (de blir kalla, men det får man stå ut med). Se till att ha stödvärme också.

Vad gäller en träregel så är det inte hela världen i en innervägg. Se till att du inte har direkt kontakt mellan trät och golvet bara, det blir risk för fuktvandring upp i ändträt. Utan lägg något tätt emellan. Jag har själv byggt innervägg med träregel, men den golvregeln ligger på kortbitar kopparrör och jag har bara gips på ena sidan, så det fungerar alldeles utmärkt utan risk.
 
Martin_B
Vilket alternativ du än väljer och vad du än gör, så sätt för guds skull aldrig någon plast precis under byggskivan som du skall ha som ytskikt. Allt bakom lär nämligen bli vått.

Finns väldigt många inredda källare idag, som inreddes på typ 60-70-talet, där man reglade upp med träreglar direkt mot källarväggen, isolerade mellan reglarna och sedan satte plast som fuktskydd. Utanpå detta kom då någon träfiberskiva av något slag och sedan tapeter osv.
Dessa väggar är idag totalt fördärvade. Genomruttna reglar osv. När man river i en sådan vägg så rinner det vatten bakom plasten i många fall, så illa är det.
Och det är bara för att plasten aldrig låter fukten torka ut riktigt.
Hade man bara skippat plasten och kört samma allting annat, så hade det sett betydligt bättre ut, om än inte perfekt. Hade man dessutom skippat isoleringen, så luften kan vandra fritt, så hade det nog varit nära på "bra" iallafall, med endast något murkna ändträn i reglarna längst ner. Att det kan andas, gör så extremt mycket nämligen, oavsett om det är blött.
Detta gäller ju först och främst vid uppvärmda källare där man har vistats också, och där värmen har haft möjlighet att dra med sig fukten ut en bit, samt skapat luftvandring/fuktvandring.

Men återigen, vill man slippa mögel och sådant så skall man helt och hållet avstå att använda organiskt material mot källarväggar, oavsett om dessa är väldränerade och isolerade utanpå. För det är faktiskt inte bara fukten som kommer utifrån som är boven, utan även fukten som kommer innifrån, samt från marken genom golvet. Och det är fukt som man inte kan "dränera bort".

Så skippa regling och gör något snyggt av stenmaterial, kakel eller whatever. Kanske strukturputsa och måla? Kan bli riktigt snyggt - och modernt. Tapeter kan man ju köra i övriga huset :)
Återigen, bara tips då det naturligtvis du och din familj som bestämmer hur ni vill designa huset.
 
Redigerat:
Många bra svar och mycket att fundera på. Jag har ärligt talat inte bestämt mig ännu för hur det ska lösas. Ska titta vidare på strukturputs mm. Har tidigare tittat på dekortegel / väggtegel, men blev skrämd av priserna.
 
AnneFi
vi har kratsat hela vår källare.. det tycker jag är riktigt snyggt.
många av våra vänner har tyckt att det varit så fint att dom själv ha valt att kratsa många rum hemma hos sig :)
 
Låter intressant, du har ingen bild?
 
Martin_B
Fast det beror väl på vad som är bakom putsen. Om det är leca- eller betongblock så blir det kanske inte så fint kratsa bort något :) ...men om det är riktig tegel, som dessutom är hyfsat fint murad, så visst.

Att bara måla puts, eller att putsa över och strukturera putsen torde vara det billigaste och enklaste alternativet.
 
I nuläget är det putsad betong, lecablock bakom putsen. Pga. tidigare ägare så är det tyvärr först gul färg av okänt märke på putsen, därefter påklistrad väv som är målad i grön färg av okänt märke. Innan något väggarbete utförs ska allt detta väck med betongfräs så att det är rent.

Ska jag bara ha målad putts osv så har jag ganska mycket arbete med att hugga in kablar i väggarna så det måste ändå putsas om.

Fö. så är huset från 1976. om det spelar någon roll.
 
AnneFi
Krats är en färgad puts. Ska leta upp en bild ikväll
 
puts/bredspackling/silikatfärg så har du en vägg som ser gipsad ut och du kan sova gott om nätterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.