Materialet är MDF och tanken var att få till en sekelskiftesinspirerad hatthylla med en skohylla.

IMG_20121212_210643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stående skivan är fäst med vinkeljärn precis under hatthyllan samt under skohyllan. Förborrade hål och fastskruvad hatthylla i den stående skivan förutom på regeln till höger som där är trälimmad.

IMG_20121212_212511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försänkta skruvhål om man ska spackla över och dölja.

IMG_20121212_210703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överhandsfräsen har används flitigt i detta projekt.

IMG_20121212_210717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skohyllan kräver ett visst djup för att skorna ska få plats, detta löstes genom att såga bort en bit i stående skivan där skohyllan kunde skjutas in.

Har införskaffat en mässingstång för galgar och sedan skall ankarkrokar i mässing införskaffas. Allt målas i någon ljusare färg. Möjligtvis någon ljusgrå ton, kan bli lite väl vitt annars?
 
Ser bra ut!

Om man nu gillar MDF.Men det finns ju folk som är allergiska mot ALLT.
Du skall väl måla mästerverket, så ingen ser att det är "fuskmaterial" :)

Det är väl den där handöverfräsen som gör det.
Önskar att jag hade en sådan!


Men jag gissar att du bor i en bostadsrättslägenhet, och därmed inte har full frihet,
och full tillgång till de "exotiska" material som vi husägare omger oss med.


Jag själv bygger allt mer av "glespanel", dvs 28 x 70, relativt kvistfri och rak läkt som är "skitbillig".
Det har blivit hatthyllor, bordsstativ, gräsklipparramp, you name it.

Bra dimensioner till allting. Rekommenderas!
 
Ser bra ut :)
Men hade det inte varit snyggare att följa med hela vägen med fothyllan? Vet att det blir en ganska dum yta att använda, men estetiskt tänker jag...
 
Bra jobbat. Tackar för tipset KnockOnWood också
 
Jo jag vet det bör ju vara riktigt virke men det här duger när det kommer lite färg på den. Nästa gång jag gör en hatthylla blir det du kör. Det lutar åt någon ljusgrå färg för att bryta av lite eller har ni andra förslag?
Anledningen till att jag bröt av skohyllan var att kunna ha ett paraplyställ eller dylikt där i hörnet.
 
Bjudko skrev:
Jo jag vet det bör ju vara riktigt virke men det här duger när det kommer lite färg på den. Nästa gång jag gör en hatthylla blir det du kör. Det lutar åt någon ljusgrå färg för att bryta av lite eller har ni andra förslag?
Anledningen till att jag bröt av skohyllan var att kunna ha ett paraplyställ eller dylikt där i hörnet.
Se där ja!
Du har verkligen tänkt igenom det hela.
Så'nt gillar jag: Den ultimata hallmöbeln 2.0


Här på bonnvischan är paraplyer förbjudna (liksom på fartyg).
Passar liksom inte när man skall ut till lagårn.


Det är väl hatthyllan som står bredvid på första bilden, bakom stolen?

Hur vore det med en mild grön nyans? (Om ni gillar grönt alltså.)
Lite kontrast till väggen i bakgrunden skadar nog inte. Typ nedtonad lindblomsgrönt.
 
Nä det är faktiskt en prototyp jag gjorde som visade sig vara alldeles för liten i verkligenheten :) Mmmm inte omöjligt med någon grön, dörren är i samma gröna originalfärg som jag hittat under renoveringen. Skulle kunna ta den.
 
Bjudko skrev:
Nä det är faktiskt en prototyp jag gjorde som visade sig vara alldeles för liten i verkligenheten :) Mmmm inte omöjligt med någon grön, dörren är i samma gröna originalfärg som jag hittat under renoveringen. Skulle kunna ta den.
Låter som en bra idé att låta färgtonerna komma igen.
Eventuellt lite ljusare eller mörkare, men samma nyans.

Det är svårt det där med färger.
Det enda jag lärt mig egentligen är att ju större ytorna är, desto mer dämpad skall färgen vara.
Så smådetaljer får gärna ha "starkare" färg än hela väggar till exempel.
 
Jugend skrev:
Bra jobbat. Tackar för tipset KnockOnWood också
Inget att tacka för, bara att bju' igen :)

Och till skillnad mot MDF och liknande åker spillet, felsågat osv in i kaminen och värmer huset (y)
 
Det enkla valet i färg är ju NCS 2005-Y20R, målade sängen i den med bra resultat.
 
Jag körde säkert kort med en vit färg, dock ej samma som väggfärgen så liten brytning är det, även om det inte syns på bilderna. Ankarkrokar från Nacka byggnadsvård.

IMG_20121218_230346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20121218_230408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20121218_230421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!

Och kreativt med en gardinstång till rockhängare (y)
 
Snyggt jobbat!
Nu fick jag lite inspiration till vår hall.
Vad har du använt för typ av färg?
En skohylla måste ju ha ganska tuff färg, speciellt en i mdf.
 
Tackar. Mässingstången finns i olika längder på Tradera, tydligen NOS från någon nedlagd affär. Färgen är för fönster/dörrar etc, halvblank, vet faktiskt inte exakt vad den heter just nu. Kan kolla senare.

Man skulle möjligen vilja använda en tjockare MDF för ett mer rustiskt utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.